خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی:

هشدار شیوع بیماری آنگارا در واحدهای مرغداری جدی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۰۹۵۱

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: هشدار شیوع بیماری آنگارا در واحدهای مرغداری استان جدی است و در این رابطه رعایت اصول بهداشتی قرنطینه‌ای و امنیت زیستی در واحدهای پرورش طیور بیش از پیش ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد فتاحی افزود: آنگارا از جمله بیماری‌های جدید و ویروسی با تلفات بالا در بین طیور است و در صورت رعایت نکردن شرایط بهداشتی از سوی مرغداران تلفات سنگینی برای مرغداری‌های استان مرکزی به همراه دارد.

وی ادامه داد: همچنین نیاز است مرغداران رعایت اصول قرنطینه‌ای طیور و ضدعفونی حوضچه‌های ورودی در مرغداری‌ها و خرید از جاهای معتبر را برای مقابله با شیوع این بیماری در دستور کار خود قرار دهند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: باتوجه به اینکه احتمال انتقال بیماری آنگارا در مرغ‌های تخمگذار نیز وجود دارد، بنابراین در این واحدها نیز فرایند واکسیناسیون انجام می‌شود.

فتاحی تصریح کرد: به مرغداران توصیه می شود ضمن رعایت موارد بهداشتی، جوجه مورد نیاز واحدهای خود را از واحدهای مرغ مادری تامین کنند که 2 نوبت واکسیناسیون در این واحدها انجام شده باشد.

وی بیان داشت: از سوی دیگر نیاز است فعالان این حوزه هرگونه تلفات در مرغداری ها را به دامپزشکی نزدیکترین منطقه حوزه فعالیتی خود اطلاع رسانی کنند تا نمونه گیری لازم در این زمینه انجام شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی تأکید کرد: بیماری آنگارا بیشتر از طریق مرغ مادر و همچنین اقدامات جانبی از جمله تردد، دان و وسایل مرغداری به طیور منتقل می‌شود و باعث آلوده شدن مرغداری ها خواهد شد.

فتاحی ابراز داشت: رویکرد دامپزشکی استان مرکزی برای ریشه کنی و جلوگیری از انتقال این بیماری در مرغداری‌های گوشتی معدوم سازی و مرغداری‌های مرغ مادر انجام واکسیناسیون است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه امکان انتقال بیماری از طریق مرغ روستایی به مرغداری‌های صنعتی وجود دارد، نیاز است روستائیان هر گونه تلفات غیرعادی در طیور بومی را جدی گرفته و با گزارش به موقع تلفات به دامپزشکی، در پیشگیری از این بیماری در استان مرکزی با دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی همچنین گفت: بیماری آنگارا نخستین بار در منطقه آنگارای کراچی پاکستان تشخیص داده شد و از سال 1399 در کشور مشاهده شده‌ است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز