خبرگزاری کار ایران

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خبر داد؛

تربت جام رتبه اول کشت خربزه در کشور را دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۱۲۸۸

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام از تولید ۱۷ درصد خربزه کشور در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا عرفانی گفت: تربت جام دارای وسیع‌ترین سطح زیر کشت خربزه در سطح کشور است و در سال های گذشته ۱۲ تا ۱۳ هکتار زیر کشت داشته که امسال این رقم به ۹۵۰۰ هکتار رسیده است.

 وی افزود:  محصول خربزه با ۱۳۰۰ سال قدمت ،پیوند ناگسستنی با آداب و سنن مردم تربت‌جام دارد که از  سالیان متمادی در این منطقه  کشت می شده  و در کشور به عنوان خربزه مشهدی معرفی شده است.

عرفانی ادامه داد:  برداشت محصول خربزه از ۴ تیر ماه آغاز شده و تا نیمه مرداد ادامه خواهد داشت و بالغ بر ۲۰۰ هزار تن از مزارع تربت جام برداشت می شود و روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ کامیون در مزارع بارگیری می شود که متوسط برداشت در هکتار ۲۵ تن است و به ازای هر هکتار برای ۶۰ نفر  اشتغال ایجاد می شود که این اشتغالزایی  تا ۶ ماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه خربزه کمترین مصرف آب را در میان محصولات بهاره دارد بیان کرد: هر هکتار خربزه بین ۵۵۰۰ تا ۶۵۰۰ مترمکعب آب مصرف می کند ولی دیگر محصولات کشاورزی بهاره  هر هکتار آن بین ۹۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ مترمکعب آب مصرف می کند و خربزه در مقایسه با این محصولات علاوه بر کم آب طلب بودن،  کشتی حفاظتی است که  ۲۰ درصد زمین  را درگیر  می کند  و زمین زیاد شخم نمی خورد و گیاه متحمل به خشکی است.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام گفت: امسال همایش خربزه با هدف برند سازی و تجاری سازی محصول خربزه و با محوریت تجلیل از برترین های حوزه کشاورزی دوم مردادماه در تربت‌ جام برگزار می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز