خبرگزاری کار ایران

سرپرست پایگاه ملی میراث‌فرهنگی ریوی:

مرمت بقایای معماری ساختمان خشتی خزانه محوطه باستانی ریوی به پایان رسید

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۸۶۱۴

سرپرست پایگاه ملی میراث‌فرهنگی ریوی گفت: مرمت بقایای معماری ساختمان خشتی خزانه در محوطه باستانی ریوی واقع در روستای نجف مانه و سملقان به پایان رسید.

به گزارش ایلنا، محمدجواد جعفری گفت: طرح مرمت و حفاظت بقایای معماری بنای خشتی موسوم به "خزانه" در محوطه تاریخی ریوی از تابستان ۱۳۹۶ همزمان با کاوش‌های باستان‌شناسی در این بنای تاریخی آغاز و هرساله با توجه به روند ابلاغ اعتبارات، بخشی از این بنا حفاظت و مرمت شد.

سرپرست پایگاه ملی میراث‌فرهنگی ریوی افزود: بخش آخر مرمت این بنا در ضلع شرقی در بهار امسال انجام شد که در روند کاوش‌های باستان‌شناسی بخش‌هایی از دو اتاق بزرگ به ابعاد ۱۱ در ۲٫۵ متر در آن نمایان شده بود.

جعفری گفت: اعتبار انجام این طرح یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بود که در مدت دو ماه به انجام رسید. با مرمت این بخش از بنای خزانه، تمامی حجم معماری کاوش شده از بنای خشتی خزانه مرمت شد و پوشش حفاظتی آن نیز در صورت تأمین اعتبار در سال جاری به پایان خواهد رسید.

وی گفت: محوطه تاریخی ریوی یکی از مهم‌ترین محوطه‌های دوران تاریخی شمال شرق کشور واقع در نزدیکی روستای نجف در شهرستان مانه و سملقان است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز