خبرگزاری کار ایران

''سراب مورت'' گیلانغرب و رویشگاه میوه ''مورد '' ثبت ملی شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۰۷۴۹

مدیر اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گیلانغرب ''سراب مورت'' گیلانغرب و رویشگاه میوه ''مورد '' ثبت ملی شد و در فهرست میراث طبیعی ملی کشور قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار  ایلنا از کرمانشاه، سیروس ادیب با اعلام این خبر افزود : در اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور هیئت وزیران با ثبت رویشگاه طبیعی مورد و سراب مورت گیلانغرب در فهرست میراث طبیعی ملی موافقت کرده است.

وی افزود: این اثر ضمن رعایت حقوق مالکانه تحت نظارت و حمایت وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی قرار گرفته و میراث فرهنگی تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم آنراعهده دار خواهد بود.

وی گفت: هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر اصالت اثر شود ممنوع است

ادیب اضافه کرد: این رویشگاه منحصر به فرد علاوه بر اهمیت خاص خود از پتانسیل‌های جذب گردشگر محسوب می‌گردد بنابراین مراقبت در حفظ آن درکنار دیگر آثار تاریخی اهمیت حیاتی دارد و انتظار می‌رود دوستداران طبیعت و آثار تاریخی ومردم ما را در این راستا کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه با احیای درختچه‌های مورد (مورت) در حاشیه سد سراب این شهرستان تاکنون ۲.۵ هکتار از این درختچه‌ها به بار نشسته است، افزود: برنامه توسعه قسمت شرقی آن با ایجاد یک هکتار دیگر از طریق منابع طبیعی و امورآب در دست اقدام است تا از نابودی این گونه گیاهی با ارزش در منطقه جلوگیری شود.

ادیب همچنین از برنامه ثبت ملی یک درخت کهنسال با قدمت۸۰۰ سال در روستای زینل خان دهستان چله خبرداد و گفت: مراحل استعلام و تایید قدمت این درخت انجام شده وجهت ثبت ملی به مرکز اعلام شده است.

سراب گیلانغرب یکی از نقاط استثنایی برای رویش گیاه مورد در سطح کشور است که وجود بوته‌های مورد در پیرامون این سد از دلایل شکل گیری آثار تاریخی شناسایی شده نظیر کاخ اربابی و آتشکده زردشتی در حاشیه آن است.

مورد گیاهی درختچه‌ای با برگ‌های معطر همیشه سبز و پایا است که از نظر ظاهر شبیه انار بوده و بومی ناحیه مدیترانه‌ای است و در سه نقطه اروپای جنوبی، هند و چند نقطه استثنایی ایران از جمله گیلانغرب می‌روید.

عصاره ومیوه" مورد "در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز