خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی استان:

113 هزار هکتار اراضی سمنان تحت کشت تاغ قرار گرفت

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۴۰۷۲

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از میزان ۱۱۳ هزار هکتار تاغزار در دست کاشت در استان خبر داد و گفت: این اقدام در راستای مقابله با پیشروی بیابان و جلوگیری از فرسایش بادی اجرایی شده است.

به گزارش ایلنا، جعفر مرادی حقیقی در گفت وگو با خبرنگاران ضمن بیان اینکه تاکنون ۱۱۳ هزار هکتار تاغ زار (به روش دست کاشت) در استان سمنان ایجاد شده است، ابراز داشت: هدف از اجرای این طرح جلوگیری از معضل فرسایش بادی به خصوص اطراف شهرها و راه‌های اصلی استان محسوب می‌شود که تا حد زیادی نتیجه خوبی داشته است.

وی ضمن بیان اینکه عملیات اجرایی بیابان زدایی در هفت شهرستان بیابانی استان از محل اعتبارات مختلف در دست اجرا است، افزود: نهال کاری و آبیاری مراقبت سنواتی در سطح پنج هزار هکتار، مدیریت روان آب همراه با عملیات بیولوژیک در سطح دو هزار هکتار، مدیریت جنگل‌های دست کاشت بیابانی حدود ۷۵۰ هکتار و عملیات حفاظت و مدیریت چرا در سطح هشت هزار هکتار اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه بالغ بر یک میلیون و ۳۷۰ هزار هکتار شامل ۱۹ منطقه تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارد، بیان کرد: حدود ۵۳۵ هزار و ۱۷۳ هکتار در استان کانون بحرانی فرسایش بادی شناخته شده که سالانه متوسط معادل ۳۲۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌ها خسارت می‌زند.

مرادی حقیقی با بیان اینکه نیمی از اراضی این استان حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هکتار فاقد پوشش گیاهی است، تصریح کرد: چنانچه اقدام فوری صورت نگیرد با نابودی پوشش گیاهی و منابع تولید علوفه، شور شدن اراضی و کاهش حاصلخیزی خاک، فرسایش بادی و افزایش گرد و غبار در سطح منطقه، نابودی حیات وحش و زوال محیط زیست مواجه خواهیم بود.

وی افزود: برای پیشگیری از اتفاقات فوق پروژه‌های نهال کاری و بذرکاری با استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم، انجام پروژه کنترل روان آب، مدیریت جنگل‌های بیابانی دست کاشت، طرح ترسیب کربن، انجام مطالعات بیابان زدایی و اقدامات تشویقی و حمایتی برای حفظ پوشش گیاهی منطقه و غیره به انجام رسیده است.

مرادی گفت: با توجه به سفر رییس جمهور و هیات دولت به سمنان اعتباری به مبلغ 30 میلیارد تومان برای عملیات بیابان زدایی اختصاص داده شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز