خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر کرج:

طرح ناقص جمع آوری سبدهای زباله از مقابل منازل بدون مطالعه انجام شد/شهردار با اهمال کاری مدیران برخورد کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۸۶۴۷

رئیس شورای شهر کرج به همراه تعدادی از اعضا و همراهی سرپرست شهرداری، معاونین خدمات شهر مناطق و رئیس سازمان پسماند با توجه به نارضایتی شهروندان از جمع آوری زباله، نشستی درخصوص نحوه جمع‌آوری پسماند سطح شهر برگزار کردند تا بتوانند سر و سامانی به وضعیت جمع آوری زباله ها بدهند.

به گزارش ایلنا از البرز، علی قاسم پور، رئیس شورای اسلامی شهر کرج در نشستی درخصوص نحوه جمع‌آوری زباله و پسماند سطح شهر که با حضور سرپرست شهرداری، معاونین خدمات شهر مناطق و رئیس سازمان پسماند و تعدادی از اعضای شورا برگزار شد، به نحوه اجرای طرح جمع آوری سبدهای زباله از مقابل منازل انتقاد کرد و آنرا ناقص خواند و اظهارداشت: زمانی که بدون مطالعه و اطلاع رسانی کافی، طرحی به اجرا در می آید و اقدام جایگزینی نیز برای آن انجام نمی شود، آسیب جدی به شهروندان و شأن آنها وارد می شود.

قاسم پور با تاکید بر اینکه نگهداشت شهر و پاکیزگی آن حداقل کاری است که مدیریت شهری باید انجام دهد، تصریح کرد: اگر قرار بود این طرح نتیجه بخش باشد امروز با حجم زیادی از زباله در گوشه و کنار شهر انباشته شده مواجه نبودیم.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج از عدم رضایت شورای شهر از اجرای طرح جمع آوری زباله اشاره و افزود: شهر از حیث پاکیزگی و انجام خدمات شهر نباید دچار مشکل شود در این راستا از شهردار تقاضا دارم با خاطیان و مدیرانی که در وظایفشان اهمال می کنند برخورد شود.      

شهرداری توانایی فنی لازم برای احصاء و ایجاد یک فرآیند مدون ندارد

سیدمرتضی اعتصامی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر در این نشست با اشاره به اینکه مدیریت شهری  توانایی فنی لازم برای احصاء و ایجاد یک فرآیند مدون ندارد بیان کرد: برای ساماندهی کامل پسماندها باید فرآیند جمع آوری تا دفن زباله ها در یک اقدام مشترک ، منسجم و سریع با مشارکت مردم انجام شود تا شاهد مشکلات و معضلات جانبی آن نباشیم.

 اعتصامی خاطرنشان کرد: در ادوار گذشته نگاه موضعی و موضوعی به مساله جمع آوری سطل های زباله شده است و برخی نگاه ها براین بوده که باجمع آوری سطل های زباله شاید میزان تولید پسماند کاهش یابد اما در عمل این هدف محقق نشده است.

وی افزود: مقوله زباله یک فرآیند مرکب ترکیب شده از مقوله اجتماعی فرهنگی و فنی است متاسفانه چیزی که شاهد آن هستیم این است که تجربه موفق لزوما از جایی بدست می آید که این سه مقوله با هم دیده شده باشد.

کم کاری خدمات شهر، شورای شهر را زیر سئوال برده است

فاطمه منعمی دبیر شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه برنامه راهبردی از طرح حذف سطل‌های زباله مشخص نیست،عنوان کرد:در ابتدای دوره ششم ، اعضای شورا طرح پیشنهادی "بهینه سازی جمع آوری پسماندها " که به تصویب رسید برای اجرا به شهرداری ارائه کردند که این طرح به صورت پایلوت در منطقه چهارصددستگاه در حال برگزاری است ولی موجب نارضایتی اعضای شورا و شهروندان است.

منعمی یادآور شد: امروز به هر محله‌ای که سر می زنیم مردم از وضعیت نامناسب جمع آوری گلایه دارند و کم کاری خدمات شهر، شورای شهر را زیر سئوال برده است.

نحوه جمع آوری زباله در کرج نظرسنجی شود

علی ذبیحی خزانه دار شورای اسلامی شهر کرج تاکید کرد: جمع‌آوری غیرمتعارف زباله و زباله گردی چهره شهر را زشت و نازیبا کرده است و برخی از شهروندان هم از این موضوع گله دارند و هم در بازدید از سطح شهر مشاهده شده است.

ذبیحی ضمن انتقاد از جمع آوری زباله ها بخصوص در ایستگاه های تفکیک از مبدا در طرح پایلوتی چهارصددستگاه تاکید کرد: تا زمانی که زباله ها قابل بازیافت باشند زباله گرد هم وجود دارد باید حتماً تفکیک زباله از مبدا صورت گیرد و همچنین ما به دنبال این هستیم که کار تفکیک به درستی صورت گیرد تا دیگر زباله گردی هم نباشد؛ موضوع تفکیک از مبدا زباله‌ها بسیار حائز اهمیت است که اگر شهروندان این مساله را به خوبی انجام دهند میزان زباله و بسیاری از هزینه‌های شهر کاهش پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید شیوه جمع‌آوری زباله را تغییر دهیم و در این راستا از مردم نظرسنجی شود، بیان کرد:از شهردار درخواست داریم در برگزاری مناقصات و انتخاب پیمانکاران خدمات شهری دقت بیشتری کند.

لزوم بازنگری در قراردادهای خدمات شهر

مجتبی حاجی قاسمی عضو شورای اسلامی شهر کرج گفت: اگرچه حجم پسماند‌ها نسبت به سالیان قبل بخاطر مسائل اقتصادی خانوارها کاهش پیدا کرده، اما یکی از برنامه‌ها و موضوعات کلیدی شهر کاهش پسماند و تفکیک زباله است.

حاجی قاسمی به زیرساخت های حقوقی و قراردادی طرح پیشنهادی شورای شهر اظهار داشت: طرح بهینه سازی جمع آوری پسماند به صورت آزمایشی در منطقه چهارصددستگاه با استفاده از ظرفیت موجود در ماده 15 قرارداد واگذاری امور خدمات شهری اجرا شد اما موجبات نارضایتی را فراهم کرده و دستورالعمل های اجرایی این طرح توسط معاونت خدمات شهر و سازمان پسماند رعایت نشده است.

برنامه ریزی برای گام بعدی جمع آوری زباله به درستی صورت نگرفته است

حسین مهاجری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری هم با گلایه از اینکه سطل‌های زباله از مقابل منازل جمع آوری شد ولی برنامه ریزی برای گام بعدی آن به درستی صورت نگرفته؛ تصریح کرد: طی گزارش جمع آوری شده درخصوص جمع آوری زباله ها  پیشنهاد می شود تمام برنامه های خدمات شهر در قالب جدول تقسیم بندی و شرح وظایف آن تعریف شود.

مهاجری به جانمایی مخزن ها در سطح محلات تاکید و بیان کرد: متاسفانه در طول چند سال گذشته نگاه مدیریتی به حوزه محیط زیست وجود نداشته تاکید می شود به مقوله محیط زیست پیش از گذشته رسیدگی و مدیریت شود.

در پایان این نشست مقرر شد شهرداری گزارش کاملی در خصوص نحوه جمع آوری پسماند مناطق دهگانه ، ماشین آلات ، قرارداد پیمانکاران و نیز اجرای طرح تفکیک از مبدا محله چهارصددستگاه به شورای شهر ارائه کنند و  جلسه آتی با حضور پیمانکاران برگزار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز