خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان خبر داد:

تأمین آب اشامیدنی 5 شهر قزوین از سد بالاخانلو

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۱۸۵۹

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین خبر داد: سد در حال ساخت بالاخانلو آب آشامیدنی 5 شهر جنوبی استان قزوین را تامین می‌کند که در صورت تامین اعتبار پایان سال آبگیری می‌شود

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، یدالله ملکی با اعلام این خبر گفت: یکی از طرح‌های مهم و زیرساختی استان قزوین، احداث سد مخزنی بالاخانلو است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین، تصریح کرد: در صورت تکمیل و ساخت کامل این سد و همچنین بهره‌برداری از این سازه، آب آشامیدنی 5 شهر جنوبی استان که مشمول (اسفرورین، بویین‌زهرا، دانسفهان، شال و آبگرم)  می‌شوند به انضمام آب آشامیدنی حدود 30 روستای پیرامون این سد تامین خواهد شد.

ملکی اظهار کرد: سد بالاخانلو با هسته رسی که در 35 کیلومتری جنوب غربی قزوین و همچنین در شهرستان بویین‌ زهرا دارد، عملیات احداث آن از یک دهه پیش شروع شده است.

وی افزود: باتوجه به اینکه سد  در 100 متری پایین‌ دست روستای بالاخانلو و بر روی رودخانه حاجی‌عرب ساخته می‌شود، به سد بالاخانلو معروف شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با اشاره به اینکه سد بالاخانلو از نوع خاکی و با هسته رسی است، عنوان کرد: این سد با ارتفاع 84 متر از پی و طول تاج 370 متر و همچنین حجم مخزن 38.5 میلیون مترمکعب در حال ساخت است.

ملکی در ادامه گفت: هدف این سد تنظیم جریان آب رودخانه حاجی عرب و کنترل سیلاب های رودخانه به منظور تامین بخشی از نیاز آب شرب و بهداشت مناطق ذکر شده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود این سد میزان 5 میلیون مترمکعب آب را در سال ذخیره کند، گفت: این سد همچنین میتواند آب مورد نیاز 4200 هکتار از اراضی کشاورزی را به میزان 3 میلیون و 200 هزار مترمکعب در شرایط بهبود تامین کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با اشاره به اینکه تامین این میزان آب از طریق تلفیق با منابع آب زیرزمینی و منابع آب به‌هنگام حوضه میانی سد انجام می‌شود، تصریح کرد: حدود 4  میلیون و 400 هزار مترمکعب نیازهای تغذیه مصنوعی و زیست محیطی را جریان رودخانه حاجی عرب تامین می‌کند.

ملکی در خصوص مهمترین اقدامات انجام شده در پیشرفت ساخت این سد اضافه کرد: ادامه عملیات اجرایی سد و تاسیسات آن طبق پیشرفت فیزیکی بیش از 70 درصد و ادامه عملیات تهیه و نصب ابزار دقیق با میزان پیشرفت 65 درصد و نیز پیشرفت 30 درصدی شروع طراحی و اجرای تجهیزات هیدرومکانیک صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مطالعات کیفی مخزن سد بالاخانلو با 12 مرحله نمونه برداری از آب مخزن در سال 98 انجام شده است، گفت: خدمات بازرسی فنی تجهیزات هیدرومکانیک، مطالعات نقشه برداری توپوگرافی مخزن، میکروژئودزی، ساخت پیلارها و دریافت مجوز تخصیص آب بازنگری سد از وزارت نیرو و همچنین خرید تجهیزات پایش کیفیت آب مخزن سد، همگی در سال 99 انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین، خاطر نشان کرد: دریافت مجوز ماده 22 آبرسانی از سد بالاخانلو برای شروع عملیات اجرایی تاسیسات آبرسانی پایین دست سد در سال گذشته انجام شده و برآورد کارهای باقیمانده سد، مازاد بر ظرفیت قرارداد جاری پیمانکار و برگزاری مناقصه برای انتخاب پیمانکار جهت تکمیل کارهای باقیمانده و ادامه مراحل قانونی تملک اراضی واقع در مخزن سد نیز انجام گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز