خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان:

700 پروژه نیمه تمام در قزوین وجود دارد/ بدون برجام رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی مشکل است

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۴۸۳۶

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین گفت: در حال حاضر در استان حدود 700 پروژه نیمه تمام داریم که بیشتر آن‌ها در حوزه راه، بهداشت و درمان، عمران شهری و آب قرار دارد و اتمام آن‌ها به اعتبار بالایی نیاز دارد و از این رو از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، ابوالفضل یاری در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برگزار شد، گفت: سند آمایش از مواردی  بسیار مهمی است که مورد توجه دولت قرار گرفته و قزوین اولین استانی بود که اسناد مربرط به آمایش را منتشر کرده و کارگروه‌های مختلف فعالیت‌های خود را متناسب با آن انجام می‌دهند، این سند براساس ظرفیت‌ها و آینده نگری استان تدوین شده است و باید و نبایدهایی هم در آن درج شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین ادامه داد: براساس سند آمایش استقرار واحدهای پسین و پیشین پتروشیمی، صنایع آب بر و فولاد ممنوع شده و توسعه نیروگاه شهید رجایی رصد و ملاحضات آن درنظر گرفته شده است، همچنین آمایش علمی و فناوری هم مطرح شده است.

این مسئول افزود: هاب لجستیک و بندر خشک، منطقه ویژه، شهرک انرژی خورشیدی هزار هکتاری، منطقه آزاد کشاورزی، آبزی پروری حوزه شاهرود، توجه به سند تحول دولت منطقه‌ای و احرای حکمرانی منطقه‌ای هم  از مواردی است که از خروجی مطالعات این سازمان است.

وی عنوان کرد: نرخ بیکاری استان با ۷.۲ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است و جنس بیکاری در قزوین نسبت به سایر استان‌ها متفاوت است، تورم هم در مرداد ماه ۴۵.۲ بود که نسبت به مشابه سال کمتر است.

یاری ادامه داد: برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸.۴ درصدی که برای قزوین درنظر گرفته شده به ۶۱ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است که از این میزان تاکنون ۴۰ هزار میلیارد تومان جذب شده و به نظر می‌رسد رشد ۳.۵ تا ۴ درصدی را تجربه کرده باشیم و رشد ۸ درصدی برای قزوین دور از دسترس نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین بیان کرد: در رابطه با اعتبارات رشد 26 درصدی داشتیم اما به دلیل قوانینی که وجود دارد در تخصیص اعتبار بیشتر سال‌ها جزء استان‌های آخر هستیم و اگر روند شهرهای محروم تغییر پیدا نکند باز هم در سال‌های بعد هم همین شرایط را خواهیم داشت.  

وی ادامه داد: البته در حوزه مصوبات سفر رئیس جمهور جزء استان‌هایی هستیم که عدد بسیار مناسبی را جذب کرده‌ایم و 10 هزار و 700 میلیارد تومان مصوب شده و تا کنون یک‌هزار میایارد آن جذب شده است.

این مسئول اظهار کرد: رشد اقتصادی استان‌ها اولین بار است که مطرح شده اما ضمانت کردن تحقق آن به طور کامل امکان پذیر نیست و ممکن است شرایطی مانند برجام یا تحریم و تورم در تحقق یا عدم تحقق آن تاثیرگذار باشد، براساس نظر کارشناسی و درصورت ثابت بودن شرایط پیش بینی شده می‌توان به رشد 8 درصدی رسید و دور از انتظار نیست اما  به نظر خود من اگر برجام به نتیجه نرسد بیشتر از 4.5 درصد محقق نمی‌شود.

یاری عنوان کرد: از محل تبصره ۱۸ و ۱۶ حدود ۲.۷ درصد اعتبارات کشور سهم استان قزوین است و تا از دیروز ۹۴۰ میلیارد تومان حدود ۵۵۰ میلیارد از محل تبصره 18 جذب شده و امیدواریم مابقی آن هم تا پایان شهریور ماه جذب شد، از محل تبصره 16 هم هزار و ۴۸۰ میلیارد سهم استان قزوین است.

انتهای پیام/
طاهره سادات موسوی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز