خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان در قزوین مطرح کرد؛

شورای نگهبان به مصداق قانون حجاب ورود نمی‌کند/ خرید و فروش صلاحیت در انتخابات سال 98 به اسم شورای نگهبان

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۶۹۲۰

مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان درباره قانون حجاب گفت: در اصل سوم و بیست و یکم قانونی اساسی مواردی در مورد حجاب مطرح شده و به نحو مصداقی شورای نگهبان به این قانون ورود پیدا نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، امین الله زمانی نشست هم اندیشی با رسانه‌های استان که در دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین برگزار شد، گفت: حرکت و توسعه و بلوغ اجتماعی و سیاسی مردم در حوزه مردم سالاری دینی از اهمیت بالای برخوردار است و اگر قانون و اجرای خوب و نظارت عالی داشته باشیم اما توسعه اجتماعی نداشته باشیم با چالش مواجه می‌شویم؛ درواقع بخش مهمی از انتخابات به فرهنگ عمومی مرتبط است و از این رو باید این موضوع در فرهنگ عمومی نهادینه شود و ما در حال توسعه مطلوب و گذار هستیم.

مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان ادامه داد: در رابطه با انتخابات همه مشکلات مرتبط با شورای نگهبان نیست ما نیاز داریم که جامعه اسلامی اداره شود و بررسی صلاحیت‌ها براساس واقعیت اجتماعی است تا به شرایط ایده آل و آرمانی برسیم.

مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان  گفت: تعیین سطح‌ها و بررسی‌ها در صلاحیت کاندیداها خارج از هرگونه تصمیم‌گیری سیاسی، جناحی، گروهی و فردی است و همانطور که رهبری و امام راحل هم تاکید داشتند نتیجه انتخابات مهم نیست و آنچه موضوعیت دارد مشارکت حداکثری است و شورای نگهبان هم باید این موضوع را لحاظ کند.

وی عنوان کرد: در انتخابات سطح معقولی از شاخص‌های صلاحیت منطبق با شرایط اجتماعی لحاظ می‌شود و اگر خیلی سخت گیرانه عمل کنیم امکان پذیر نیست.

زمانی ادامه داد: نظارت بر رفتار نمایندگان وجود دارد تا درصورت داوطلب شدن در دوره‌های بعد لحاظ شود اما چون شورای نگهبان بر قانونمداری حساس است به حوزه‌هایی که در صلاحیت او نیست ورود نمی‌کند، نمایندگان مجلس هم همانطور که رهبری تاکید کرده باید بر مسئولین نظارت داشته باشند و در حوزه‌های دیگر ورود نکنند و در مجموع تمام تلاش شورای نگهبان این است که با رویکردی کاملا مستقل در بررسی قوانین و صلاحیت‌ها ورود کند.

برخی برای بازارگرمی از لابی با شورای نگهبان حرف می‌زنند

وی اظهار کرد: در فرآیند بررسی صلاحیت‌ها هیئت‌های نظارت استان بازوی مشورتی هیئت مرکزی هستند و 90 تا 95 درصد آرای استان و مرکز یکسان است و صرفا در 5 درصد تعارض دیده می‌شود و نباید این میزان را به همه موارد تعمیم داد.

مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان ادامه داد: هیچ کس بدون اجازه اداره کل انتخابات اجازه ورود به شورای نگهبان را ندارد که امکان لابی فراهم شود و اگر افرادی در جامعه حرف از لابی می‌زنند برای آینده خود بازار گرمی می‌کنند که آن‌ها را رصد می‌کنیم.

وی عنوان کرد: متاسفانه یک نماینده در دوره‌های قبل به شورای نگهبان اتهام زد که این مجموعه خرید و فروش صلاحیت انجام می‌دهد، در انتخابات سال 98 در طول سه ماه تمام کشور رصد شد و 100 کانون و شخص شناسایی شدند که به اسم شورای نگهبان کلاه برداری می‌کردند که برای 60 نفر شکایت کردیم و 30 نفر محکوم شدند که در تمام این پرونده‌ها حتی یک کارمند شورای نگهبای و ناظر وجود نداشت.

این مسئول ادامه داد: البته در شورای نگهبان نقد پذیر هستیم و نقدهای منصفانه را بررسی می‌کنیم اما توهین و نشر اکاذیب درباره شورای نگهبان را در صورت تکرار به صورت حقوقی بررسی می‌کنیم.

رد صلاحیت به معنای فساد فرد نیست

وی درباره اینکه چرا برخی از افراد پس از رد صلاحیت برای نمایندگی در سمت‌های دیگر مانند وزارت پذیرفته می‌شوند، گفت: وظیفه شورای نگهبان تعیین صلاحیت افراد برای جایگاه نمایندگی است، رد صلاحیت افراد هم شامل رد واقعی و عدم احراز است و باید در نظر داشت که رد صلاحیت لزوما به معنای فساد فرد نیست، بسیاری از رد شدن‌ها هم ناشی از عوامل عینی مانند مشکل داشتن مدرک و نظام وظیفه بوده و برای وزیر و استاندار شدن هم نهادهای نظارتی دیگر  موضوع را بررسی می‌کنند.

زمانی ادامه داد: در اصلاح جدید قانون زمان  لازم برای بررسی صلاحیت‌ها در نظر گرفته شده تا حق افراد و نظام ضایع نشود،  در بررسی صلاحیت‌ها شخص مهم است و افراد و اقوام او مد نظر نیستند، شورای نگهبان با دقت و ساعت‌ها وقت گذاشن صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند و گزارش‌هایی که برای ما ارسال می‌شود هم از جهت صحت بررسی می‌شود و گزارش‌های بدون دلیل کنار گذاشته می‌شود، همچنین مواردی هم داشتیم که از جناح‌های مختلف نامه می‌نویسند ولی این نامه‌ها هم تاثیری ندارد.

شورای نگهبان مخالف رتبه بندی معلمان نبود

وی عنوان کرد: نسبت به رد صلاحیت به خود فرد پاسخگو هستیم اما در خصوص قوانین به عموم مردم پاسخ می‌دهیم و مشروح مذاکرات شورا هم در سایت پژوهشکده شورای نگهبان درج شده است.

مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان درباره طرح رتبه بندی معلمان گفت: شورای نگهبان در مصوبات رویکرد اجتماعی و مردمی دارد، ایراد به طرح رتبه بندی معلمان به نفع معلمان و در راستای حمایت از آن‌ها بود اما برخی اعلام کردند که شورای نگهبان مخالف است درصورتی که اصل ماجرا اینطور نیود و این طرح هم پس از اصلاح و تامین مالی، مصوب شد.

انتهای پیام/
سید مصطفی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز