خبرگزاری کار ایران

5 هزار کسب و کار اینترنتی فارس خاموش شدند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۲۶۴۶

قطع اینترنت و ایجاد اختلال در آن به دنبال وقوع حوادث اخیر کشور، عدم دسترسى به برخى از پیام‌رسان‌های فعال در حوزه کسب و کارهای اینترنتی را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی سال‌هاى اخیر بسیارى از فروشگاه ها و کسب و کارهاى در بستر الکترونیک و اینترنت رشد کرده اند؛ کسب و کارهایى که بویژه در زمان همه گیرى بیمارى کرونا خود را به شیوه غیرحضورى و آنلاین وفق دادند. اما ایجاد اختلال در اینترنت و فیلترینگ تعدادى از شبکه هاى اجتماعى و پیام رسان هایی که در حوزه کسب و کارهای اینترنتی بیشترین فعالیت را داشتند، نگرانی‌هایی برای شاغلشان این حوزه در پی داشته است و این نگرانی به دلیل ادامه محدودیت‌ها تا عادی شدن شرایط همچنان وجود خواهد داشت.

افزایش فروشگاه هاى اینترنتى و خسارت در قطعى اینترنت

سایت نت بلاکس که رصد اینترنت در دنیا را زیر نظر دارد در گزارشی که هفته گذشته منتشر کرد خسارت هر ساعت فیلترینگ اینستاگرام در ایران را حدود 45 میلیارد تومان اعلام کرد و این در حالی است که بر اساس اعلام مراکز رصد اقتصاد دیجیتال تنها در بستر پیام رسان اینستاگرام حدود 3 میلیون کاربر با چالش شغلی روبه رو شده اند.

طبق آمار کسب و کارهای اینترنتی در سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران کل واحدهای تجارت الکترونیکی دارای اینماد فعال در فارس  تا پایان سال 1400 حدود 5 هزار کسب و کار اینترنتی  بوده است.

این آمار و ارقام  نشان می دهد که جمعیت کثیری از مردم فارس در فضای کسب و کارهای اینترنتی به صورت مستقیم و غیر مستقیم ارتزاق می کنند و پیام رسان‌ها نیز تاثیر بسیار زیادی در توسعه کسب و کارها داشته‌اند و بسیاری از مشاغل خانگی، سنتی و خدماتی در حال استفاده از این فضاها هستند که فیلترینگ می تواند تاثیرات منفی زیادی بر این کسب و. کارها داشته باشد.

5 هزار کسب و کار اینترنتی فارس خاموش شدند

از دست رفتن اعتبار شرکت هاى وارداتى و صادراتى

عضو هیأت نمایندگان و رئیس کمیسیون کارآفرینى، کسب و کارهاى نوین و دانش بنیان اتاق بازرگانى فارس در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه شرکت ها در مقاطع مختلف با قطعى اینترنت ضرر و زیان سنگینى دیده اند، مى گوید: درحال حاضر تمام شرکت هایى که در حوزه واردات نیاز به اینترنت دارند به دلیل قطعى اینترنت نمى توانند مدارک را از تامین کننده خارجى دریافت و به بانک ها و گمرک تحویل دهند.

به گفته امید ماهرانى، قطعى اینترنت و تاخیر در تحویل مدارک توسط شرکت هاى وارداتى منجر به جریمه آن ها از سوى بانک ها به دلیل عدم ارائه مدرک در زمان مقرر شده است.

وى اضافه مى کند: این کوچکترین آسیبى است که از قطعى اینترنت به کسب وکارهاى اینترنتى و شرکت ها وارد مى شود.

رئیس کمیسیون کارآفرینى، کسب و کارهاى نوین و دانش بنیان اتاق بازرگانى فارس تاکید مى کند: در حوزه صادرات نیز شاهد همین مشکلات هستیم .

ماهرانى با اشاره به اینکه شرکت ها به دلیل عدم انتقال داده به دلیل قطعى اینترنت، اعتبار خود را از دست مى دهند، بیان مى کند: از دست دادن اعتبار شرکت ها و دسترسى ضعیف آنها قابل ارزش گذارى نیست، کما اینکه ضررهاى مالى بسیار زیاد است.

وى ادامه مى دهد: براى برآورد خسارت مالى شرکت ها به دلیل قطعى اینترنت زود است اما از بعد بین المللى و بازرگانى اعتبار آنها دچار خدشه شده است.

ماهرانى با اشاره به اینکه در زمینه کسب وکارهاى خُرد نیز کمسیون فعال است، ابراز مى کند: با وضع موجود طبیعتا این کسب و کارها هم براى توسعه و ادامه فعالیت با مشکل روبه رو هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز