خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره منابع آب خبر داد؛

تهدید جدی برای ساکنان مسکن مهر در شهرستان ابرکوه/ احداث طرح اقدام ملی مسکن در مسیر سیل

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۱۲۱۰

رئیس اداره منابع آب شهرستان ابرکوه با اشاره به اینکه پروژه مسکن مهر ابرکوه در معرض تهدید ناشی از سیل است گفت: یکی از پروژه های اجرا شده در مسیر رودخانه این شهرستان، مسکن مهر است که با جانمایی اشتباه، ساکنین آن را دچار مشکل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، سیدعلی مشکات با بیان اینکه شهرستان ابرکوه همواره در معرض تهدیدات و مخاطرات سیل بوده و از دیرباز، ساختمان ها بر روی مناطق مرتفع بنا شده اظهار داشت: در سال های اخیر و افزایش شهرنشینی و نیاز مبرم و روزافزون به مسکن در این شهر و سایر شهرهای کشور، متاسفانه با نادیده گرفتن پیشینه سیلاب، اقدام به ساخت و سازهایی در مسیل ها و حریم رودخانه ها از سوی مردم و ارگانهای ذیربط شده که با وجود اخطارهای متعدد و اقدامات قضایی شرکت، کماکان این روند اشتباه ادامه دارد.

وی افزود: مسکن مهر ابرکوه، یکی از پروژه های اجرا شده در مسیر رودخانه بوده که با جانمایی اشتباه و عدم استعلام از شرکت، ساخته شده و هرسال با عبور سیل، مشکلاتی را برای ساکنین منطقه ایجاد می کند.

این مسئول اضافه کرد: سایت طرح اقدام ملی مسکن ابرکوه نیز علیرغم درک مشکلات و با وجود استعلام از شرکت و پاسخ منفی، در یکسال گذشته آغاز شده و اخطارهای صادره از سوی شرکت نیز تاثیری در توقف روند نداشته است.

وی با تاکید بر نیاز به اقدام قضایی جدی در این مورد عنوان کرد: این پروژه به علت اینکه در تنها مسیر باقیمانده ورود آب به شهر اقدام به احداث شده و مسیر را مسدود کرده است قطعا در آینده، هرسال مسائل خطرناکی را به همراه خواهد داشت.

مشکات اظهار داشت: بلوار ابوریحان نیز با انسداد مسیر رودخانه عبوری ابرکوه هرساله موجب تخریب منازل و باغ های اطراف خود می شود و با وجود اخطارهای متعدد و پیگیری قضایی هیچ اقدامی جهت رفع مشکل این بلوار و رفع انسداد مسیر رودخانه صورت نگرفته است.

رئیس اداره منابع آب شهرستان ابرکوه تصریح کرد: همچنین در انتهای مسیر رودخانه آب های ناشی از سیلاب به محلی بنام گود تعزیه وارد شده و مسیر خروجی این محل در سال های گذشته مسدود شده و آب سیل توسط چندین پمپ طی چند روز تخلیه و به خیابان های اطراف هدایت شده تا از شهر خارج شود.

کوتاهی شهرداری ابرکوه در اجرای طرح جامع

وی با بیان اینکه راهکار حل مشکل بارها در جلسات متعدد ذکر شده و شهرداری موظف شده تا طرح جامع جمع آوری، هدایت دفع آبهای سطحی شهر را به کمیته طرحهای آب منطقه ای یزد ارائه کند به ایلنا گفت: متاسفانه پس از یکبار تشکیل جلسه و الزام به تصحیح و به روز رسانی طرح تا پایان سال ۱۳۹۹، هیچ اقدام و یا ارائه طرحی از سوی شهرداری انجام نشده و شهرداری کوتاهی کرده است.

مشکات ادامه داد: سیلاب های سال های اخیر همیشه مشکلات عدیده ای را برای مردم و مسئولین بوجود آورده است که در نتیجه کوتاهی ها حاصل شده و آبگرفتگی معابر در سایر نقاط سطح شهر نیز همواره موجب تخریب ساختمانها و خیابانها شده که عزم جدی تر شهرداری را در رفع مشکل مذکور طلب می کند.

رئیس اداره منابع آب ابرکوه با بیان اینکه یکی از معضلات این شهرستان نیز چاه های کشاورزی است افزود: علاوه بر مشکلات ذکر شده در این شهر، احداث خاکریزهای حفاظتی چاه های کشاورزی در مناطق بالادست این شهر و عمدتا در غرب، جنوب غرب، شمال و شمال غرب موجب تجمیع و تغییر مسیر روان آب های موجود شده و باعث مشکلاتی از قبیل انسداد راههای ارتباطی ابرکوه به مهردشت و مسیر مهردشت به مروست و راههای بین روستاهای بخش بهمن، آبگرفتگی معابر در این شهر و روستاهای بخش بهمن و حتی تخریب براثر ورود آب به مناطق مسکونی شده است.

وی با بیان اینکه برای حل نسبی این مشکل در مواقع بحران با اخذ حکم دادستانی و استفاده از ادوات راهسازی اقدام به بازگشایی مسیرهای آب و تخریب بخشی از این خاکریزها شده اظهار داشت: مشکل بصورت موقت رفع شده و اداره منابع آب ابرکوه درصورت گزارش و ادعای هرکدام از ارگان های ذیربط و بروز مشکل با استفاده از ظرفیت قانونی نسبت به رفع موانع موجود اقدام نموده و می کند.

این مسئول در مورد اقدامات انجام شده در رابطه با سیل مونسون نیز گفت: با توجه به هشدارهای اعلام شده از چندهفته قبل از ورود سامانه و پیش بینی بارش های سنگین، قبل از بارندگی جلسات زیادی با محوریت بحران در فرمانداری و بخشداری بهمن برگزار شد و تمامی دستگاههای اجرایی با همدلی و دلسوزی تمام و با به کارگیری تمامی امکانات وارد عمل شده و احتمال خطرات موجود را کاهش دادند.

وی با اشاره به اینکه دهیاری های بخش مرکزی و بهمن با پاک سازی مسیل ها و هماهنگی و نظارت منابع طبیعی و اداره منابع آب اقدام به تقویت خاکریزهای حفاظتی از روستا ها نمودند افزود: چهار بندخاکی احداث شده توسط شرکت آب منطقه ای یزد در این شهرستان، حجمی معادل ۱۲.۳ میلیون متر مکعب دارد که باتوجه به تحویل بند کاسه رود به اداره منابع طبیعی در حال حاضر ۷.۳ میلیون مترمکعب حجم بندهای در اختیار شرکت بوده که در سیلاب اخیر حدود ۵ میلیون مترمکعب آب در آنها ذخیره شد.

مشکات ادامه داد: بندهای احداث شده و در اختیار اداره منابع طبیعی نیز حجمی معادل ۱۱ میلیون مترمکعب داشته که در سیلاب اخیر حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آن آبگیری شد که حجم کل آبهای کنترل شده در بندهای شهرستان را به مجموع حدود ۱۵ میلیون مترمکعب می رساند که کم و بیش در حال تخلیه آرام در مسیرهای اصلی رودخانه ای است.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز