خبرگزاری کار ایران

در پی خشکسالی رخ داد؛

ضرورت کاهش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در قزوین

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۲۶۲۶

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: با توجه به کاهش شدید منابع آبی و تداوم خکشسالی کمبود آب در استان جدی است و از کشاورزان درخواست می‌شود برای عبور از این وضعیت سطح زیرکشت محصولات را کاهش دهند.

به گزارش ایلنا، یدالله ملکی در خصوص کاهش بارندگی و ضرورت مدیریت مصرف در بخش کشاورزی اظهار کرد: با توجه به کاهش شدید میزان بارندگی در یک سال اخیر و نیز تداوم خشکسالی با مشکلات جدی در میزان منابع آبی و سهم اختصاصی از سد طالقان هم به دلیل تامین نیاز آب شرب مردم تهران مواجهه هستیم که باید شرایط را مدیریت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین ادامه داد: در سال 1399 میزان سهم دریافتی آب استان قزوین از سد طالقان حدود 330 میلیون مترمکعب، اما در سال گذشته 200 میلیون مترمکعب و امسال نیز تاکنون 75 میلیون مترمکعب بوده است.

وی عنوان کرد: سهم آب ما از سد طالقان امسال تاکنون به حدود یک چهارم سال‌های گذشته کاهش یافته و حتما باید شرایط را مدیریت کنیم، در غیر این صورت با چالش‌های جدی مواجهه خواهیم شد.

این مسئول اضافه کرد: برای جبران بخشی از کمبودها با پیگیری‌های مستمر توانستیم برای فصل تابستان 45 میلیون مترمکعب دیگر سهم آب از سد طالقان دریافت کنیم، اما همچنان سهم ما کم است و در بخش کشاورزی هم تاثیر منفی دارد.

وی بیان کرد: کاهش میزان بارندگی‌ها موجب خواهد شد تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی تحت تاثیر قرار گیرد و در نتیجه فشار به منابع آب‌های زیرزمینی بیشتر شود و ما را با بحران مواجهه کند لذا لازمه عبور از این شرایط کنترل جدی مصرف و کاهش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی است.

ملکی اظهار کرد: توصیه اکید داریم کشاورزان از کاشت محصولات آب‌بر مانند هندوانه و خربزه جداً خودداری کنند و کشت محصولات کم آب بر با ارزش اقتصادی بالا را در دستور کار کشت امسال قرار دهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین یادآورشد: خودداری از روش‌های آبیاری سنتی و غرق‌آبی، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری، استفاده از کنتورهای هوشمند بهترین راهکار جهت مدیریت شرایط کنونی و جلوگیری از آسیب رسیدن به بخش کشاورزی است.

وی گفت: امسال به سختی توانستیم سهم آب از سد طالقان دریافت کنیم، لذا هر مترمکعب آب برای ما بسیار ارزشمند و حیاتی است و بار دیگر از کشاورزان درخواست می‌کنیم با درک شرایط موجود، سطح زیرکشت را کاهش داده و از لوله برای انتقال آب کشاورزی استفاده کنند تا از هرگونه هدر رفت آب نیز به صورت تبخیر جلوگیری بعمل آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز