خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

ساختمان‌های اهواز و حاشیه کارون بیشتر از هر جای دیگر خوزستان در معرض خطرند/ افزایش آسم در بین مردم استان

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۱۴۶۲

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه مشکلات استان یکی دوتا نیست ،گفت: بیشترین ساختمان‌هایی که در استان از ایمنی کافی برخوردار نبوده و در خطرند در اهواز و حاشیه کارون ساخته شده‌اند. بیشتر سازه‌ها با وسعت بالا هم در حاشیه کارون قرار دارند .

امید خدری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: عمر مفید هر سازه و ساختمانی 20 سال است و در استان خوزستان ساختمان هایی بالای 20 سال وجود دارند که از مقاوم سازی امروزه برخوردار نیستند. با توجه به اینکه زلزله هایی هم در اطراف خوزستان همیشه بوده و است. 

وی گفت: بعد از حادثه متروپل   آبادان به تمامی شوراهای شهری تذکر داده شده که به صورت جدی در امورات ساختمان سازی‌ها ورود پیدا کنند و نظارت ویژه داشته باشند و نظام مهندسی هم در ساختمان‌های با حجم بالا نظارت خود را بیشتر و جدی تر کند .

عضو شورای عالی استان‌ها افزود: نظام مهندسی در هر استانی تا حد مشخص متراژی در ساختمان‌ها را می تواند نظاره گر باشد و ساختمانی مانند متروپل آبادان که تقریبا 48 هزار متر مربع زیر بنا داشت را با یک ناظر قابل نظارت نبود و قطعا باید به 2 الی 3 ناظر واگذار می شد.

خدری عنوان کرد: بیشترین خطر ساختمان هایی که از ایمنی کافی برخوردار نیستند در اهواز وجود دارند و اکثر سازه‌ها با وسعت بالا را در حاشیه کارون داریم. در این باره با اعضای شورای شهر، شهرداری، تیم آتش نشانی و هلال احمر جلسه‌ای برگزار شده  و قرار است  چندین ساختمان  بازرسی  شوند ،هر چند  هنوز به طور  قطع اعلام نشده که ناپایدارند.

نماینده خوزستان در شورای عالی استان ها در بخش دیگری از صحبت های خود به مشکلات کشاورزی در این استان پرداخت و ادامه داد: خوزستان با وجودی که استان آبخیز کشور است و با توجه به چندین سدی که در این استان وجود دارد متاسفانه چندین شهر و روستایش از داشتن آب شرب محرومند. به طور مثال در مسجد سلیمان با وجود 2 سد در حاشیه این شهرستان در ساعات خاصی از روز آبرسانی می شوند. نه تنها مسجد سلیمان بلکه بسیاری از شهرستان های خوزستان با مشکل کم آبی روبه رو هستند.  

وی گفت: تنش آبی در خوستان باعث شده اهواز ، سوسنگرد، شادگان و ... با مشکل آب برای کشاورزی مواجه شوند. وزیر کشاورزی در جایی اعلام کرده بود در خوزستان کشت انجام نشود و اما این که چه کشتی جایگزین شود  را اعلام نکردند در صورتی که باید معادل  کشت را برای کشاورزان در نظر بگیرند.

وی افزود : تنها منبع درآمد این قشر  کشاورزی است و شغل دیگری برای امرار معاش ندارند  بنابراین یا شغل جایگزین برایشان ایجاد کنید یا  آب  مصرف کشاورزی را تأمین کنید.

خدری عنوان کرد: جنوب خوزستان انتهای خروج آب‌های مناطق بالا دست است. سرچشمه کارون و سایر رودهای خوزستان در نهایت در جنوب استان باید خارج شوند.  متاسفانه در حال حاضر هورالعظیم را در بخش جنوبی داریم که خشک شده است که یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم آن در خاک عراق قرار دارد. مدیریت بحران و سازمان آب و برق باید بررسی هایی در خصوص کم آبی استان بیندیشند که البته این بررسی ها به مطالعات زیادی هم نیاز دارد.

خدری در ادامه با بیان اینکه مشکلات خوزستان  یکی دوتا نیست، افزود: مشکل ریزگردها از لحاظ تنفسی برای مردم آسیب زیادی را در پی دارد و طبق آمار بیماری آسم در بین مردم استان روبه افزایش است. انتظار می‌رود دولت برای مشکل ریزگردها تعابیر ویژه‌ای بیندیشد چرا که این ریزگردها در جنوب کشور آغاز می شوند و قطعا به مناطق دیگر و خود پایتخت هم خواهند رسید که البته رسیده است. 

عضو شورای عالی استان ها بیان کرد:  ریزگردهای جنوب با وزش باد اکثر شهرهای کشور را در بر می گیرد. منابع داخلی در ریزگردها می تواند مزید برعلت باشد. در جنوب استان شهرهای زیادی داریم که در وسعت زیادی بیابانی هستند و در کل استان خوزستان به لحاظ سرانه فضای سبز در سطح پایینی در کشور قرار دارد. مدیریت بحران کشور درحاشیه شهرستان هایی که خالی از فضای سبز است می‌توانند با ایجاد کمربند سبز و و مالچ پاشی از ادامه ریزگردها جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: دولت باید کارگروه ویژه ای در خصوص ریزگردها تشکیل دهد  البته  این مشکل فقط برای استان های جنوب، غرب کشور نیست و با وزش باد به استان‌های بالا دست نیز منتقل می شوند. با مهار ریزگردها  حداقل می‌توان مردم را از مشکلات تنفسی نجات دد. 

عضو شورای عالی استان ها گفت: خوزستان استانی است که همیشه رتبه اول یا دوم کشور را در تولید گندم دارد که با وجود سدها در این استان از مشکل آب کشاورزی رنج می برد و این بسیار تاسف برانگیز است.  استانی که به دلیل زمین‌های حاصلخیز می‌تواند در چهار فصل سال کشاورزی داشته باشد   بسیاری از شهرستان هایش به صورت دیم و تک فصلی کشاورزی می کنند. در حال حاضر که بحران گندم و برخی از محصولات کشاورزی را داریم خوزستان می تواند کمک حال کشور در تولید این محصولات باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز