خبرگزاری کار ایران

ایلنا از استان البرز گزارش می دهد؛

دفن زباله بدون بازیافت در حلقه دره کرج/ تخلیه روزانه یک‌هزار و۵۰۰ تن زباله استان در منطقه/آفتی که داد اهالی کیانمهر ،مسکن مهر و مهر‌شهر را در آورده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۳۴۴۹

ساماندهی زباله در حلقه دره، موضوعی که سالها به درستی مدیریت نشده و آنچه در نگاه اول به وضوح مشخص است دفن زباله بدون بازیافت است در صورتی که زیر ساخت های متعدد در ساماندهی پسماند طی مدیربت های قبل ایجاد و در حال حاضر، بلااستفاده و رها شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، روز گذشته با همراهی تعدادی از خبرنگاران استان  راهی سایت حلقه دره شدیم. محلی برای جمع آوری و دفن زباله های استان البرز که توسط شهرداری کرج مدیریت می شود.

انتقال زباله از سایر شهرستانها به سمت حلقه دره یعنی ورود پول به شهرداری کرج اما به چه قیمت؟ قیمت آن را باید از ساکنان منطقه و مردمی پرسید که در گذشته به واسطه بی تدبیری عده ای، کلنگِ مسکن مهرشان در کنار حلقه دره  به زمین خورد و در حال حاضر به واسطه بی تدبیری عده ای دیگر، مجبور به تنفس هوایی مملو از بوی نامطبوع هستند. 

اهالی کیانمهر و مهرشهر کرج که دورتر از حلقه دره بودند نیز بارها از وضعیت حمل زباله و سرازیر شدن شیرابه به رسانه های استان، گلایه کرده و این دغدغه، همه ساله با شروع فصل گرما،‌ بیشتر بود. از طرفی تردد مسافران از این محدوده و قرارگیری فرودگاه باری و مسافربری پیام که این منطقه را به یکی از قطب های اقتصادی استان تبدیل کرده است، اما بوی نامطبوع، منجربه نارضایتی ساکنان و مسافران در این منطقه شده است.

زباله بدون شیوه علمی و نوین، فقط دفن می شود

محمدرضا خسروی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در دومین برنامه "پروژه گردی" که در قالب بازدید خبرنگاران از سایت حلقه دره انجام شد، گفت: "برای نخستین بار و با استفاده از شیوه های علمی و نوین، میزان شیرابه ها در حال کاهش بوده و ظرفیت برخی از آنها خالی شده است."

اما مشاهدات عینی  غیر از این اظهارات مدیر سازمان پسماند شهرداری کرج بود. ساماندهی زباله در سایت حلقه دره، بعد از سی سال مدیریت شهری، خلاصه شده  بود به دفن کل زباله خشک و تر اعم از قابل بازیافت و غیر بازیافت و در این میان هیچ شیوه علمی و نوین در سایت حلقه دره وجود نداشت. 

آنچه مشخص بود، دفن این زباله ها به محض انتقال و تخلیه زباله بود که نتیجه‌ای جز سرازیر شدن و تجمع شیرابه نداشت. حوضچه ای قابل مشاهده بود که منشاء بوی نامطبوع و آلودگی بیشتر در منطقه بود.

آنچه در بازدید از سایت حلقه دره مشخص بود، وجود زیر ساخت های متعدد در ساماندهی پسماند بود که طی مدیربت های قبل ایجاد و در نگاه مدیریت جدید به عنوان عملکرد نادرست، رها و به دنبال پروژه جدید بود.

خسروی در این ارتباط در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کارخانه کمپوست شهرداری کرج به دلایلی با تمام ظرفیت فعالیت نمی کند و پیمانکار توفیق چندانی در عمل به تعهدات خود نداشته است، عنوان کرد: "پیگیر راه اندازی خطوط جدید و فعالیتِ کارخانه با تمام ظرفیت هستیم و اقدامات و پیگیری های لازم در دست اقدام است."

در سالهای گذشته از طرف مدیران استانی تاکید بر این بود که مجموع شهرداری‌ها ملزم به جمع آوری و انتقال به موقع پسماندها به مرکز دفن زباله حلقه دره و جلوگیری از هرگونه سوزاندن زباله و ضایعات در مراکز دپوی موقت هستند. 

خسروی رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در این ارتباط نیز به برگزاری جلسات راه اندازی نیروگاه زباله سوز با مشارکتِ ۳ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی، اشاره کرد و ادامه داد: "در صورت انعقاد قرارداد به جای دفن به صورت سنتی، طی فرایندی به جریان برق و بخار آب تبدیل می شوند و بسیاری از مشکلاتِ زیست محیطی موجود نیز مرتفع می شود."

زباله در حلقه دره، فقط و فقط دفن می شود 

مجید درگی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر چگونگی نظارت محیط زیست در حلقه دره، اظهار داشت: با وجودی که می توان با تفکیک زباله، درآمدزایی خوبی برای شهر و استان داشت، کل زباله در حلقه دره دفن می شود و به‌جای استفاده مطلوب تبدیل به مشکل زیست محیطی شده است.

وی افزود: روزانه زباله های شهری در سطح استان البرز حدود هزار و ۵۰۰ تن تولید می شود و عمده این زباله به حلقه دره منتقل و در این سایت فقط و فقط دفن می شود.

زیرساخت های میلیاردی در حلقه دره، رها شده

درگی ادامه داد: زیرساخت هایی که طی سالهای گذشته در حلقه دره ایجاد شده، متاسفانه در حال حاضر از هیچ کدام استفاده نمی شود. در این منطقه، واحد تفکیک زباله ایجاد شده و قرار بود فعال باشد و زباله خشک در فرایند بازیافت قرار گیرد. قرار بود پلاستیک در واحد پیرولیز تبدیل به سوخت شود و زباله های تر در فرایندی تبدیل به کمپوست شود.

این مدیر استانی اظهار داشت: با وحود زیرساخت های موجود در هر سه مورد و هزینه ده‌ها میلیارد تومان سرمایه گذاری شده، اما هیچ یک از تاسیسات مورد استفاده قرار نمی گیرد و بلااستفاده رها شده است که جای تاسف است. ما به این روند بسبار معترض هستیم و اعتراض خود را به مسئولان استانی منتقل کرده ایم و درخواست داریم به این مسئله ورود کنند.

درگی تصریح کرد: آنچه در پاسخ مطرح می شود، دعوای حقوقی بین پیمانکار قبل و شهرداری وقت است که منجربه بلااستفاده شدن از امکانات زیرساختی در حلقه دره شده است.

مهلت دو ماهه استاندار به شهرداری

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در ارتباط با نحوه عملکرد شهرداری به ایلنا گفت: به مدیریت ساماندهی پسماند کاملا انتقاد داریم و استاندار البرز در قرارگاه اجتماعی استان به شهرداری دستور داد تا دو ماه دیگر نسبت به رفع موارد مطرح شده اقدام کنند. 

وی با عنوان اینکه زباله اگر به نحو مطلوب مدیریت شود، بالای ۷۵درصد زباله قابل بازیافت است، اظهار کرد: بازدیدهای مرتب از سایت حلقه دره انجام می شود و با رصد و گرفتن گزارشات متناوب، این موضوع پیگیری می گردد.

انتقال زباله از مبدا تا مقصد، استاندارد نیست 

وی در باره حمل زباله به حلقه دره نیز انتقاد کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی یکهزار و ۵۰۰ تن زباله بحث چگونگی انتقال آن است. چون این انتقال به صورت غیر استاندارد انجام می شود شاهد رها شدن شیرابه از مبدا تا مقصد هستیم که منجربه آلودگی و بوی نامطبوع شده است. همچنین پراکندگی پلاستیک در منطقه جلوه و منظره ناخوشایندی ایجاد کرده است. 

این مدیر استانی ادامه داد: بنا به وظیفه قانونی که در این خصوص داریم به این مسئله ورود کردیم و در طول سه هفته گذشته بیش از ۴۰۰ دستگاه خودرو حمل زباله به صورت شبانه روزی توسط همکاران محیط زیست رصد و پایش شد که از این تعداد ۲۲۰ دستگاه پسماند شهری را جابجا می کنند و بر اساس این گزارش بیش از ۶۰درصد کل ماشین های حمل زباله، استاندارد لازم نداشتند لذا این موضوع پیگیری خواهد شد. رانندگان تعداد قابل توجهی جریمه و اخطار گرفتند و بعضی از آنها در حضور فرماندار چهارباغ توقیف شدند. لذا مردم مطمئن باشند از این مسئله به راحتی گذشت نمی کنیم. نه تنها در کرج بلکه در کل استان باید استانداردهای لازم رعایت شود.

درگی به ایلنا گفت: پیمانکار موظف به اجرای عملکرد درست بود اما به دلیل سوء مدیریت این امر اجرایی نشده لذا این روند تا اصلاح موضوع حمل درست زباله ادامه خواهیم داد تا شاهد اتفاقات تلخ حوالی حلقه دره نباشیم و مشکلاتی برای ساکنان منطقه ایجاد نشود.

گزارش: معصومه امین زاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز