خبرگزاری کار ایران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز خبرداد؛

اجرای طرح هوشمندسازی پارکینگ‌های سطح شهر شیراز

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۰۹۶۱

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز از اجرای طرح هوشمندسازی پارکینگ‌های سطح شهر شیراز خبر داد و عنوان کرد: تا پایان امسال 3 پارکینگ طالقانی، نشاط و هدایت هوشمندسازی می‌شوند و در دستور کار است تا تمامی پارکینگ‌های سطح شهر هوشمندسازی شوند تا امکان رزرو پارکینگ از منزل شهروندان امکان‌پذیر باشد.

به گزارش ایلنا، هادی شه‌دوست در نشست خبری  با خبرنگاران افزود: با هوشمند سازی پارکینگ ها، دیگر صف برای ورود به پارکینگ نخواهیم داشت و شهروندان می توانند از قبل پارکینگ را رزرو کنند.

وی با بیان اینکه همه پارکینگ‌های شهر شیراز تحت نظارت سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری نیست، بیان کرد: تنها 22 پارکینگ تحت نظارت این سازمان قرار دارد و نیاز است در صورت وقوع هرگونه تخلف در پارکینگ‌هایی که تحت نظر سازمان نیست، اصناف و تعزیرات ورود کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به واگذاری کمربندی جنوبی شهر به شهرداری شیراز بیان کرد: اینکه این محور به شهرداری واگذار شود و یا با تغییر نام و متولی کمربندی به یک شریان شهری یا درون شهری؛ مشکلات و حوادث ترافیکی را کم نخواهد کرد و در کاهش تصادفات اثری نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه بنا بود مسائل کمربندی شیراز با برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت مدیریت و رفع شود، عنوان کرد: برای برنامه‌های کوتاه مدت مورد نظر در کمربندی شیراز، 70 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است. وی گفت: برای تبدیل کمربندی به یک شریان شهری، اولین کار ممنوعیت تردد خودروهای سنگین است؛ حال آنکه شیراز محور جایگزین و کمربندی دوم ندارد. به گفته شه‌دوست، باید برای کمربندی یک فکر اساسی شود و باتوجه به اینکه اقدامات باید توسط دو سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری و راهداری صورت گیرد، امید است یک تصمیم جدی در حوزه کمربندی اتخاذ شود.

وی تاکید کرد:  به تعهداتی که در حوزه کمربندی داریم پایبند هستیم و امید است بتوانیم سهم‌ خود را در کاهش تصادفات به خوبی ایفا کنیم.

افزایش نظارت و سیستم های سرعت سنج و کاهش تصادفات

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان کاهش فوتی های تصادفات درون شهری گفت: درحالی در دو ماهه اول سال 1400 براساس آمار در شهر شیراز، 34 نفر براثر تصادف جان باختند که این عدد در دو ماهه اول سال جاری، به 23 نفر رسید و کاهش 32 درصدی داشته است.

به گفته شه‌دوست، علت این کاهش، افزایش نظارت‌ها و سیستم‌های سرعت‌سنج بوده است چنانچه تعداد دوربین‌های نظارت تصویری در سال 99؛ 170 دوربین بود که در حال حاضر به 225 دوربین نظارتی رسیده است. وی افزود: همچنین دوربین‌های ثبت تخلف که تا پایان سال 99 تعداد آنها  22 دستگاه بوده است، هم اکنون به 50 دستگاه افزایش یافته است. 

شه‌دوست با اشاره به اجرای طرح چهار راه الگو گفت: مطالعات اجرایی این طرح در دستور کار است و به زودی اجرای آن در محلات مشخص صورت می‌گیرد. وی با اشاره به ورود سرمایه‌گذار در سازمان حمل و نقل، ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال، یکصد سامانه نظارتی اضافه شود و اکثریت معابر شهر با نصب این سامانه نظارتی پوشش داده شوند.

معاون شهردار شیراز با بیان اینکه از 63 تقاطع چراغ‌دار در شهر شیراز، تعداد 24 تقاطع مجهز به سیستم هوشمند است که بار ترافیکی را کنترل می کند، 

خاطرنشان کرد: همچنین در شهر شیراز 705 چراغ خطر داریم و ۱۰۰ چراغ دیگر نیز نصب خواهد شد. 

شه‌دوست با بیان اینکه عنوان «شهر پاک» برند شیراز است، خاطرنشان کرد: 22 دوربین در راستای طرح محدوده با انتشار آلایندگی کمتر (LEZ) نصب خواهد شد که در خصوص خوانش پلاک خودروهایی است که اگر دارای معاینه فنی نباشد با ورود به محدوده قرمز، جریمه می‌شوند.

 قرارداد بیدود باید برد -برد باشد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین پیرامون طرح  سی‌پی یا پارک حاشیه خیابان گفت: تا پایان قرارداد این طرح، یکسال دیگر باقی است؛ به شخصه معتقدم باید پارک حاشیه‌ خیابان به شکلی ساماندهی شود که افراد بیشتری متمایل به استفاده از پارکینگ‌ها باشند تا توقف در حاشیه خیابان. شه‌دوست همچنین در مورد جمع‌آوری دوچرخه‌های اشتراکی نیز گفت: ایراداتی به قرارداد این طرح وارد بود که در حال بررسی و اصلاح آنها هستیم.

وی ادامه داد: همچنین پیشنهاد شرکت ارائه دهنده خدمات نیز، تغییر مدل قرارداد بوده است و درخواست کرده است که ودیعه به اشتراک تبدیل شود و این یعنی مردم متضرر خواهند شد؛ زیرا حق اشتراک برای مدت معینی تعیین و پرداخت شده و مسترد نمی‌شود.

اجرای طرح هوشمندسازی پارکینگ‌های سطح شهر شیراز

به گفته شه‌دوست، ارائه خدمات دوچرخه اشتراکی برای کلانشهرها مزیت محسوب می‌شود اما نباید به هر قیمتی آن را ارائه داد، چنانچه در حال بررسی پیشنهادات هستیم و اعتقاد داریم که قرارداد باید بُرد-بُرد باشد و نباید از چارچوب منافع مردم، خارج شد. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در خصوص حوزه اتوبوسرانی نیز گفت: شیراز در حوزه نوسازی اتوبوس‌ها رتبه دوم را دارد و وضعیت ناوگان آن به مراتب از سایر کلانشهرها بهتر است. 

شه‌دوست با اشاره به سیستم مدیریت ناوگان اتوبوسرانی یا BMS بیان کرد: این سیستم به صورت نامحسوس هم اکنون بر روی بیش از 500 اتوبوس نصب است و در تلاش هستیم تا در هفته دولت اپلیکیشن آن را طراحی و در دسترس شهروندان قرار دهیم.

جذب اعتبارات از طریق اوراق مشارکت برای بازسازی 50 دستگاه اتوبوس

به گفته وی، با این سیستم ضمن اینکه پرداخت کرایه الکترونیکی می شود، سرعت حرکت هم رصد می‌شود که فاز دوم آن نصب دوربین درون اتوبوس‌ها است که برای اطلاع رسانی زمان تردد اتوبوس به مسافران، راه اندازی می‌شود. شه‌دوست از جذب اعتبارات از طریق اوراق مشارکت برای بازسازی 50 دستگاه اتوبوس خبرداد و افزود:  همچنین بازسازی ناوگان تاکسی نیز مدنظر است و باتوجه به اینکه در شهر شیراز ناوگان تاکسیرانی فرسوده است این موارد را در دستور کار داریم تا بازسازی این ناوگان انجام و سیستم‌های پرداخت الکترونیکی بر روی آنها نصب شود.

وی با بیان اینکه تنها یکسال دیگر از عمر مفید اتوبوس‌های گازسوز فعال در شیراز باقی مانده است، در خصوص علت وارد نشدن اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل و نقل درون شهری شیراز گفت: تغییر مدل قرارداد علت این موضوع است و برای اولین بار مدل جدیدی از قرارداد با عنوان خرید خدمت مطرح شده که طبق آن مالکیت اتوبوس با شهرداری بوده و در ازای ارائه خدمت، هزینه پرداخت خواهد شد.

شه‌دوست این مدل را روشی خوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: تاکنون ۴ مناقصه برگزار شده اما پیشنهادات قابل قبول نبوده است که امیدواریم تا هفته آینده، شرکت طرف قرارداد مشخص و این اتوبوس‌ها نیز وارد ناوگان شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز