خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

سیل بیش از 3 هزار میلیارد تومان به زیرساخت های عمرانی چهارمحال و بختیاری خسارت زد/ در شرایط بحرانی بدون هیچ مرزبندی باید به عشایر امدادرسانی شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۳۴۹۶

نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان ها به خسارت های ناشی از سیل اخیر در این استان اشاره کرد و افزود: تاکنون بین 3 الی 4 هزار میلیارد تومان به زیر ساخت های عمرانی استان خسارت وارد شده است.

محمدیعقوب باقری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: در چهارمحال و بختیاری به رغم هشدارهای لازم پیش از سیل اخیر به دلیل عدم امکانات و تجهیزات برای مقابله با این بلای طبیعی نتوانستیم مقابله کنیم.

وی گفت: هم اکنون نیز هشدار سیل برای روزهای آینده از طریق هواشناسی استان اعلام شده است. اما همچنان مشکلات مان پا برجا است و قطعا اتفاقات بدتری هم با وجود نبود امکانات رخ خواهد داد. چرا که زیر ساخت های لازم برای مقابله با سیل یا هر بحران احتمالی دیگری را در استان هم از نظر نیروی انسانی و هم تجهیزات نداریم. 

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد:  در سیل اخیر طبق اعلام مدیریت بحران استان در مجموع بین 3 تا 4 هزار میلیارد تومان  به بخش های مختلف استان شامل کشاورزی، عشایری، شهرداری و دهیاری ها، مسکن، برق و راه خسارت وارد شده است. که حجم خسارت های وارده به بخش کشاورزی  بر اساس ارزیابی 85 تیم اعزامی  715  میلیارد تومان تاکنون برآورد شده است.

باقری عنوان کرد: از خسارت 715 میلیادی به بخش کشاورزی، 375 میلیارد تومان مربوط به بخش عشایری است. چهارمحال و بختیاری در حوزه عشایری پرخسارت ترین استان در سطح کشور به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات لازم برای مقابله با سیل اعلام شد.

وی اضافه کرد: همچنین در بخش کشاورزی از 340 میلیارد تومان خسارت وارده از سیل 2500 تن شیلات از بین رفت که ضربه سنگینی به استانی که رتبه اول ماهیان سردآبی را در کشور دارا است وارد کرد. همچنین 1300 هکتار اراضی زراعی دچار خسارت شدید و یا به طور کامل از بین رفتند.  750 راس دام سبک در بخش کشاورزی تلف شد. به 100 جایگاه در حوزه شیلات آنهم بین 30 تا 100 درصد خسارت وارد و 1300 جایگاه دام از بین رفت. در بخش عشایری 38 هزار هکتار مراتع یا به کلی نابود و یا دچار خسارت شدید شدند. 

نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان ها تصریح کرد: 150 هکتار از باغات بخش عشایری دچار خسارت و 1400 راس دام سبک و 20 راس دام سنگین در این بخش تلف شدند. همچنین  2 هزارو 800 تن علوفه و نهاده های دامی و کشاورزی از بین رفت. هزارو 185 کیلومتر راه عشاری تخریب و هزارو 750 متر کانال آب عشایری(آبشخور) دام ها نابود و همینطور به دوهزارو 600 آغل دامداری به طور کامل خسارت وارد شد. 

باقری بیان کرد: در استان 115 سد خاکی داریم که برای تقویت آب های زیرزمینی طراحی شده‌اند که  30 سد از این تعداد نیاز به بازسازی و تعمیر اساسی دارند. امیدوارم در سیل اخیری که بازهم در چهارمحال و بختیاری رخ می دهد باعث تخریب و ترک خوردن آنها نشود. چرا که منجر به خسارت های بسیار سنگین می شود. این سدها مقداری آب ذخیره داشتند  که با بارش های فراوانی که اتفاق افتاد باعث سرریز شدن شان شد و برخی از سدهای خاکی دچار خسارت شدند. احتمال شکستن 30 تا سدی که اعلام کردم در بارش های اخیر بسیار زیاد است و مردم باید هوشیار باشند.

عضو شورای عالی استان ها افزود: در سیل اخیر برای شهرداری ها و دهیاری ها 200 میلیارد تومان خسارت برآورد شده که چهارده و نیم میلیارد تومان این خسارات در بخش برق بوده است. در حوزه محیط زیست هم 3 میلیارد تومان  خسارت داشته ایم که بیشتر مربوط به آبشخورها، دکل های دیدبانی و جایگاه های محیط بانی استان بود. همچنین به 7 هزار مسکن در سطح استان آسیب وارد شده که هزار و 5 واحد آنها نیاز به تخریب و بازسازی دارند و 2 هزارو 130 واحد نیز نیاز به تعمیر دارند. 3 هزار و 806 واحد هم لوازم زندگی شان آسیب دیده اند. همچنین 240 واحد تجاری هم در سطح استان دچار خسارت شده اند. 

وی گفت: 1500 کیلومتر از راه‌های ارتباطی و حمل و نقل جاده‌ای استان نیز دچار خسارت شدید شده‌اند که نیاز به بازسازی، بهسازی و آسفالت دارند. به 400 دستگاه ابنیه فنی و ماشین آلات راه سازی مربوط به ستاد بحران هم آسیب وارد شده است.

باقری بیان کرد: در بخش تاسیسات آب و فاضلاب  169 مورد خسارت  عنوان شده که حالا میزان دقیق این خسارت ها هنوز برآورد نشده اند و باید صبر کرد تا خسارت نهایی در استان اعلام شود. بعد از جمع آوری مستندات خسارات توسط مسئولان و کلانتری ها و میزانی خساراتی که برآورد می شود به مردم وعده داده شده از طریق کمک های بلاعوض و تسهیلات مقداری از خسارت های شان در بخش های کشاورزی، دامداری و باغداری و ... را جبران کنند. 

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: مردم استان از وضعیت امدادرسانی راضی نبودند البته باید بگویم مسئولان استانی هم تاحدودی مقصر نبودند چرا که در حوزه کشوری هنوز بحث تمرکز گرایی را داریم و تمام توجه کشور به چند استان و شهرستان  خاص متمرکز شده است. در چهارمحال و بختیاری هنوز زیرساخت ها و امکانات لازم برای مقابله با بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله وجود ندارد و 2 شهرستان خانمیرزا و بن که یکی شان حدودا 8 سال و دیگری 3 سال است دارای فرمانداری هستند هنوز دستگاه‌های خدمات رسان به صورت مستقیم ندارند.

باقری گفت: شهرستان خانمیرزا هلال احمر، بنیاد مسکن، اورژانس و ستاد بحران ندارد که بخواهد با بلایا مقابله کند و تاکنون هم بیشتر کمک های شهرداری، دهیاری و مردم با امکانات اندکی که داشته اند بوده است و لازم است برای مقابله با خطرات و بلایای طبیعی امکانات، تجهیزات ونیروی انسانی کافی در نظر گرفته شود. درخانمیرزا یک دستگاه لودر برای مقابله با سیل ندارند و این در حالی است که بیشترین خسارت های ناشی از سیل اخیر به شهرستان خانمیرزاو بن وارد شد. مردم مجبور شدند بیشتر از تجهیزات پیمانکاران و  اشخاص حقیقی استفاده کنند و خسارت ها را با تلاش فراروان به کمترین میزان برسانند. ولی در کل این چاره کار نیست. اگر این دوشهرستان مستقل شده اند پس نباید برای خدمات رسانی به آنها هنوز زیر مجموعه شهرستان های دیگر باشند. بلکه باید به آنها ادارات خدمات رسان و به تبع آن نیروی انسانی داده شود.

نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان ها در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع خدمات رسانی به عشایر در سیل اخیر اشاره کرد و گفت: اینکه به عشایر مناطق صعب العبور هیچ خدمات رسانی نشده را تکذیب می کنم. اما به دلیل عدم امکانات و نیروی انسانی کافی شاید به طور کامل به این عزیزان خدمات رسانی نشد اما همیشه در موارد بحرانی  از طریق بالگرد امداد رسانی می شوند.

باقری  بیان کرد: عشایر استان بین مرزهای چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان  مدام ییلاق و قشلاق می کنند و در حین همین رفت و آمدها دچار بحران های طبیعی و غیر طبیعی می شوند. متاسفانه دستگاه‌های متولی خدمات رسان بر سر این موضوع که عشایر بحران زده درحوزه استحفاظی ما نیست و مربوط به استان دیگری است بحث دارند که این مشکل به معضل تبدیل شده است.  خارج از هر حد و مرزی باید به همه هم میهنان عزیزمان در هر حوزه و هر نقطه ای از کشور امداد رسانی شود.  به طور مثال وقتی سیل یا زلزله در یک شهرستانی اتفاق میفتد از همه مناطق کشور برای کمک به آسیب زدگان بسیج  می شوند.

وی ادامه داد: هر استان و شهرستانی که در مواقع بحرانی امکان دسترسی بیشتری به این عشایر عزیز را دارند باید به آنها امداد رسانی کنند. حوزه عشایری به دلیل صعب العبور بودن و مشکلات خاصی که داشتند آنطور که باید امدادرسانی نشدند و مظلوم واقع شدند. متاسفانه سیل خسارت فراوانی به دام های سبک، سنگین و حتی چادرها و امکانات زندگی شان زد که نیاز به توجه ویژه از سوی مسئولان دارند.

گفت وگو: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز