خبرگزاری کار ایران

در مراسم بزرگداشت موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس مطرح شد:

دفاع مقدس معرف هویت ملی و دینی مردم ایران است/ روایتگری دفاع مقدس ثبت شود/ آیین شهید گمنام ثبت ملی شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۵۱۱۸

در مراسم بزرگداشت موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس از دفاع مقدس به عنوان بخشی که معرف هویت ملی و دینی مردم ایران است یاد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم بزرگداشت موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس با عنوان «میراث دفاع» همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر به میزبانی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با حضور سفرا و کارداران سفارتخانه‌های یمن، فلسطین، بولیوی و افغانستان و تنی چند از مسئولان میراث‌فرهنگی و فرماندگان لشگری و کشوری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علی‌اصغر جعفری (مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس) با اشاره به چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: درحال حاضر ۲۲۲۷ برنامه در سراسر کشور برای گرامی‌داشت این روز در حال برگزاری است. با توجه به آنکه ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه‌ها آغاز هفته میراث‌فرهنگی بود و امروز سوم خرداد ماه آخرین روز این هفته است واین روز به‌عنوان روز موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس نامگذاری شده، امیدواریم از سال آینده این روز در تقویم هفته میراث‌فرهنگی ثبت شود.

او ادامه داد: دفاع مقدس بخش مهمی از میراث‌فرهنگی و معرف هویت ملی و دینی مردم ایران است. از این حوزه آثار ملموس و ناملموس متعددی به جای مانده که از آنجمله می‌توان به یادمان‌های مناقط عملیاتی به عنوان میراث ملموس و هویت بخشی دفاع مقدس به سرزمینمان به عنوان میراث ناملموس اشاره کرد که تمام این‌ها موجب ارتقای هویت دینی و ملی شده است.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس با اشاره به فعالیت ۲۳ موزه دفاع مقدس در کشور گفت: افتتاح چندین موزه در برنامه قرار دارد چنانکه افق ۱۴۰۱ را به رسیدن موزه‌های دفاع مقدس به تعداد ۳۶ موزه قرار داده‌ایم که البته با موزه بین‌المللی طبس مجموعا ۳۷ موزه دفاع مقدس در سراسر مشور افتتاح خواهدشد.

او همچنین از وجود ۲۳۰۶ یادمان شهید گمنام در کشور خبر داد و گفت: این یادمان‌ها میزبان ده هزار و ۴۲۲ شهید گمنام هستند و بهشت زهرا یکی از بزرگ‌ترین یادمان‌های جهان اسلام است که چهار هزار شهید را در خود جا داده است. در این میان، ۳۰۹یادمان در تهران قرار دارد همچنین در تهران ۲۴ موزه، خانه موزه، باغ موزه و فضای موزه‌ای تخصصی مربوط به حوزه انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت داریم و امیدوار هستیم این مراکز بتوانند وظیفه معرفی این میراث ملموس و ناملموس را به دوش بکشند.

پویایی و ماندگاری جامعه در گرو تحقق اهداف شهدا

علی دارابی (قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور) دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر قهرمان و مصادف شدن آن با آخرین روز هفته میراث فرهنگی گفت: این روز به نام روز ملی میراث فرهنگی و دفاع مقدس نامگذاری شده است. نباید فراموش کرد که گفتمان دفاع مقدس و مروری بر این گفتمان نیاز هر روز جامعه ما به ویژه نسل جوان است چراکه اگر به دنبال پویایی و ماندگاری جامعه هستیم باید در صدد تحقق اهداف شهدا برآییم.

او با اشاره به تاریخ و آنچه طی دوران مختلف بر ایران گذشته است، گفت: ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد همواره در طول تاریخ در معرض تهدید و دفاع بود. در ادوار مختلف نیز شاهد اراده ایرانیان برای دفاع و صیانت از سرزمین خود بودیم اما هشت سال دفاع مقدس حماسه آفرینی دیگری بود که رقم خورد. میراث دفاع مقدس امتداد تمدن پر افتخار ایران است. در میراث فرهنگی وظیفه صیانت و معرفی این میراث بر عهده ماست و فهرست بلندبالایی از آثار ثبت شده از ارزش‌های دفاع مقدس را در این حوزه داریم. میراث دفاع مقدس به سه بخش میراث ناملموس و ملموس و منظر فرهنگی تقسیم می‌شود و به طور مثال ثبت انگشتر حاج قاسم سلیمانی به عنوان میراث ملموس و ثبت یادمان دهلاویه سردار مصطفی چمران به عنوان میراث ناملموس صورت گرفته است.

دارابی تصریح کرد: باید بتوانیم بهترین موزه‌ها در استان‌ها را با موضوع دفاع مقدس به بهره برداری برسانیم. موزه‌ها صرفا ویترین نمایش آثار نیستند بلکه باید روایتگر باشند. موزه‌ها نقش مهمی در صلح دارند و شورای جهانی موزه‌ها امسال را با نام قدرت موزه‌ها نامگذاری کرد و باید بتوانیم در این زمینه کار جدی انجام دهیم.

وزیر میراث‌فرهنگی کشور در ادامه به ثبت آیین شهید گمنام در فهرست میراث ملی اشاره کرد و گفت: به دلیل باورها و اعتقاد خودمان آیین شهید گمنام ثبت ملی شد. این آیین از تفحص پیکر شهدا گرفته تا حضور مردم در مراسم خاکسپاری شهدای گمنام همگی از جمله میراث ناملموس کشور ما به حساب می‌آیند.

در ادامه این مراسم از اطلس گردشگری دفاع مقدس و شماره تماس ۱۵۷۸ که به موزه‌های دفاع مقدس اختصاص دارد و می‌توان تمام اطلاعات درخصوص این موزه‌ها را از طریق این شماره دریافت کرد رونمایی شد. «لوح ثبت ملی و فرهنگی شهید گمنام» اثر دیگری بود که به عنوان میراث ناملموس معنوی رونمایی شد.

پیروز اصلی دفاع مقدس، مردم بودند

این مراسم با صحبت‌های سردار بهمن کارگر (رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس) ادامه یافت. او گفت: عملیات بیت المقدس که منجر به آزادی خرمشهر شد بزرگترین عملیات دفاع مقدس بود که روند جنگ را تغییر داد. همه آمده بودند و پیروز اصلی دفاع مقدس، مردم بودند.

او ادامه داد: وجود حضرت امام، مردم، بسیج، جهاد سازندگی و… بی‌بدیل بود و در عملیات بیت المقدس ما می‌توانیم را تمرین کردیم و یکی از نماد این عملیات فتح خرمشهر بود.

به گفته سردار کارگر، امروزه شاهد انواع جنگ‌های نرم علیه ایران هستیم و ملت ما همواره پیروز است. دفاع مقدس دست آوردهای مختلفی دارد و اگر نبود امروز اثری از امنیت در کشور نبود و ما در دفاع مقدس پیروز شدیم. اگر نگاهی به ۲۰۰ سال پیش داشته باشیم شاهد پیمان ترکمنچای و جنگ جهانی اول و دوم و… بودیم که در همه آن‌ها بخشی از سرزمین ما واگذار شد اما دست‌آورد دفاع مقدس آن است که یک وجب از خاک ایران دست دشمن نماند.

به گفته او، وزارتخانه میراث‌فرهنگی، دفاع مقدس را زنده کرد و چه میراثی بالاتر از حفظ میراث دفاع مقدس است؟ حفظ آثار در دفاع مقدس یکی از وظایف اصلی وزارتخانه میراث است. از ۸ سال گذشته تاکنون همه آثار دفاع مقدس به عنوان میراث ثبت ملی شده است. امروز هم میراث شهید گمنام به عنوان میراث ناملموس ثبت شد و یادمان‌های آن‌ها نیز به عنوان میراث ملموس ثبت شده است. ما باید روایتگری دفاع مقدس را ثبت کنیم. راهیان نور بسیار اهمیت دارد و در سال ۹۷ حدود ۷میلیون جوان و نوجوان برای راهیان نور آمدند. و افق حضور ۱۰ میلیون نفر در سال ۱۴۰۱ را در نظر داریم که بین ۱۵ تا ۳۰ سال هستند و بزرگترین همایش فرهنگی داخل کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز