خبرگزاری کار ایران

نماینده هرمزگان در شورای عالی استان‌ها:

تفاهم‌نامه صنعت و دانشگاه برای تضمین شغل دانشجویان تدوین شود/هرمزگان با تمام ظرفیت‌ها دارای محرومیت زیادی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۶۱۶۱

پرواز با بیان اینکه مانع اصلی جوانی جمعیت بیکاری است گفت: پیشنهاد می‌شود برای کاهش بیکاری تفاهم‌نامه میان دانشگاه و صنعت در استان‌های صنعتی تدوین و اجرا شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالله پرواز در نطق پیش از دستور خود در نهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه با وجود تمام تحریم‌های ظالمانه ای که علیه کشور عزیزمان ایران روا داشته اند خدا رو شکر به برکت این انقلاب کارهای بسیار بزرگ و خوبی در کشور و بالاخص در استان هرمزگان صورت گرفته که جای تشکر و قدردانی ست.

وی افزود: اما قطعا نیازمندی‌هایی هم وجود دارد که مردم انتظار مطالبه گری این موارد توسط نمایندگانشان در سطح ملی را دارند و همه می‌دانیم بهترین نوع مطالبه، مطالبه گری همراه با راهکار مناسب است.

پرواز با بیان اینکه هرمزگان دارای منابع طبیعی فراوانی است توضیح داد: طولانی‌ترین خط ساحلی، مهمترین دروازه صادرات و واردات، جزایر گوناگون از جمله بزرگترین جزیره خاورمیانه، مناطق آزاد تجاری و صنعتی، صنایع بزرگ مانند نفت، گاز، آلومینیوم و فولاد سیمان و گچ بخش کوچکی از ظرفیت‌های استان هرمزگان است. اما برای همگان عجیب است چرا نام استان هرمزگان با این همه ظرفیت طبق آمار کشوری در نرخ بیکاری و محرومیت در رتبه های اول باید دیده شود؟

نماینده استان هرمزگان اظهار کرد: هرمزگان گنجینه و نعمت بزرگی برای کشور عزیزمان ایران است. اما باید قبول کنیم که بهره‌برداری مناسبی از آن نشده است که اگر شده بود نه تنها خودش محروم نبود بلکه باعث رشد و توسعه ی پایدار بیشتر کشور نیز می شد.

وی بیان داشت: ما در کشور با مشکل عدم مدیریت بهره‌ور و توسعه پایدار یکپارچه مناطق مختلف، مطابق آمایش سرزمینی روبرو هستیم و امروز یکی از علل مهم عدم توسعه یافتگی مناطق مختلف عدم توسعه و عدم بهره‌وری از نیروهای انسانی آن است.

پرواز خاطر نشان کرد: هرمزگان در دریا و بنادر حرف اول را می‌زند اما در این حوزه مدیر ملی ندارد حتی بعضا مدیر محلی هم ندارد اولین مناطق آزاد تجاری در هرمزگان ایجاد شده مناطق آزاد قشم و کیش جالب است بدانید نیروهای هرمزگانی نه تنها در مدیریت مناطق آزاد کشور نقشی ندارند بلکه در مدیریت مناطق آزاد درون هرمزگان نیوز حتی یک عضو هیئت مدیره ندارد. و شاید برای شما عجیب باشد در طول دوران انقلاب از ۱۹ استانداری که معرفی شدند فقط دو استاندار بومی بودند. قطعا یکی از راه‌های برون رفت از محرومیت توجه و اعتماد به نیروهای بومی استان در مدیریت کشوری و محلی هست که انتظار داریم دولت عدالت محور جناب دکتر رئیسی به این موضوع ویژه توجه کند.

وی خطاب به وزیر کار و رفاه اجتماعی گفت: زنگ خطر کندی رشد جمعیت در کشور خیلی وقت است به صدا در آمده و اینکه خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کنیم کافی نیست بلکه ایجاد شغل و درآمد پایدار مقدمات این کار است.

پرواز افزود: پیشنهاد ما به دولت ایجاد ارتباط مستقیم بین مشاغل با دانشگاه‌ها و مراکز مهارت آموزی است. خدا رو شکر تعداد دانشگاه‌ها در هرمزگان و کشور کم نیست به مانند آموزش و پرورش که در کنکور سراسری دانشجو شغل دبیری را انتخاب می‌کنند و وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند و تضمین شغلی دارد یه صورت پایلوت در استان‌های صنعتی تفاهم‌نامه میان صنعت و دانشگاه بسته شود تا دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه ها به صورت مستقیم وارد صنایع شوند. با این کار صنایع هم می‌توانند در مهارت آموزی نظارت کنند و نیروهای جوان و متخصص و دارای مهارت شغلی را بسازند و وقتی جوان در سن ۱۸ سالگی وارد دانشگاه شد و از امنیت شغلی خودش مطمئن گردید قطعا آمار ازدواج و فرزندآوری هم در جامعه رشد خواهد داشت.

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها همچنین خطاب به وزیر محترم راه و شهرسازی بیان کرد: استان هرمزگان دروازه اصلی صادرات و واردات کشور و محل ترانزیت کالا است. اما متاسفانه جاده هرمزگان روزانه دارد قربانی می‌گیرد. لذا نیازمند توجه جدی به اصلاح و ارتقای جاده‌های استان هستیم.

وی افزود: مردم بخش مهران بندرلنگه سال‌هاست منتظرند که فقط ۴ کیلومتر از مسیری محل رفت و آمد بالغ بر ۲۰ هزار نفر مردم منطقه و اتصال استان بوشهر به مرکز استان هرمزگان آسفالت و بهسازی شود. مسیر شلوغ و پرتردد اما در بدترین شرایط ممکن به گونه ای که در برخی از مناطق آن خبری از آسفالت نیست.

پرواز ادامه داد: جاده کهورستان به لارستان نیازمند نگاه جدی مسئولان است. جاده ساحلی بندر مقام به گرزه بخشی از زیرسازی آن انجام و رها شده در صورتی که این جاده می‌توانست در حوزه گردشگری باعث رونق روستاهای آن منطقه شود.

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: سطح امکانات و فضای آموزشی مدارس و امکانات درمانی شهرستان‌های هرمزگان قابل قبول نیست. زیبنده نیست مردم هرمزگان برای مسایل درمانی آواره‌ی استان‌های همجوار باشند. لذا اجرایی شدن دانشگاه فرهنگیان و علوم پزشکی در شرق و غرب استان از مقدمات خروج هرمزگان از محرومیت و نیل به توسعه است.

وی تصریح کرد: اصلاح و جانمایی هر چه سریعتر مسکن ملی بندرعباس و اجرایی شدن آن مطالبه منطقی مردم است. لذا طرح خوب مسکن ملی دولت نباید در بندرعباس معطل بماند.

پرواز بیان داشت: هرمزگان میزبان هر نوع سرمایه گذاری در حوزه بنادر و دریا و غیره است. بنابراین کسی نباید به خودش اجازه بدهد و حرف از انتزاع هرمزگان بزند خاک هرمزگان حتی یک وجب آن نیز قابل مذاکره نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز