خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد؛

سیل ویرانگر در بخش ایرندگان/ باغات و زمین‌های کشاورزی نابود شدند/ هنوز مسئولی از منطقه بازدید و برآورد خسارت نکرده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۴۶۱۴

سیل ویرانگر بخش ایرندگان شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان اگر چه تلفات جانی نداشت ولی هست و نیست مردم که تعدادی درخت نخل و زمین کشاورزی بود را به یغما برد و قنات‌های منطقه را نابود کرد. هنوز تعدادی زیادی از راه‌های بین روستایی منطقه بازگشایی نشده و هیچگونه تجهیزاتی هم برای بازگشایی‌شان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در سیل اخیری که در بسیاری از مناطق کشور رخ داد، باعث ویرانی زیر ساخت‌های شهری و روستایی و جان باختن تعدادی از هموطنان‌مان شد. این سیلاب در بخش ایرندگان شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان در قرن اخیر به گفته بزرگان منطقه بی‌سابقه عنوان شده که باعث نابودی دارایی‌های مردم ازجمله قنات، باغات و زمین‌های کشاورزی شده است. مردم این بخش از عدم حضور مدیران استانی در مناطق سیل زده‌شان گلایه‌مندند و از اینکه تاکنون هیچ برآوردی از میزان خسارت‌های ناشی از بارندگی‌های شدید نشده، انتقاد دارند.

منصور روحی یک فعال اجتماعی در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: نهم مردادماه سالجاری سیل در بخش ایرندگان به گونه‌ای اتفاق افتاد که زمین‌های کشاورزی را ویران کرد. درختان نخل را با با آن همه عظمت از جای کند و با خود برد.

روحی عنوان کرد: حدود ۹۰ رشته قنات در این سیل نابود شد و راه‌های بین روستایی تخریب شدند. هر چند راه تعریف شده شوسه‌ای در بخش ایرندگان که توسط دولت ساخته شده باشد، نداریم و باید بگویم راه‌های دست ساز مردمی نابود شدند. در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ قرار بود اداره امور آب و جهاد کشاورزی دو طرف رودخانه ایرندگان را سیل‌بند بزنند اما تاکنون هیچگونه اقدامی در این باره شکل نگرفته و از ۱۹۰ پارچه آبادی ایرنگان تنها برای ۴ روستا آنهم نه به شکل کامل سیل‌بند ایجاد کرده‌اند. عدم ایجاد سیل‌بند امروز نتیجه‌اش باعث ویرانی قنات، باغات و زمین‌های کشاورزی مردم شده است.

وی افزود: برای بازگشایی قنات‌های ۱۹۰ پارچه آبادی حداقل به ۶ دستگاه بیل مکانیکی نیاز است و همچنین باید با بلدوزر به صورت موقت بند انحرافی ایجاد کنند تا زمانی که تصمیم به احداث سیل‌بند بگیرند. راه‌های روستایی و باغات کاملا طعمه سیل شده‌اند و زحمات چندین نسل در این منطقه با سیل اخیر به هدر رفته است. همه سرمایه اهالی منطقه نخلستان‌ها بود که از بین رفتند. معیشت‌شان را از فروش خرما به دست می‌آوردند که بسیاری از این باغداران حتی فاقد بیمه‌اند.

این فعال اجتماعی ادامه داد: از مرکز شهرستان ۲ نفر کارشناس به بخش سیل‌زده ایرندگان اعزام کردند و بازدیدهایی در بحث ارزیابی خسارات قنات‌ها و باغات انجام دادند که آنهم با توجه به پروسه اداری که داریم ممکن است سال‌ها برای اعلام نتایج قطعی طول بکشد.

روحی با اشاره به اینکه در بخش ایرندگان در سیل اخیر تلفات جانی نداشتیم، گفت: یکی از اهالی منطقه چند روز پیش به اداره‌ای در شهرستان خاش رفت و از شرایط موجود به مسئول اداره گلایه کرد و مسئول با تعجب در جواب صحبت‌های وی می‌گوید چطور ممکن است سیلی به این شدت در منطقه‌تان رخ داده باشد اما کشته نداشته‌اید! وی هم در جواب می‌گوید اگر به اطلاعیه هواشناسی توجه نمی‌کردیم قطعا تلفات جانی هم می‌دادیم و مگر قرار است که حتما تلفات جانی بدهیم که به ما توجه شود؟ تمام زندگی مردم منطقه تباه شده است. یعنی برخی از مسئولان آنقدر از سیل بخش ایرندگان بی‌اطلاع‌اند که نمی‌دانند تلفات جانی داشته‌ایم یا خیر!

مجید صابری عضو شورای بخش ایرندگان و عضو شورای شهرستان خاش نیز در این باره به ایلنا گفت: در بارندگی‌های شدید اخیر و جاری شدن سیلاب ارتفاع امواج طغیان ناشی از سیل رودخانه ایرندگان تا ۶ متر هم می‌رسید و این سیلاب در منطقه بی‌سابقه بود. همه زمین‌های کشاورزی آبا و اجدادی مردم از بین رفت. همچنین جاده‌هایی که در بستر رودخانه بودند به طور کامل تخریب شد.

صابری ادامه داد: مسئولان شهرستان از همان روز اول سیل پای کار بودند ولی هنوز از میزان خسارت‌ها از سوی سازمان‌های مربوطه چیزی به مردم اعلام نشده است. مدام می‌گویند اگر کشاورز و دامداری که بیمه نبوده بیمه به وی تعلق نمی‌گیرد ولی این را هم در نظر بگیرند که این خسارت‌ها همه برای اهالی روستاهایی اتفاق افتاده که در مسیر رودخانه قرار دارند و سیل چنان تاخت که از زمین‌های کشاورزی کنار رودخانه هیچ آثاری برجای نمانده و جزوی از رودخانه شده‌اند.

وی با انتقاد از عدم حضور مسئولان استانی عنوان کرد: حتی نماینده مردم شهرستان خاش در مجلس به منطقه نیامده و به خسارت‌ها ورود نکرد. از همه مسئولان استان و کشوری گلایه مندیم که چرا در این شرایط سخت به مشکلات مردم رسیدگی نکردند.

صابری ادامه داد: فرماندار، شهردار و بخشدار پای کارند. مردم مستاصل هستند کل دارایی‌شان که یک تکه زمین و یا چند دام سبک بود در این سیل از بین رفت. مسئولان چاره اندیشی کنند و با ایجاد سیل‌بند و بند انحرافی یک بار و برای همیشه مردم را از خطرات جانی و مالی برای همیشه نجات بدهند.

بشیر احمد فیروزی شهردار ایرندگان هم در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: سیل در ایرندگان خسارت زیادی به بار آورد که تاکنون هیچ برآوردی از این خسارت‌ها انجام نشده است. مدیران شهرستانی از مناطق سیل زده بازدید کرده‌اند اما مدیران استانی هنوز به منطقه نیامده‌اند. شاید بخش ایرندگان از مسیر اصلی دور بوده و مسیرش طولانی است و به همین دلیل برای بازدید و بررسی خسارت‌های ناشی از سیل در اولویت اول قرار ندارد.

وی گفت: شهرداری وقتی سیل فروکش کرد با حداقل امکاناتی که در اختیار داشت که شامل یک بیل بکهو و بیشتر شبیه تراکتور است، به کمک کشاورزان منطقه رفت و تاکنون محل آب چند قنات را توانسته‌ایم بازگشایی کنیم.

شهردار ایرندگان بیان کرد: زمین‌های کشاورزی اهالی تخریب و به جزئی از رودخانه تبدیل شده‌اند. اگر ما تجهیرات و ماشین آلات مکانیکی داشتیم تقریبا می‌توانستیم جلوی ۴۰ درصد از اتفاقات سیل اخیر را بگیریم به طور مثال می‌توانستیم بندهای انحرافی ایجاد کنیم و مسیر آبراه‌ها را که مسدود شده بود را بازگشایی کنیم.

فیروزی عنوان کرد: راهداری منطقه هم هیچگونه تجهیرات و امکاناتی برای بازگشایی راه‌ها ندارد و تنها امکاناتی که در اختیار دارد یک زمین خالی است. هنوز راه‌های روستایی داریم که بعد از گذشت چندین روز از سیلاب بازگشایی نشده‌اند و اهالی چشم انتظارند مسیرشان ارتباطی‌شان باز شود که بتوانند رفت و آمد کنند.

وی تصریح کرد: نیاز است مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای ارسال ماشین آلات مکانیکی در بخش ایرندگان اقدام کنند. با یک لودر مگر چقدر می‌توان کار انجام داد. باید چاره‌ای اساسی اندیشیده شود که با هر بار بارندگی با مشکل مواجه نشویم. پارسال با یک باران کوچک در شهرمان باز هم تخریب‌هایی در زیر ساخت‌های عمرانی داشتیم.

فیروزی بیان کرد: در شهر ایرندگان اگر بخواهم آب روان ناشی از باران‌های سیلای را مهار کنیم نیاز به ساخت دو پل و کانال داریم که برای این اقدامات بودجه‌ای در اختیار نداریم. با نبود اعتبار نیز اتفاق تخریب‌های ناشی از سیلاب هر سال تکرار می‌شود و این تخریب‌ها پول مردم است که هدر می‌رود. چرا که هر سال با هر بارندگی شدید باید دوباره خاکریزی و آسفالت کنیم که دوباره با سیلابی دیگر تخریب می‌شود.

شهردار ایرندگان افزود: مدیران کل باید به ایرندگان نگاه ویژه‌ای داشته باشند چرا که حجم تخریب سیل در جنوب بیشتر از شمال استان بود. ولی تخصیص اعتبارات آن‌ها کجا و ما کجا! بر اساس شنیده‌ها گویا قرار است به شهرداری ایرندگان ۲ میلیارد تومان اعتبار بدهند که با این اعتبار صد متر جاده هم نمی‌توان ساخت.

گزارش: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز