خبرگزاری کار ایران

تشدید بحران فرونشست اصفهان با بی‌توجهی مسئولان کشوری به زاینده رود/معاون اجرایی رئیس جمهور از مردم اصفهان عذرخواهی کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۵۱۸۷

معاون اجرایی رئیس جمهور هفته گذشته در جلسه شورای اداری استان اصفهان که همزمان با سفر رئیسی به استان بود،اصفهان را برخوردار و بدون مشکل توصیف کرد و با خواندن ابیاتی از سعدی شیراز، خشکی زاینده رود را برگردن اصفهانی ها انداخت،این در حالی است که بسیاری معتقدند فرونشست های اخیر استان نتیجه بی تدبیری مسئولان در سال‌های اخیر بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، سید صولت مرتضوی در این جلسه پس از آن  خواندن این چند بیت : « چو دخلت نیست خرج آهسته تر کن /که می‌گویند ملاحان سرودی/ اگر باران به کوهستان نبارد / به سالی دجله گردد خشک رودی؛ خشکی زاینده رود و مشکل آب را به خود اصفهانی ها ربط داد. این برخورد حکایت از عدم شناخت اصفهان و وضعیت خطیر آن در خصوص فرونشست داشت. رفتاری که مورد اعتراض شدید اعضای حاضر در جلسه قرار گرفت و برخی اعضای شورای شهر اصفهان به تندی با این موضوع برخورد کردند.

معاون اجرایی رئیس جمهور از مردم اصفهان عذرخواهی کند

صحبت های معاون اجرایی رئیس جمهور  به قدری آزار دهنده بود که بعد از مدت ها سبب اتحاد و یک صدا شدن مسئولان و مدیران استانی و شهری نسبت به زاینده رود شد. در همین راستا رئیس کمیسیون ویژه آب شورای شهر اصفهان گفت: حق نبود به اصفهان تشریف بیاورید و این شهر را این‌گونه خطاب کنید، امیدواریم رسما از مردم اصفهان عذرخواهی کنید.

مجید نادرالاصلی ادامه داد:انتظار ما از نمایندگان استان این است حالا که رئیس جمهور برای حل مشکل اصفهان دستور داد، برنامه همه جانبه‌ و مطالعه‌ شده‌ای را برای اجرا در اختیار دولت قرار دهند تا مسئله آب اصفهان حل شود.

اثرات خشکی زاینده‌رود برای کل کشور تبیین شود

عضو هیات رئیسه شورای شهر اصفهان نیز با بیان اینکه مسئولان، فعالان اجتماعی و مردم باید جهاد تبیین برای احیای زاینده‌رود را در دستور کار داشته باشند، گفت: لازم است اثرات خشکی زاینده‌رود که یکی از عوارض آن فرونشست است برای کل کشور تبیین شود.

فرزانه کلاهدوزان افزود: مهم‌ترین خواسته مردم این خطه، جاری شدن زاینده‌رود است که به تبع آن مسئله آب نیز حل می‌شود. نگاه به مسئله آب، بدون درنظر گرفتن زاینده‌رود، به مثابه مداوای تب یک بیمار بدون پرداختن به عامل ایجاد تب است.

کلاهدوزان گفت: سال‌هاست جاری شدن زاینده رود مسئله اصلی این خطه بوده به گونه‌ای که به صورت یک آرزو درآمده است و از همه هم‌میهمانان درخواست دارم که ایران را بدون اصفهان تصور کنند، زیرا شاهرگ حیاتی اصفهان زاینده‌رود بوده و هست و طی این سال‌ها نفس‌اش به شماره افتاده است و فرونشست اصفهان را تهدید می کند.

 فرونشست تهدید جدی برای میراث فرهنگی اصفهان

بیش از دو سال است که دوستداران اصفهان و تشکل های زیست محیطی و اداره کل زمین شناسی اصفهان پیوسته خطر فرونشست زمین را گوشزد کرده اند، اما نه تنها پاسخی نشنیده اند که متهم به ایجاد تنش هم شده اند.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی در اصفهان از آن دست افرادی است که بارها ترک های ایجاد شده روی آثار باستانی را ارزیابی و تخریب این آثار در اثر فرونشست زمین را محتمل دانسته است. در سفر اخیر رئیس جمهور نیز این مشکل از سوی مسئولان و رسانه ها مطرح شد، اما به گفته رضا اسلامی تنها راه برون رفت از این مشکل جاری بودن دائمی زاینده رود است. موضوعی که کسی برای آن برنامه ندارد و هیچ گفتمانی در این حوزه انجام نمی شود.

مردم اصفهان بیش از بیست سال است که با پدیده فصلی شدن زاینده رود روبرو هستند و سیستم مدیریت شهری و بخش کشاورزی نیز در این سال ها برای تأمین آب فضای سبز و کشت و کار، سفره‌های زیر زمینی آب را تخلیه کرده و حالا یک دشت مانده و پدیده فرونشست. بحرانی جدی که نه تنها  آثار باستانی شهر موزه اصفهان که حیات شهروندان اش را نیز تهدید می کند.

تصویب ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار در حوزه آب

در حالی که دولت سیزدهم هیچ مصوبه ای برای احیای زاینده رود در بودجه 1401 ندیده بود، در سفر یک روزه به اصفهان خبر از رفع بخش قابل توجهی از بحران خشکی زاینده رود را داد. وزیر نیرو هم در نشست شورای اداری استان اصفهان گفت: در حوزه آب بیش از ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که بیش از یک سوم اعتبارات کل سفر شامل بخش‌های آبرسانی شهری و روستایی، فاضلاب و سد می‌شود.

علی اکبر محرابیان افزود: چالش زاینده رود چهار موضوع کلان تغییرات اقلیمی وکاهش بارش‌ها در ده سال اخیر، افزایش تقاضا و بارگذاری‌های آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی، اضافه برداشت از منابع زیرزمینی و اجرا نشدن به موقع طرح‌های عمرانی استان است که از دهه هفتاد به جا مانده است.

اما با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمی شود و این طرح ها و بودجه ها در بیست سال گذشته هیچ تاثیری بر جریان دائمی زاینده رود نداشته است. ولی در نقطه مقابل تمام این تعلل ها در برابر زاینده رود و مشکل آب، بحران فرونشست را تشدید کرده و حالا شهر موزه اصفهان هر لحظه با خطر  فرونشست نزدیک و نزدیک تر می شود.

پدیده فرونشست می‌رود که همه آثار تمدنی اصفهان را در خود فرو ببلعد

بی تفاوتی نسبت به زاینده رود آنقدر آزار دهنده شده است که به تازگی اعضای شورای شهر اصفهان در غالب بیانیه ای از رئیس جمهور خواهان پیگیری این مشکل بزرگ شده اند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: « اما جناب آقای رئیس جمهور برخی دولتمردان شما همچون اسلاف خود گویا به این باور نرسیده‌اند که خشکی زاینده رود کلانشهر اصفهان و ده‌ها شهر و روستای دیگر در حوزه زاینده‌رود را در معرض خطرات جدی زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی قرار داده که می‌تواند به فروپاشی تمدن و فرهنگ شکل گرفته بر بستر زاینده رود منجر شود.

جناب  رئیس جمهور خشکی زاینده‌رود و بالتبع آن پدیده فرونشست می‌رود که همه آثار تمدنی این خطه را در خود فرو ببلعد و از اینکه دولت‌ها این خطر بزرگ را جدی نمی‌گیرند و اقدامی در خور این فاجعه صورت نمی‌دهند نگرانی‌ها روزافزون شده و اصفهان را به مرکز بحرانی بالقوه تبدیل نموده است که آثار و پیامدهای ناگوار آن می تواند به یک معضل اساسی برای حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران منجر شود.

گزارش: سمیه مسرور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز