خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از برگزاری یوم العباس در زنجان؛

زنجان میعادگاه دلدادگان حسینی در روز "یوم العباس" است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۳۴۸۲

زنجان، معروف به پایتخت شور و شعور حسینی امروز هشتم محرم که به روز "یوم العباس" نامگذاری شده میعادگاه خیل کثیری از دلدادگان و ارتمندان سالار شهیدان از اقصی نقاط ایران و جهان در عزاداری دسته حسینیه اعظم زنجان گرد هم می آیند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، پس از دو سال وقفه در برگزاری تجمع عظیم دلدادگان و شیفتگان حسینی در روز یوم العباس، امروز هشتم محرم بار دیگر زنجان شاهد حضور گسترده ارادتمندان حسینی در این پایتخت شور و شعور حسینی خواهد بود.

در روز هشتم محرم عاشقان امام حسین(ع) در پایتخت شور و شعور حسینی از سراسر کشور و حتی دنیا گردهم می آیند؛ زن و مرد، پیر و جوان همه و همه شتابان و بی قرار خود را به میعادگاهی می رسانند که دیر زمانی است دل های عاشقان حسینی را در یوم العباس زنجان گرد هم می آورد.

دسته عزاداری حسینیه اعظم نه فقط برای زنجانی ها بلکه برای همه شیفتگان مکتب حسینی از سراسر دنیا مأوایی شده است؛  تا در عزاداری ساده و با شکوه روز هشتم محرم، در اجتماع عظیم خود ندای "لبیک یا حسین" سر دهند.

در یوم العباس خیابان های منتهی به حسینیه اعظم زنجان و مسیر های منتهی به میدان انقلاب و امامزاده سید ابراهیم شهر زنجان مملو از جمعیت است، اجتماعی که در آن شور و شیدایی و ارادت به سید و سالار شهیدان و قمر بنی هاشم (ع) هر انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد.

"ام بنین اوغلونا من نوکرم / سایه نشین علم حیدرم" لبیک ابوالفضل / لبیک ابوالفضل، این شاه بیت امسال دسته عزاداری حسینیه اعظم است که عزادارن با دست های برافراشته بر آسمان آن را فریاد می کنند و قیام حسینی را به خط انتظار مهدوی پیوند می دهند.

تا کنون هفت سند مکتوب که قدمتی بیش از یکصد سال دارند در مورد حسینیه اعظم زنجان شناسایی و معرفی شده است که بر اساس آنها وجود حسینیه در دوره افشاریه قطعی و به احتمال قریب به یقین ساخت آن به دوره صفویه برمی گردد.

حسینیه اعظم از سالیان دور میعادگاه ارادتمندان اهل بیت(ع) و سید و سالار شهیدان است و در چند سال اخیر به برکت وسایل ارتباط جمعی و پخش تلویزیونی عزاداری ساده، با شکوه و پر محتوایش شهرتی عالم گیر پیدا کرده و در مواردی هم الگویی برای شهرهای دیگر کشور در برپایی اجتماعات عزاداری شده است.

میمانان و مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور در روزهای هشتم و یازدهم ماه محرم به زنجان سفر می کنند تا خود را به قافله عزاداری ساده و در عین حال پرشکوه حسینیه اعظم در روز هشتم و عزاداری زینبیه اعظم در روز یازدهم محرم برسانند.

به گزارش ایلنا از گذشته های دور؛  شهر زنجان در روز هشتم محرم و برگزاری مراسم یوم العباس پذیرای گردشگران مذهبی و دلداگان و شیفتگان سیدو سالار شهیدان  از اقصا نقاط ایران و دنیا بوده است که بعد از وقفه دو ساله با شیوع کروناویروس امسال نیز این گردهمایی «لبیک ابولفضل» در زنجان طنین انداز می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز