خبرگزاری کار ایران

معاون دادگستری استان قزوین:

مدیرانی که در اجرای طرح کاداستر سهل انگاری می‌کنند بازخواست می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۲۱۱۵

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: مدیرانی که در اجرای این طرح قانونی کم‌کاری، بی‌توجهی و سهل‌انگاری کنند مورد باز خواست قوه قضاییه قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، علی فولیان با معرفی طرح کاداستر و اعلام این خبر تصریح کرد: طرح کاداستر کارکرد پیشگیرانه داشته وعلاوه بر آن موجب تثبیت حقوق مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی شده و اجرای کامل و جامع این طرح یکی از راه‌های پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی و اشخاص است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین، با تاکید بر اهمیت و ضرورت کاداستر و اهتمام دستگاه‌ها در اجرای این طرح اظهار کرد: اجرای طرح کاداستر در ردیف چهارده موضوع اولویت‌دار پیش بینی شده در سند تحول قضایی است و در قانون ششم توسعه، بر سند رسمی و ثبت‌رسمی املاک مردم و دولت تاکید شده و ریاست معظم قوه قضائیه نیز بر آن اصرار دارند و بر اساس رهنمود مقام معظم رهبری باید به تکلیف قانونی در زمینه تعیین مالکیت زمین‌ها در شهر‌ها و روستا‌ها عمل کنیم تا از جرائمی مانند زمین‌خواری و کوه‌خواری پیشگیری شود.

فولیان عنوان کرد: کاداستر موجب سنددار شدن اراضی شده و اطلاعات مربوط به زمین به صورت یکپارچه جمع‌آوری و روی هر قطعه از اراضی، اطلاعات خاص آن پیاده می‌شود تا دست متجاوزین را از اراضی کوتاه کند.

وی با ابراز تاسف از بی نظمی، آشفتگی و بلاتکلیفی در حوزه‌های زمین و مسکن، به عنوان مهمترین سرمایه مادی کشور، گفت: علت تامه بسیاری از این نابسامانی‌ها سهل انگاری از سوی نهاد‌ها و دستگاه‌های متولی است و تا زمانی که این بخش سامان داده نشود با مشکلاتی از قبیل تجاوز به اراضی ملی و منابع طبیعی، زمین‌‎خواری، کوه‌خواری و حریم‌خواری مواجه خواهیم شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین با بیان اینکه نتایج عدم ساماندهی میتواند وقوع جرایمی مانند جعل اسناد، تغییر کاربری و کلاهبرداری باشد اظهار کرد: اجرای جامع قانون حدنگار می‌تواند پایان بخش این نابسامانی‌ها باشد، بدون شک اجرای این قانون که تکلیف آن الزام‌آور است به نوعی بهترین شیوه صیانت از اراضی ملی و اشخاص بوده و همچنین احترام به مالکیت اشخاص و بیت المال محسوب می‌شود.

فولیان بیان کرد: اجرای کامل طرح کاداستر در کاهش حجم ورودی پرونده‌های قضایی تاثیرگذار بوده و اجرای جامع این طرح بخش زیادی از پرونده‌هایی که در مراجع قضایی در حوزه زمین و مسکن تشکیل می‌شود را کاهش داده و بسیاری از مشکلات حقوقی مردم، اختلافات ملکی با دستگاه‌های دولتی را پایان داده و از سوء استفاده نیز جلوگیری کرده، بنابراین همه مدیران دستگاه‌هایی که دارای زمین و مسکن هستند مطابق ماده ۹ قانون حدنگار باید در اجرای این طرح اهتمام ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه قانون تکلیف کرده ادارات و سازمان‌ها پای کار باشند و اطلاعات مربوط به املاک خود را در اختیار سازمان ثبت اسناد قرار دهند، افزود: متاسفانه بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد، به این تکلیف عمل نشده یا کار‌ها به کندی انجام شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین ادامه داد: انتظار داریم همه مدیران استانی با تنظیم تقویم زمانی نسبت به ارائه اطلاعات اراضی تحت اختیار سازمان خود به ادارات ثبت اسناد و املاک استان برای دریافت اسناد کاداستر اقدام کنند.

فولیان خاطر نشان کرد: اجرای طرح کاداستر و طرح تداخلات در استان بایستی با شتاب بیشتری انجام شود و مدیران اداره ثبت اسناد و املاک استان باید دلایل و موانعی که موجب کندی‌کار در اجرای کامل طرح کاداستر و سنددار کردن اراضی می‌شود را شناسایی، آسیب شناسی و رفع کند و علاوه بر نظارت در حسن اجرای امور نسبت به معرفی دستگاه‌های کم‌کار اقدام کرده تا که فرآیند اجرای این قانون تسریع شود.

وی یادآور شد: لازم است ضمن نظارت بر قرارداد‌های منعقد شده با پیمانکاران اجرای طرح کاداستر، زمینه‌ای مهیا و اجرای این طرح با دقت و بدون مصلحت‌گرایی اجرا شود و متاثر از صاحب نفوذان و قدرت قرار نگیرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز