خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد؛

تغییر سرمایه‌گذار کاروانسرای شاه عباسی/ واگذاری چهار بنای تاریخی به بخش خصوصی

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۶۳۳

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، اعلام کرد: سرمایه گذار پیشین کاروانسرای شاه عباسی (لات) بنا به دلایل شخصی امکان ادامه همکاری نداشته لذا، سرمایه‌گذار این بنای تاریخی به شخص دیگری محول شده است.

به گزارش ایلنا از رشت، ولی جهانی اعلام کرد: سرمایه گذار پیشین کاروانسرای شاه عباسی (لات) بنا به دلایل شخصی امکان ادامه همکاری نداشته لذا، سرمایه‌گذار این بنای تاریخی به شخص دیگری محول شده است.

ولی جهانی در خصوص تغییر سرمایه گذار کاروانسرای شاه عباسی گفت: «سرمایه‌گذار سابق کاروانسرای شاه‌عباسی «لات» بنا به دلایل شخصی امکان ادامه همکاری نداشته و به همین دلیل سرمایه‌گذار این بنای تاریخی به شخص دیگری واگذار شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با رد موضوع فروش این کاروانسرا گفت: با پیگیری‌های انجام شده از سوی صندوق توسعه صنایع‌دستی، فرش‌دستباف و احیا امور بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، کاروانسرای شاه‌عباسی به سرمایه‌گذار جدیدی واگذار شده است.

او با توجه به نامه دریافت شده از سوی این صندوق اظهار کرد: بنای تاریخی کاروانسرای‌لات از طریق مزایده عمومی از طرف این موسسه طی قراردادی در سال ۹۴ به سرمایه‌گذار بخش خصوصی حسینعلی سامانی پارسا واگذار شده بود که با گذشت بیش از ۶ سال از تاریخ قرار داد سرمایه‌گذار اعلام کرد به دلایل شخصی امکان ادامه همکاری نداشته و فرد دیگری برای این منظور معرفی شد.

جهانی گفت: بر اساس نامه یادشده، طی بررسی‌های حقوقی و فنی قرارداد فی مابین این موسسه و حسینعلی پارسا طی الحاقیه سرمایه‌گذاری در مرمت و واگذاری حق بهره‌برداری بنای تاریخی کاروانسرای‌لات با کاربری خدماتی، رفاهی، بین‌راهی به آقای میرمحمد حسینی انتقال پیدا کرد.

واگذاری چهار بنای تاریخی در گیلان به بخش خصوصی

جهانی گفت: چهار بنای تاریخی تحت مالکیت اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان به بخش خصوصی واگذار شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: این بناهای تاریخی شامل ساختمان صادقی در شهر لاهیجان، ساختمان هتل ایران در شهر رشت، کاروانسرای شاه عباسی در رشت و حمام مریان در ارتفاعات شهرستان تالش است.

وی گفت: استان گیلان دارای ۵هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی بوده و در حدود یک هزار و ۲۲۰ آن در لیست فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اما امکان اینکه همه بناهای تاریخی توسط دولت و دستگاه‌های اجرایی مرمت شود، وجود ندارد. به همین دلیل تعدادی از بناها تحت شرایط و ضوابط اداره کل به بخش خصوصی واگذار شد.

جهانی، در ادامه همین مطلب افزود: این بناهای تاریخی فرصتی بی‌نظیر برای توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی استان هستند که با کمک بخش خصوصی، دستگاه‌های اجرایی می‌توانند ظرفیت‌های بالقوه این بخش را به بالفعل تبدیل کند.

وی افزود: بیشتر بناهای تاریخی گیلان با توجه به شرایط اقلیمی گیلان نیازمند مرمت اساسی هستند و این امکان در شرایط فعلی برای مرمت آن‌ها از سوی اداره کل میراث فرهنگی وجود ندارد، لذا واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی با هدف جذب گردشگران و اشتغالزایی در کوتاه مدت در دستور کار ما قراردارد.

جهانی، با اشاره به اینکه شرایط واگذاری و بهره برداری از بناهای تاریخی زیر نظر صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، بیان کرد: حفاظت از این آثار و نظارت بر نحوه بهره‌برداری آن‌ها پس از واگذاری برعهده اداره کل میراث فرهنگی است.

وی افزود: با همکاری نظر صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی فراخوان عمومی واگذاری کاروانسرای تی تی سرا به صورت مزایده نیز به زودی اعلام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز