خبرگزاری کار ایران

در استودیو ایلنا مطرح شد/ قسمت دوم

بخش خصوصی قربانی فقدان برنامه بلند مدت در سطح کلان شده است/ اقتصاد دولتی به بخش خصوصی اجازه رشد نمی‌دهد+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۹۴۹۰

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گفت: در بخش کلان چون برنامه بلند مدت نداریم موفق نیستیم و باتوجه به اینکه بخش خصوصی هم قسمتی از سیاست‌های کلان دولت است از برنامه ریزی بلند مدت محروم می‌شود و تمام تصمیمات ما در بخش خصوصی ماهانه، هفتگی و روزانه شده و همین کوتاه مدت بودن راهکارها بزرگترین مشکل است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، مصطفی عادلی‌فر، با حضور در برنامه گفت‌وگو محور ضلع سوم درباره کارکرد اتاق بازرگانی و کمک به اقتصاد گفت: اتاق بازرگانی تقریبا 100 سال عمر دارد و امروز کارکرد آن برای تک تک فعالان اقتصادی مشخص است، براساس قانون عمده‌ترین وظیفه اتاق شناسایی و احصا مشکلات بخش خصوصی، تحلیل درست شرایط اقتصادی، ارائه پشنهادها و نظرات سازنده برای اصلاح قوانین و بازوان مشورتی دولت برای اصلاح قوانین و برون رفت از مشکلات است.

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین ادامه داد: براساس نگاه دولت اتاق بازرگانی آنچنان که باید جایگاه عینی خود را ندارد، دولت‌ها انتظار دارند اتاق بازرگانی نقش کلیشه‌ای، فرمایشی و تشریفاتی داشته باشد، البته در تمام شوراها، کمیته‌ها و کارگروه‌ها حضور دارد اما به دلایل مختلف مانند نفتی بودن اقتصاد و تمرکز ثروت در دست دولت نمی‌تواند نقش واقعی خود را را ایفا کند.

وی عنوان کرد: اتاق‌ها نباید مایوس باشند و باید جایگاه خود را حفظ کرده و در صحنه حضور داشته باشد، همچنین نباید رکود، سستی و تنبلی دولت را داشته باشد، اتاق واقعی اتاقی است که چابک، منعطف و به‌روز بوده و خود را با شرایط روز وقف دهد و بتواند انتظارات بخش خصوصی را سامان دهد.

روح ایجاد تشکل‌ها برای تعامل با دولت است

این فعال اقتصادی درباره موانع پیش روی تولید و فعالیت اقتصادی گفت: برخی از موانع کلی و برای تمام رسته‌های اقتصادی و برخی هم مختص به رسته‌های خاص است، همچنین برخی از موانع کشوری و برخی هم استانی و محلی است؛ بزرگترین مانع کشوری نداشتن برنامه ریزی بلند مدت و میان مدت است که با نفتی بودن اقتصاد مرتبط است.

وی ادامه داد: تصمیم‌سازها به دلیل اینکه آقای اقتصاد هستند در اقتصاد دخالت می‌کنند، درآمدهای اصلی متکی به نفت است و پول‌های آن در خزانه دولت تجمیع می‌شود؛ دولت، آقای اقتصاد است و همه باید از آن طلب بودجه کرده و به هرچه می‌گوید گوش کنیم، در این شرایط که اقتصاد دولتی است بخش خصوصی رشد نمی‌کند مگر اینکه پیچ‌ها از سمت دولت شل شود.

عادلی‌فر تاکید کرد: پول حاصل از نفت نباید سر سفره مردم باشد و باید در سرمایه‌گذاری‌های کلان صرف شود، از طرف دیگر کشور ما مالیات محور شده و هزینه‌ها از طریق مالیات مطالبه می‌شود.

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین درباره نقش تشکل‌های خصوصی گفت: روح ایجاد تشکل‌ها برای ایجاد مذاکره، تعامل و مطالبه‌گری است و در تقابل با بخش دولتی نیست و بنابراین اگر تعامل اتفاق نمی‌افتد از سمت دولت است؛ به هر حال اگر یک سمت وظیفه خود را انجام نمی‌دهد تشکل‌ها نباید از وظیفه خود انحراف پیدا کنند.

دولت محلی اجازه فعالیت از بخش خصوصی را می‌گیرد

وی عنوان کرد: برخی دستگاه‌های دولتی متولی ایجاد تشکل‌ها شده‌اند که این امر مخالف قوانین است، به عنوان نمونه باوجود اتاق تعاون دولت اقدام به تاسیس خانه تعاونگران کرده که یک تشکل موازی است؛ تشکل‌های مردم نهاد می‌توانند تاسیس شوند اما باید جلوی ایجاد تشکل‌های جدید از طرف دولت گرفته شود؛ البته تشکل‌ها باید داخل خود هم خانه تکانی کرده و برخی از آن‌ها ادغام شوند.

این فعال اقتصادی استان قزوین ادامه داد: تعامل از طرف مدیران و دستگاه‌ها برحسب وظیفه‌ای که به آن‌ها واگذار شده انجام می‌شود اما میزان کافی نیست.

وی درباره موانع محلی هم گفت: یک دولت محلی داریم که البته منظورم از آن مدیران دولتی و ارشد نیست؛ بلکه بدنه دولتی است که قدرت آن از دستگاه دولتی مرکزی و مدیران محلی بیشتر است و این تعامل باید از طرف آن‌ها هم وجود داشته باشد، در برخی موارد بدنه این دولت محلی بسیار قوی‌تر از دولت مرکزی است و در مواردی قوانین سخت را بسیار سهل و یا قوانین راحت را به اندازه‌ای سخت می‌کند که اجازه فعالیت نمی‌دهد. 

 

حجم ویدیو: ۱۱۹.۲۱M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۲:۱۳ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز