خبرگزاری کار ایران

شهردار قزوین:

میراث فرهنگی نباید با سوء مدیریت موجب ویرانگری آثار باشد/سوء مدیریت‌ها بافت تاریخی را به لانه فساد و بزه تبدیل کرده

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۲۹۸۲

شهردار قزوین گفت: مواردی مانند باغستان سنتی با سوء مدیریت مواجه شده و نیاز داریم که سوء مدیریت‌های میراث فرهنگی برداشته شود و موجب ویرانگری آثار نباشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، مهدی صباغی در نشست وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با مدیران دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مردم نهاد استان قزوین که ظهر امروز در سالن جلسات استانداری برگزار شد، گفت: به حفظ باغستان و اکوسیستم شهری باور داریم، در قزوین در کنار باغستان حدود چهار تا پنج برابر باغ سنتی باغ مدرن داریم اما به دلیل سوء مدیریت در میراث فرهنگی باغستان سنتی با مشکل مواجه شده است. 

شهردار قزوین ادامه داد: سازمان باغستان در راستای احیای باغستان است و اقدامات حمایتی مختلفی انجام شده که آبرسانی با تانکر و اقدامات در راستای امنیت از جمله آن‌ها است.

وی بیان کرد: در رابطه با طرح توسعه شهری باید در نظر داشت که مشکلات حمل و نقل ایجاب می‌کند مسیر ایجاد کنیم.

این مسئول افزود: آبیاری در باغستان باید مکانیزه باشد، باید توجه داشت که ما رو به جلو هستیم و هویت گذشته را زمانی می‌توان حفظ کرد که مدیریت دانش داشت و با این محوریت بر حمایت از باغستان هم اهتمام داریم.

وی عنوان کرد: در بخش زیادی که به عنوان بافت فرسوده شناخته شده مردمی که هویت فرهنگی و تاریخی دارند حضور دارند، این بخش‌ها طرح جامع و تفصیلی داشته، اما شاهد این هستیم که میراث فرهنگی برای یک جا از عنوان آثار تاریخی استفاده می‌کند و برای آن حریمی در نظر می‌گیرد و در ادامه نه خریداری می‌کند و نه اجازه بازسازی و مرمت می‌دهد و نتیجه این می‌شود که این بخش‌ها می‌شود لانه فساد و مشکلات فرهنگی و بزه، نیاز داریم این وضعیت مدیریت شود.

صباغی ادامه داد: بافت جنوب شهر ویران شده، در یک جا چهار طبقه ساختمان ساخته می‌شود اما در همین بخش ساختمان‌هایی هستند که اجازه ساخت ندارد و این عین بی عدالتی و تبعیض است، اگر مدیریت خوب باشد، می‌توان در عین حفظ میراث فرهنگی و تاریخی آن‌ها را احیا کرد.

وی درباره اقدامات مجموعه مدیریت شهری در احیای آثار تاریخی گفت: شهرداری آثاری مانند سعدالسطنه را احیا کرده و نسبت به آن‌ها توجه دارد، اما میراث فرهنگی در بازدیدها این مکان‌ها را به نمایش می‌گذارد و جولان می‌دهد.

شهردار قزوین بیان کرد: در رابطه با انصاری شرقی ۷۶ درصد پروژه ساخته شده و در برخی بخش‌ها به خاطر مدرسه حیدریه اجازه تکمیل پروژه داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: به افرادی که در بافت‌های اصیل هستند اجازه ساخت داده نمی‌شود و با این رویکرد محله آخوند که دارالمومنین بود به افغانستان قزوین تبدیل شده و تعداد زیادی از مهاجران افغانستان در آنجا ساکن شده‌اند، در واقع مردم را به اسم بازآفرینی و هویت تاریخی از نظر هویت جابه جا می‌کنیم.

این مسئول عنوان کرد: طرح‌هایی که امروز در شهر قزوین مطرح است مصوبه دارد و ما هم در شهرداری به فکر هویت و تاریخ هستیم اما شهرداری می‌شود درخت قطع کن و میراث فرهنگی حامی، ما شهر و مردمان خوبی داریم و حق آن‌ها این نیست، باید محدوده ابنیه مشخص باشد و برخی اختیارات به مدیریت استان واگذار شود و شهرداری هم آمادگی همکاری دارد.

صباغی درباره اعتراضات وارد شده به طرح انصاری شرقی و عدم توجه به مطالعات جدید صورت گرفته درباره آن گفت: مدیربت دانش این نیست، این پروژه دارای طرح است و در زمان گذشته هم افراد تحصیلکرده آن را تهیه کرده بودند و اینطور نبود که لودر بیندازند و خراب کنند، ۷۶ درصد طرح هم اجرا شده و مزاحمت‌های حاشیه‌ای جلوی اتمام آن را گرفته است.

انتهای پیام/
سید مهدی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز