خبرگزاری کار ایران

در نشست هم‌اندیشی با نخبگان و صاحب نظران استان مرکزی عنوان شد؛

در برنامه های توسعه، آمایش‌ سرزمینی باید مد نظر قرار بگیرد / وضعیت حاکم شده نیازمند یک تحول بنیادین در نظام اداری است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۵۲۸۰

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان امور اداری استخدامی گفت: در برنامه های توسعه، بحث آمایش‌ سرزمینی باید به صورت ویژه مد نظر قرار بگیرد که در این خصوص مزیت‌های رقابتی و ایجاد علم نافع، بسیار مورد تاکید است. در این راستا باید بازنگری جدی صورت گیرد و بهره گیری از ظرفیت جامعه دانشگاهی برای تحقق این موضوع امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، میثم لطیفی در نشست هم‌اندیشی با نخبگان، صاحب نظران و دانشگاهیان استان مرکزی در مجتمع امیرکبیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، افزود: یکی از جهت گیری های دولت سیزدهم، تقویت دانشگاه فرهنگیان است. بر این اساس باید در راستای رفع دغدغه‌های پیش روی این دانشگاه با تعامل و همکاری، گام‌های مؤثری برداشت.

وی ادامه داد: اجرای طرح حکمرانی محلی با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشنامه‌های دانشگاهی از برنامه اولویت‌دار دولت سیزدهم است. کارگروه حکمرانی محلی با هدف تمرکز بر خدمات و افزایش اختیارات استانی و استانداران، در سازمان اداری استخدامی کشور تشکیل شده که این اقدام گام بلندی در جهت توزیع عادلانه منابع خواهد بود.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان امور اداری استخدامی اظهار داشت: دستگاه‌های محاسباتی همراه با نیروی انسانی دستگاه‌ها، نیازمند تحول است و عملکرد این دستگاه‌ها مبتنی بر مبارزه مستمر، دردمندی و حضور در میدان‌ها است.

لطیفی تصریح کرد: بحث تعاملات و روابط بین سازمانی باید در دستور کار ویژه تمامی دستگاه‌های اجرایی، ادارات و سازمانها قرار گیرد، هر چند که ادبیات این روابط تاکنون ترسیم نشده است.

وی بیان داشت: ساماندهی و متمرکز کردن سامانه‌ها و ایجاد پنجره واحد، تقویت نگاه بخشی، فرهنگ پذیرش خودی و اعتماد به دستاوردها، از دیگر اقدامات اولویت دار سازمان اداری استخدامی کشور است.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان امور اداری استخدامی تأکید کرد: هدف از سفرهای استانی آشنایی با مسائل و مشکلات استان‌ها است. باید در نظر داشت که ارائه گزارش‌ها به تنهایی راهگشا نیست و اتخاذ تصمیمات باید متناسب با شرایط کشور باشد.

لطیفی ابراز داشت: استان مرکزی به عنوان خطه‌ای زر خیز نه تنها در حوزه کشاورزی و صنعت، بلکه در حوزه نیروی انسانی و نخبه پروری، ارزشمند است و زادگاه فرهیختگان بزرگی است که همواره مایه مباهات بوده و هستند.

استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: ناکارآمدی نظام اداری یکی از مهمترین مسائل کشور است و اصلاح آن نیازمند همکاری تمامی بخش‌ها است. در بررسی 10 ابر مسئله بزرگ کشور که بر اساس تحقیقات ویژه به آنها رسیده‌ایم، مهمترین ابر مسئله، ناکارآمدی در نظام اداری نام دارد که شاید در رأس ابر مسائل کشور قرار دارد.

فرزاد مخلص الائمه افزود: یک ناکارآمدی مفرط با سابقه و پیشینه طولانی، شاید نزدیک به 100 سال است که در نظام اداری کشور ایجاد شده است. اما مهمترین موضوع این است که از اوایل دهه 50، کشور با افزایش قیمت نفت مواجه شد و باعث شد تا با یک نظام اداری فربه‌ای روبرو شویم که به تدریج و به مرور زمان فربه‌تر و ناکارآمدتر شد.

وی ادامه داد: نفت علیرغم اینکه یک سرمایه خدادای است، اما عامل فروریختگی‌های فراوان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشور شد و نظام اداری را به شرایطی کشاند که در حال حاضر هیچ قشر و سازمانی از این وضعیت رضایت ندارد و علت العلل بخش زیادی از نارضایتی فزآینده در میان مردم است.

استاندار مرکزی اظهار داشت: معتقدیم که مسیر کشور به سمت مسائل راهبردی و بر اساس 3 مؤلفه شکل می‌گیرد که مؤلفه نخست وزن گذشته، مؤلفه دوم فشار حال و مؤلفه سوم کشش آینده است.

مخلص الائمه تصریح کرد: متأسفانه نظام اداری موجود یک وزن سنگینی از گذشته بر دوش دستگاه اجرایی کشور انداخته است و هیچ عنصر تحول خواهی نمی‌تواند خود را از این وضع جدا کند. بنابراین وضعیت حاکم شده نیازمند یک تحول بنیادین در نظام اداری است.

وی با اشاره به اینکه باید در ساختارها، کارکردها، برآیندها، نیروی انسانی، شیوه مدیریت و حکمرانی تحول بنیادین شکل گیرد، بیان داشت: سالهای سال است که منتظر وقوع یک تحولی در نظام اداری هستیم که بتواند ناکارآمدی مفرط را برطرف کند.

استاندار مرکزی تأکید کرد: تحول در نظام اداری کشور با کار بیشتر به تنهایی محقق نمی‌شود. حتی اگر 2 برابر بیشتر از دولتمردان گذشته خروجی باشد تحول صورت نمی‌گیرد و نیازمند اصلاح بسیاری از موارد است.

مخلص الائمه با بیان اینکه دولت سیزدهم به مسائل تحولی و استفاده از نخبگان نگاه ویژه دارد، ابراز داشت: ظرفیت و فرصت‌های استان مرکزی بیش از مشکلات است، اما مسیر پیشرفت ناهموار است و برخی مسائل تابع مسائل ملی است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز