خبرگزاری کار ایران

در استودیو ایلنا مطرح شد/ قسمت دوم

دولت در شرایط تحریم برای تسهیل صادرات نقشی پررنگ دارد+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۱۵۴۹

رئیس اتاق تعاون استان قزوین گفت: در شرایط تحریم نقش دولت پررنگ‌تر است چون صادر کننده به راحتی نمی‌تواند صادرات انجام دهد، دولت باید بازار مصرف و صادرات و همچنین برگشت سرمایه را تضمین کند تا فعال اقتصادی در شرایط تحریم بتواند فعالیت خود را به نحو احسن انجام دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، روح الله زارعی با حضور در برنامه گفت‌وگو محور ضلع سوم در پرسش به این سئوال که نحوه ارتباط شما با بخش خصوصی و اتاق بازرگانی به چه صورت است، گفت: وظیفه بخش تعاون ساماندهی افراد در کنار هم است، زمانی که یک تعاونی در زمینه صنعت یا اصناف تشکیل می‌شود، موافقت اصولی آن در صنعت و معدن و اتاق اصناف صادر می‌شود، بنابراین اتاق تعاون با تمام بخش‌های اقتصادی به صورت خودکار مرتبط است و این یکی از اصول است.

رئیس اتاق تعاون استان قزوین افزود: یک تعاونی ممکن است عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی هم باشد که در حال حاضر یک نمونه از این مورد داریم؛ همچنین اشتراک وظایف با اتاق بازرگانی هم وجود دارد که حضور در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از جمله آن‌ها است، ما در جلسات مختلف مباحث مربوط را به اتاق بازرگانی منتقل می‌کنیم و این مسایل توسط اتاق بازرگانی در جلسات ماهانه استانداری مطرح می‌شود.

وی اظهار کرد: ما در اتاق تعاون سه وظیفه اصلی بسیار مهم داریم که داوری از جمله آن‌ها است و از سمت قوه قضائیه به رسمیت شناخته شده،  هرگاه عضوی با تعاونی و یا یک تعاونی با شخص حقیقی و یا حقوقی مشکل داشت به بخش داوری اتاق تعاون ارجاع داده می‌شود.

این مسئول ادامه داد: این بخش در اصل دادگاه بدوی است که مشکل در آن بررسی و رای صادر می‌شود، در مرحله بعد اگر طرفین ناراضی بودند به دادگاه تجدید نظر مراجعه می‌کنند و در پایان رأی نهایی صادر می‌شود. 

بررسی مشکلات تعاونی‌ها در اتاق تعاون

وی با اشاره به وظیفه سوم گفت: سنجش صلاحیت مدیران تعاونی‌ها هم جزء وظایف اتاق تعاون است و در این  راستا اسامی کاندیداها بررسی می‌شود و ناظران هم در مجامع حضور دارند تا هیچگونه مشکلی پیش نیاید، بنابراین اگر برای هریک از تعاونی‌ها مشکلاتی ایجاد شود باید به اتاق مراجعه‌ کرده تا اتاق با کدخدا منشی و ارائه مشاوره مشکل را حل کند.

زارعی با بیان اینکه اگر مشکل بین تعاونی‌ها و دستگاه‌های مختلف بود، عنوان کرد: اگر مشکل حاد باشد به شورای گفت‌و‌گو ارجاع می‌دهیم تا در سطح مدیران و استانداری رسیدگی شود، اگر هم مباحث کوچک باشد خودمان رفع می‌کنیم، به طور مثال در بحث تسهیلات بانکی با بانک‌های مربوطه مکاتبه کرده و مشکل را برطرف می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بانک تعاون بانک اختصاصی این بخش است، اضافه کرد: بیشتر تسهیلات این بانک برای تعاونگران است و باید بگویم که مدیران بانک تعاون همکاری بسیار خوبی با اتاق دارند و افتتاح حساب تعاونی‌ها هم در این بانک صورت می‌گیرد.

رئیس اتاق تعاون استان قزوین در پاسخ به این سوال آیا نامه‌های مشترک اتاق بازرگانی و اتاق تعاون که اخیرا به مقامات ارشد اجرایی و اقتصادی کشور رسیده در سطح استان نیز رخ داده، اظهار کرد: ما در این زمینه فقط در مباحث شورای گفت‌وگو همکاری داریم و نامه مشترکی ارسال نکرده‌ایم.

همکاری دوجانبه اتاق تعاون و بازرگانی

وی عنوان کرد: در بحث مالیات و و عدم تحقق معافیت 25 درصدی، تعاونی‌های ما گله‌مند هستند و این موضوع با همکاری اتاق بازرگانی به صورت مشترک در حال بررسی است.

این مسئول ادامه داد: در حوزه کشمش، بیشتر تعاونی‌های ما صادراتی هستند که کارت بازرگانی را از اتاق تعاون دریافت می‌کنند؛ البته این تعاونی‌های صادرات محور در مواردی مانند مالیات و گمرک به اتاق بازرگانی نیاز دارند.

وی با بیان اینکه اقتصاد کاملا در هم تنیده است گفت: باوجود اینکه که ما اقتصاد را به سه بخش تفکیک کردیم اما اقتصاد واحد است و این سه بخش خدمات دهنده و پشتیبانی کننده است بنابراین باید با یکدیگر همراه باشند.

زارعی با بیان اینکه دولت مجری مصوبات مجلس است، گفت: مجلس قانونگذار است و اگر قانون خوبی بنویسد کار دولت‌ها هم تسهیل می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط تحریم مشکلات مختلفی برای اقشار مختلف وجود دارد و در چنین شرایطی وقتی بخش‌های مختلف تولیدی و تعاونی‌ها به وظایف خود عمل می‌کنند نقش دولت پررنگ‌‌تر است.

حجم ویدیو: ۶۰.۷۸M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۹:۳۴ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز