خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

هشت مرکز تحقیقات پسته در کشور فعالیت دارند

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۲۱۴۲

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هشت مرکز در استان‌های مختلف کشور روی باردهی محصول پسته کار تحقیقاتی انجام می‌دهند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، سید مجتبی خیام نکویی روز پنجشنبه در حاشیه مراسم افتتاح سامانه آبیاری قطره‌ای در ایستگاه تحقیقات پسته یزبر از توابع شهرستان آبیک گفت: مهم‌ترین اقدام در بین مراکز تحقیقاتی ایجاد تعامل و انتقال دانش و تجربه است که باید در اولویت باشد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: مقاومت برخی از ارقام میوه‌ها نسبت به تغییرات اقلیمی ثابت شده و لازم است به جای تحقیقات دوباره از این ظرفیت در استان‌ها استفاده شود.  

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: برای کارهای تحقیقاتی بر روی محصول پسته باید افق کار و بازه زمانی مشخص شود تا بتوان در یک دوره مشخص به اقدامات مورد نظر دست یافت.

وی یادآور شد: تغذیه درخت پسته بسیار مهم است که باید با کوددهی مناسب همراه باشد و این مهم با یک دستورات ترویجی به مناطق مختلف کشور محقق می‌شود و در خصوص سرشاخه کاری درختان پسته حتما نظارت شود تا بتوان به نتایج مطلوبی دست یافت.

دانش و فناوری برای باغداران در اولویت قرار گیرد

خیام نکویی در ادامه در حاشیه بازدید از طرح ۱۵ هکتاری سایبان در تاکستان گفت: فراهم کردن زمینه دانش و فناوری رایگان برای باغداران به تحقق کشاورزی دانش بنیان کمک می‌کند که این مهم باید در اولویت باشد.

وی افزود: دانش بنیان شدن بخش کشاورزی و بهره‌وری برداشت با تکنیک سرشاخه کاری و پیوند ارقام در دستور کار رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه از ظرفیت شبکه برکت باید در راستای ترویج بخش کشاورزی استفاده کرد، گفت: مخاطب شبکه برکت بهره‌برداران بخش کشاورزی است که در ۳۱ استان کشور استودیو دارد و به تحقق کشاورزی دانش بنیان کمک می‌کند.

خیام نکویی بیان کرد: سایبانی کردن باغات از دیگر اقداماتی است که باغداران برای افزایش بهره وری محصول استفاده می کنند و موجب تحقق کشاورزی دانش بنیان می‌شود، از دیگر فواید این شیوه جلوگیری از سرمازدگی و خسارت است.

وی تغییرات اقلیمی و کمبود آب را یک تهدید جهانی در حوزه کشاورزی عنوان کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا با بهره‌مندی از ظرفیت علمی و پژوهش سازمان تحقیقات مشکلات موجود در بخش کشاورزی را مرتفع کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص باغات پسته قزوین گفت: ۴ هزار  و ۹۰۰ هکتار باغ پسته در این استان موجود است که کلکسیونی از ژنوتیپ‌های با کیفیت را درون خود جای داده ‌و باید سطح بارور و تولیدی آن را با ظرفیت‌های علمی افزایش داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز