خبرگزاری کار ایران

نخستین سوگواره استانی تعزیه‌خوانی در سیوند مرودشت پایان یافت

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۳۱۶۱

نخستین سوگواره استانی تعزیه‌خوانی در سیوند شهرستان مرودشت پنجشنبه شب گذشته به کار خود پایان داد.

به گزارش ایلنا،  رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت در این خصوص گفت:  این سوگواره از ابتدای دهه محرم کار خود را آغاز کرد که در نخستین دوره سوگواره استانی تعزیه سیوند گروه‌هایی از شهرستان‌های شیراز، مرودشت و آباده حضور داشتند.

مهدی رنجبر هدف از برگزاری این سوگواره را  حفظ و ترویج آیین‌های مذهبی و سنتی این شهرستان عنوان کرد و ادامه داد: هنر تعزیه شهرستان مرودشت از گذشته جایگاه ویژه‌ای را در استان داشته است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت بیان کرد: در این سوگواره آن دسته از گروه های تعزیه ای که حداکثر ۱۰ نفر شرکت کننده داشتند به مدت حداکثر ۹۰ دقیقه از ساعت ۲۰ الی ۲۲ به اجرای پرداختند.

رنجبر با اشاره به حضور گروه‌هایی از شهرستان‌های شیراز، آباده، مرودشت و لامرد گفت: ۱۵ گروه تعزیه از سراسر استان فارس برای حضور در این سوگواره اعلام آمادگی کردند که از میان آنها 6 اجرا به مرحله استانی راه‌یافت.

وی افزود: با این حال تعزیه شهرستان لامرد به دلیل بروز برخی مشکلات برای اعضای گروه از حضور در مراسم سوگواره تعزیه خوانی استانی سیوند باز ماند.

نخستین سوگواره استانی تعزیه‌خوانی در سیوند مرودشت پایان یافت

وی با بیان اینکه در شب اول این سوگواره تعزیه علی اکبر از گروه هنری سفیر شیراز اجرا شد، اظهارداشت: تعزیه شهادت حضرت عباس نیز توسط همین گروه به سرپرستی علیرضا حیدرپورفرد در شب دوم به اجرا درآمد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت از اجرای تعزیه حضرت رقیه(س) در شب سوم این سوگواره خبر داد و خاطرنشان کرد: این تعزیه کاری از گروه تعزیه مخلصین حضرت ابوالفضل(ع) به سرپرستی حاج اکبر روزگار از مرودشت بود.

به گفته رنجبر، در شب سوم، تعزیه حضرت عباس (ع) نیز توسط گروه تعزیه مرودشت به سرپرستی حاج منوچهر زارع اجرا شد.

وی با بیان اینکه علاقه مندان به تعزیه در شب چهارم این سوگواره موفق به تماشای تعزیه شهادت امام حسین(ع) کاری از گروه تعزیه منتظران مهدی(عج) شهرستان آباده شدند، اظهارداشت: این گروه به سرپرستی علیرضا قاسمی به هنرنمایی در برابر دیدگان مشتاقان تعزیه پرداختند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت همچنین به اجرای تعزیه شهادت علی اکبر(ع) در شب پنجم این سوگواره اشاره کرد و افزود: اجرای این تعزیه توسط گروه تعزیه فاروق به سرپرستی کاویانی انجام شد.

شعور حسینی می تواند چراغ راهی برای آینده باشد

در ادامه این مراسم جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی گفت: شور حسینی در کنار شعور حسینی می تواند چراغ راهی برای آینده باشد.

وی اظهارداشت: خوشبختانه نخستین سوگواره استانی تعزیه‌خوانی سیوند به شکل مناسبی برگزار شد و این می تواند مقدمه ای باشد تا ظرفیت های قابل توجه این منطقه به هم استانی ها و هموطنان مان در سراسر کشور معرفی شود.

نخستین سوگواره استانی تعزیه‌خوانی در سیوند مرودشت پایان یافت

رشیدی کوچی با تاکید بر ضرورت تامل در واقعه عاشورا گفت: این تامل می تواند ما را با درس های گوناگونی که از واقعه عاشورا می توان گرفت آشنا کند و نباید همه چیز را در گریه و ماتم برای شهادت حضرت اباعبدا... خلصه کرد.

وی ادامه داد: باید با تامل در واقعه عاشورا با درس‌های پیدا و پنهان آن آشنا شد و آنها را سرلوحه زندگی فردی و اجتماعی قرار داد.

رشیدی کوچی با بیان اینکه رعایت حق الناس و ادای حقوق مردم یکی از مهمترین درس های عاشوراست، خاطرنشان کرد: نباید بین مردم خط کش بگذاریم، در عین حال مردم هم باید توجه داشته باشند که عملکرد ضعیف مسئولان و نمایندگان مجلس را پای دین و اسلام نگذارند؛ چرا که مسئولانی داریم که دم از دین و قرآن می زنند اما عملکرد ضعیفی دارند.

در پایان این سوگواره به گروه‌های تعزیه حاضر در مراسم تندیس سوگواره تعزیه خوانی استانی سیوند و لوح سپاس اهدا و از پیشکسوتان تعزیه تجلیل شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز