خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می‌دهد؛

پرداخت تاوان کسادی بازار نوشت‌افزار در دو سال اخیر؛ روی دوش خانواده‌ها/ افزایش 30 درصدی قیمت لوازم تحریر در شیراز

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۱۵۶۳

در سال جارى هزینه هاى تحصیلى از شهریه مدارس گرفته تا هزینه سرویس، تهیه کیف و کفش و لوازم التحریر به دلیل افزایش قیمت ها نسبت به قبل از شیوع کرونا چند برابرشده است و خانواده ها باید برای تحصیل فرزندانشان مبالغ زیادى هزینه کنند.

به گزارش خبرنگار  ایلنا، درحالى بعد از دوسال دورى از فضاى تحصیل بازگشایى مدارس آغاز شده است که بسیارى از خانواده ها بعد از این وقفه طولانى باید نسبت به تهیه نوشت افزار و لوازم مدرسه اقدام کنند.

طى دو سال گذشته با غیرحضورى بودن مدارس بسیارى از خانواده ها از خرید لوازم التحریر و کیف و کفش صرف نظر کردند اما امسال در شرایطى دانش آموزان باید سرکلاس درس حاضر شوند که افزایش قیمت نوشت افزار، لوازم التحریر تا کیف و کفش بسیارى از خانواده ها را غافلگیر کرده است.

حالا بازار خرید لوازم مدرسه و بازگشایى مدارس اگرچه چندان داغ نیست اما تهیه چند قلم لوازم ضرورى هم براى بسیارى از خانواده ها به چالشى تبدیل شده است.

خانواده ها باید هزینه گرانى دوسال اخیر نوشت افزار را پرداخت کنند

افزایش چند برابرى قیمت نوشت افزار و کیف و کفش در کنار افزایش تقاضا در آستانه فصل مدارس؛ تهیه لوازم التحریر ضرورى دانش آموزان این بازار را از رکود خارج کرده است و از طرفى هم خانواده ها باید هزینه گرانى دوسال اخیر را پرداخت کنند.

میترا یکى از حاضرین در بازار لوازم التحریر شیراز است؛ او مى گوید: زمانى که مدارس غیر حضورى بود تهیه برخى از اقلام مانند کیف و کفش و... نیاز نبود و با حداقل ها سال تحصیلى را آغاز مى کردم.

به گفته او امسال با حضورى شدن مدارس  باید تمام اقلام خریدارى شود و با شرایطى که بازار لوازم التحریر بعد از 2 سال رکود دارد قطعا قیمت ها افزایش زیادى داشته است.

پرداخت تاوان کسادی بازار نوشت‌افزار در دو سال اخیر؛ روی دوش خانواده‌ها/ افزایش 30 درصدی قیمت لوازم تحریر در شیراز

هزینه سرویس مدارس از اسنپ گران‌تر است

گرانى لوازم التحریر، تنها دغدغه خانواده ها نیست. امیدى یکى دیگر از متقاضیانى است که براى فرزندش باید خرید لوازم التحریر انجام دهد.

وى مى گوید: دغدغه خانواده ها تنها گرانى لوازم التحریر نیست وهزینه هاى دیگر مانندسرویس مدرسه، لباس فرم مدرسه و... بسیار بالاتر از خرید نوشت افزار است.

به گفته امیدى در این شرایط رانندگان سرویس مدارس قیمت هاى نجومى را اعلام مى کنند که از هزینه اسنپ گران تر است.

بازگشت بازار لوازم التحریر پس از 2 سال بر مدار گرانى

قاسم صادقى، عضو اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و کتابفروشان شیراز در رابطه با بازار لوازم التحریر با حضورى شدن مدارس به«ایلنا» مى گوید: استقبال از بازار لوازم التحریر بعد از 2 سال رکود نسبت به گذشته بهتر شده اما افزایش قیمت لوازم التحریر دوگانگى هایى را ایجاد کرده است. صادقى با بیان اینکه قیمت ها بین 25 تا 30  درصد افزایش داشته است، ابراز مى کند: به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، میزان خرید بشدت کاهش داشته است.

وى با اشاره به اینکه شاهد رشد نسبى در بازار لوازم التحریر باوجود رکود 2 سال گذشته هستیم، ابراز مى کند: افزایش قیمت ها اگرچه وجود دارد اما در چند سال گذشته صنف لوازم التحریر متحمل ضرور وزیان هاى زیادى شد و تنها در آستانه مهرماه و با افزایش تقاضا شاید بخشى از این زیان ها جبران شود.

پرداخت تاوان کسادی بازار نوشت‌افزار در دو سال اخیر؛ روی دوش خانواده‌ها/ افزایش 30 درصدی قیمت لوازم تحریر در شیراز

برگزارى نمایشگاه فصلى فروش نوشت افزار توسط افرادى خارج از صنوف است

عضو اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و کتابفروشان شیراز همچنین در رابطه با برپایى نمایشگاهى در قالب عرضه نوشت افزارهاى سال تحصیلى جدید مى گوید: متاسفانه برپایى و اداره چنین نمایشگاه هایى با صنف لوازم التحریر فروشان نیست و در این میان افرادى غیر فنى اقدام به برپایى نمایشگاه هاى فصلى مى کنند.

صادقى ادامه مى دهد:کیفیت کالاهایى که در چنین نمایشگاه هایى عرضه مى شود پایین و قیمت آن به نسبت کیفیتى که دارد بالا است.

وى با اشاره به اینکه باید نمایشگاه ها توسط صنف برگزار شود، یادآور مى شود: با برپایى چنین نمایشگاه هایى بدون حضور صنوف و توسط افراد غیر حرفه اى نه تنها از صنوف و فعالین این عرصه حمایتى نمى شود بلکه کالاى بى کیفیت به دست مردم مى رسد.

وضع بازار لوازم التحریردر شیراز نشان مى دهد که قیمت دفتر 50 برگ از 20 هزار تومان تا 100 هزار تومان، جامدادى از 15 هزار تومان تا 200 هزارتومان در نوسان است وهمچنین بازار کیف مدارس نیز بین 200 تا 700 هزار تومان اعلام مى شود.

حالا در چند روز باقیمانده به بازگشایى مدارس بسیارى از خانواده ها هنوز دغدغه تامین هزینه خریدارى لوازم التحریردارند وبازار همچنان بر مدار گرانى مى چرخد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز