خبرگزاری کار ایران

پس از تصویب در شورای عالی محیط‌زیست؛

10 هزار هکتار از منطقه شکار ممنوع دربند مشکول به منطقه حفاظت‌ شده تبدیل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۲۶۲۶

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: پس از تصویب در شورای عالی محیط‌زیست، 10 هزار هکتار از منطقه شکار ممنوع دربند مشکول به منطقه حفاظت‌شده تبدیل می‌شود.

حسن قاسم پور در بازدید از منطقه شکار ممنوع دربند مشکول در شهرستان کوثر که با حضور اصحاب رسانه انجام شد، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا مساحت این منطقه را 30 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: طرحی را به سازمان محیط زیست کشور ارائه داده ایم مبنی بر ارتقای این منطقه از شکار ممنوع به حفاظت شده تا علاوه بر ممنوعیت شکار، سازمان محیط زیست استان بتواند با هرگونه تصرف و تداخل و ساخت و ساز و بهره برداری از معادن جلوگیری کند؛ این طرح پس از تصویب در شورای عالی محیط زیست قابلیت اجرایی خواهد داشت.

وی افزود: در صورت تصویب این پیشنهاد، 10 هزار هکتار از منطقه شکارممنوع مشکول تبدیل به منطقه حفاظت شده خواهد شد که در این راستا مجوز و بلامانع از سازمان صمت و منابع طبیعی نیز اخذ شده است؛ البته هدف ما بیشتر از این 10 هزار هکتار بود اما متاسفانه فعلا بدلیل تعارض با معادن موفق به نهایی کردن این مقدار مساحت شده‌ایم.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به آخرین سرشماری کل و بز در سال گذشته در این منطقه اذعان کرد: 194 راس کل و بز در سال گذشته با مشاهده مستقیم در این منطقه به ثبت رسیده که قطعا آمار آن بیش از این مقدار است؛ در منطقه آق داغ هشجین خلخال نیز 214 راس کل و بز با مشاهده مستقیم به ثبت رسیده است که حفاظت از این گونه ها به صورت شبانه روزی توسط محیط بانان انجام می شود.

قاسم پور با بیان اینکه در منطقه مشکول گونه پلنگ نیز زیست می کند ادامه داد: 7 قلاده پلنگ در یک سال اخیر در منطقه مشاهده شده و در 10 سال گذشته نیز حدود 20 قلاده پلنگ در نقاط مختلف منطقه مشاهده شده است؛ البته به دلیل اینکه این گونه حیوانی شبزی می باشد و رویت آن در روز به ندرت اتفاق می افتد بنابراین قطعا تعداد این گونه جانوری نیز بیشتر از آمار یاد شده است.

وی از فعالیت 66 محیط‌بان، 14 پاسگاه ثابت و سیار و 9 اداره شهرستانی در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر 174 هزار هکتار منطقه حفاظت شده و اثر طبیعی ملی که 10 درصد مساحت استان را شامل شده و همچنین 282 هزار هکتار نیز منطقه شکار ممنوع در استان اردبیل وجود دارد که 15.5 درصد مساحت استان را شامل می شود.

این مسئول با بیان اینکه محیط بانان در خط مقدم حفاظت از محیط زیست قرار دارند خواستار تقویت قانون حفاظت از این قشر زحمتکش شد و گفت: امیدواریم حمایت های قضایی از محیط بانان افزایش یابد تا این ماموران بتوانند در دفاع از جان خود، حیات وحش و مناطق شکار ممنوع و حفاظت شده اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/
بابک حقی
رشید عبدالحسینی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز