خبرگزاری کار ایران

وزیر گردشگری در یزد:

زندگی مسالمت آمیز ادیان یزد مهمترین شاخصه مورد توجه یونسکو/ حفاظت یزد از بافت تاریخی مردم محور است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۳۰۵۴

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به همزیستی ادیان در یزد به عنوان یکی از مهمترین شاخصه‌های مورد توجه یونسکو گفت: هیچ کجا را به اندازه یزد ندیدم که مردم حفاظت کنند و پای این حفاظت بایستند.

به‌ گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، سید عزت الله ضرغامی 19 تیرماه با حضور در مراسم جشن ثبت جهانی یزد در محل باغ جهانی دولت آباد گفت: برای ثبت جهانی یزد نماینده‌ای پرتغالی از یونسکو در این شهر مدتی اقامت داشت و مهندسی و معماری منحصر بفرد یزد را از نزدیک دید و از نظر او مهمترین چیزی که توجه او را در یزد به خود جلب کرد وجود کنیسه و کلیسا در کنار مسجد بود و اینکه ادیان مختلف در کنار هم در صلح و صفا زندگی میکنند و الگویی مسالمت آمیز را به دنیا نشان می دهند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به انسجام و اتحاد یزد به عنوان الگو اشاره کرد و گفت: از نظر رئیس یونسکو نیز، اولویت این رفتارها، از قنات و بادگیر بالاتر است و این میراث معنوی در اولویت قرار دارد.

ضرغامی با اشاره به اینکه اعتقادات مذهبی، آیین های ویژه، توانمندی و مهارت در کنار آمدن با طبیعت، یزد را تبدیل به بزرگترین شهر تاریخی و خشت و گل کرده است، اظهار داشت: من کشور را دور میزنم، اما هیچ کجا را به اندازه یزد ندیدم که مردم حفاظت کنند و پای این حفاظت بایستند.

او با اشاره به برخی مشکلات حریم های بافت تاریخی گفت: یزدی ها به خوبی قدر این بافت تاریخی و حریم 700 هکتاری آن را می‌دانند و شاید اگر فرهنگ یزد نبود مشکلات زیادی برای اداره آن داشتیم، لذا یزدیها خودشان پای کار هستند و ارزش آن را می‌دانند.

ضرغامی ادامه داد: این اشتباه است که میراث فرهنگی مانع توسعه است، میراث فرهنگی پیشران توسعه است و این تجربه تاریخی انباشته شده از نیاکان ماست و مدیریت داشته های ماست.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه یزد باید الگوی حفاظت باشد، عنوان کرد: در یزد، بهترین فرهنگ و روابط اجتماعی وجود دارد، یزد شهر قنات و قنوت و قناعت است و این قناعت و قنوت ترکیب می‌شود و از دل این ایمان، قنات بیرون می آید.

وی با اشاره به اینکه یزد، ایران کوچک و جهان کوچک شده است و به اعتراف یونسکو به عنوان الگوی جهانی بشریت است، افزود: ثبت جهانی یعنی متعلق به تمدن جهانی و همه دنیاست، آنها با افتخار یزد را در 9 جولای 2017 انتخاب کردند و امروز وظیفه ما این است که فرهنگ خودباوری و بریدن از غیر را حفظ کنیم.

ضرغامی تاکید کرد: این الگو برگرفته از سابقه تاریخی ارزشمند ما است و باید آن را به همه دنیا صادر کنیم و وظیفه ما و رسانه ها بسیار سنگینی است. همزیستی ادیان و جریان‌های فکری مختلف موجود در طول تاریخ، باید به عنوان ظرفیت ارزشمند ایران اسلامی حفظ شود و منجر به رشد نسل‌های فکری آیندگان در داخل کشور شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز