خبرگزاری کار ایران

مدیرکل نوسازی سیستان و بلوچستان خبرداد؛

عزم جزم مجموعه نوسازی مدارس برای کاهش فاصله نرخ سرانه فضای آموزشی استان با میانگین کشوری

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۰۱۵۶

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان گفت: با حضور موثر و جدی خیرین در جای‌جای استان کارگاه ساخت و ساز و نهضت بزرگ مدرسه‌سازی شکل گرفته و روز به روز در حال توسعه و فزونی است که نوید روزهای پر امیدی را می‌دهد.

به گزارش ایلنا، میثم لک زایی در نشست خبری و گفتگوی دو سویه با خبرنگاران و اصحاب رسانه با تاکید بر ضرورت گام برداشتن در مسیر تحقق هر چه بیشتر عدالت آموزشی و تلاش برای کاهش فاصله نرخ سرانه فضای آموزشی استان با میانگین کشوری، گفت: مشارکت و همراهی خیرین  در حوزه ساخت و ساز فضاهای آموزشی، زمینه ساز رشد و بالندگی آموزشی و تربیتی فرزندان این سامان خواهد بود و از این حیث خوشبختانه هم موضوع آورده خیرین و هم تخصیص به موقع اعتبارات دولتی کمک شایانی به تحقق اهداف مورد نظر کرده است.

لک زایی در این نشست در خصوص فرآیند تامین تجهیزات کلاسی مورد نیاز مدارس اظهار داشت: با هدف فراهم کردن نیازهای آموزشی مدارس استان در سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۶۰ میلیارد ریال تجهیزات کلاسی و اداری تامین و در بین ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق توزیع شد و‌ این مبلغ اعتبار برای تامین و تجهیز بالغ بر ۱۴۰۰ کلاس درس و با هدف بهره مندی بیش از ۴۲ هزار دانش آموز استان هزینه شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در پاسخ به سوالی در خصوص توزیع تجهیزات سرمایشی مدارس، گفت: با هدف جایگزین کردن تجهیزات سرمایشی استاندارد از سال ۱۳۹۶ تا پایان ۱۴۰۰ تعداد ۷۵۷۴ دستگاه اسپیلت و کولر گازی، ۹۲۳۵ پنکه دیواری و ۱۱۶۶ دستگاه کولر آبی با اعتباری بالغ بر هزار و ۴۳۲ میلیارد ریال در سطح مدارس استان توزیع، نصب و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

لک زایی درخصوص برنامه‌های این دستگاه برای توسعه هنرستان‌ها خاطر نشان کرد: یکی از برنامه‌های اولویت دار سند تحول بنیادین توسعه آموزش های مهارت محوراست که مجموعه نوسازی مدارس با لحاظ کردن این مهم سعی کرده و خواهد کرد زمینه ارتقاء مهارت آموزی و تامین فضاها و تجهیزات مورد نیاز آموزش و پرورش در این مقوله را فراهم کند وبا همین رویکرد و با هدف تحقق هرچه بیشتر اهداف متعالی اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین، ۶ باب مجتمع بزرگ مهارتی دارالفنون با زیربنای بیش از ۳۰ هزار مترمربع و اعتباری قریب به ۳ هزار میلیارد ریال که اغلب آنها با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد در حال ساخت هستند در شهرستان‌های زاهدان، زابل، خاش، ایرانشهر، سراوان و چابهار احداث و تکمیل می شود.

در ادامه نشست، لک زایی با تشریح فرآیند حضور و مشارکت خیرین ، گفت: در بررسی به عمل آمده در بین استان های کشور در حوزه مشارکت خیرین در سال ۱۴۰۰ ، سیستان و بلوچستان رتبه اول جشنواره خیرین مدرسه ساز را به خود اختصاص داد و مشارکت و همراهی خیرین نیک اندیش در حوزه ساخت و ساز و توسعه فضاهای آموزشی روند رو به رشدی داشته تا جایی که آورده ۲۱۴۲ میلیارد ریالی را شاهد بودیم که در نوع خود بی نظیر است

 وی افزود: در بررسی به عمل آمده در این مقوله از سوی سازمان نوسازی مدارس کشور خوشبختانه سیستان و بلوچستان رتبه اول را به خود اختصاص داد که نشان از توجه ویژه و تعامل بیش از پیش خیّران و نیات خیرخواهانه آنان دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بیان داشت: با حضور موثر و جدی خیرین در جای‌جای استان کارگاه ساخت و ساز و نهضت بزرگ مدرسه‌سازی شکل گرفته و روز به روز در حال توسعه و فزونی است که نوید روزهای پر امیدی را می‌دهد.

لک زایی در خصوص میزان و تعداد پروژه های تحویلی، بیان داشت: ۳۲۴ پروژه در قالب ۱۱۳۰ کلاس درس با اعتباری بالغ بر ۲۹۱۱ میلیارد ریال و زیربنای ۹۶ هزار ۶۴۳ مترمربع در سال ۱۴۰۰احداث و تحویل ادارات آموزش و پرورش شهرستان و مناطق استان شده و با رویکرد تامین فضاهای مورد نیاز از سال ۱۳۹۱ تا پایان ۱۴۰۰تعداد ۲۱۵۵ پروژه در قالب ۷۱۵۰ کلاس درس با زیربنای ۶۱۳ هزار و ۶۹۵مترمربع با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۰۴ میلیارد ریال احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی گفت: بر اساس بند "ظ" تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور تمامی مدارسی که حداقل پنجاه درصد آن توسط خیرین ساخته می‌شود از پرداخت حق انشعاب، توسعه شبکه، حق وصل شمارشگر (کنتور) آب، گاز و فاضلاب و حق انشعاب، افزایش جریان الکتریکی (آمپراژ) و حق وصل شمارشگر (کنتور) برق معاف هستند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان ادامه داد: با هدف ارتقاء سرانه فضای آموزشی در سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۹۵ ردیف خاص ایجاد فضای آموزشی در لایحه بودجه کشور پیش‌بینی شد و در سال ۱۴۰۱ رقم آن به ۲۶۳۰ میلیارد ریال رسیده است که از محل ردیف یاد شده در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار به استان ابلاغ شد و در سفر اخیر رئیس‌جمهور تخصیص صددرصدی این ردیف محقق شد.

 وی افزود: با پیگیری و نگاه ویژه سازمان نوسازی مدارس کشور، مسئولین استانی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رقم یاد شده در سال ۱۴۰۰ با افزایش چشمگیری به ۲ هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ رسید.

 مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خاطر نشان کرد: این مهم نشان از توجه ویژه دولت و مسئولین نظام به توسعه همه جانبه مناطق کمتر توسعه یافته و زدودن چهره محرومیت از این مناطق دارد.

لک زایی گفت: ۳۶۵۷ میلیارد ریال اعتبار در قالب طرح محرومیت‌زدایی علاوه بر ردیف ایجاد فضای آموزشی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه کشور با هدف ارتقاء شاخص ها به سیستان و بلوچستان اختصاص یافت.

مدیرکل نوسازی در خصوص تعداد کلاس درس در حال ساخت، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰بیش از هزار کلاس درس در شهرستان‌ها و مناطق استان احداث و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته و هم اکنون نیز ۴۵۷ پروژه در قالب۲۲۹۴ کلاس درس در دست اجرا داریم که از مجموعه ۴۵۷ پروژه در حال ساخت، ۲۳۰ پروژه از محل اعتبارات دولتی، ۴۳ پروژه خیر ساز و۱۸۴ پروژه به صورت مشارکتی ساخته و در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت.

 وی افزود: با مشارکت و همراهی چشمگیر خیرین نیک اندیش شرایط به گونه‌ای پیشرفته که قریب به ۵۰ درصد پروژه های در حال ساخت و یا تحویل شده توسط مجموعه های خیریه و انسانهای نوع دوست برای دانش آموزان سیستانی و بلوچستانی تامین شده است.

 میثم لک زایی با اشاره به نرخ سرانه فضای آموزشی سیستان و بلوچستان (۳/۳ مترمربع) بیان داشت: امیدواریم در سال ۱۴۰۱ با کمک خیرین عزیز و تخصیص به موقع اعتبارات دولتی ۱۵۰۰ کلاس دیگر احداث و در مسیر تحقق عدالت آموزشی گام برداریم.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان گفت: ۱۵۰ میلیارد تومان تعهد ایجاد شده در سفر سال ۱۴۰۰ ریاست جمهوری به سیستان و بلوچستان در حوزه نوسازی مدارس محقق گردیده و از این حیث ۱۴ پروژه در قالب ۶۳ کلاس درس از محل طرح ایجاد فضاهای آموزشی و ۹ پروژه در قالب ۵۷ کلاس درس از محل طرح تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس احداث و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.

لک زایی با اعلام این خبر اظهار داشت: در سفر سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور به استان، از محل طرح ایجاد فضاهای آموزشی مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان و از محل طرح تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس مبلغ ۵۰میلیارد تومان ابلاغ و تخصیص یافته که علاوه بر احداث و تحویل ۲۳پروژه در قالب ۱۲۰ کلاس درس، تعداد ۸۱ پروژه نیز در دست اجرا و تکمیل است.

 وی افزود: آنچه امروز در سیستان و بلوچستان در حال انجام و پیگیری است در نوع خود کم نظیر و چشمگیر بوده چرا که از منظر تخصیص به موقع اعتبارات دولتی و حضور و مشارکت گسترده خیرین و مجموعه های خیریه شاهد نهضت بزرگ مدرسه سازی در این سرزمین و در جای‌جای استان هستیم و این مهم ستودنی است.

لک زایی ضمن اشاره به توجه ویژه دولت به مناطق کم برخوردار و کمتر توسعه یافته گفت: هم اکنون فرایند ساخت ۲ هزار کلاس درس در جای‌جای استان سیستان و بلوچستان در حال انجام است و تخصیص پروژه به شهرستان‌ها و مناطق بر اساس سرانه موجود فضای آموزشی، تراکم دانش آموزی، نیاز و اولویت سنجی صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه جذب خیرین، گفت: در حوزه جذب خیرین و فراهم شدن زمینه حضور آنان در مسیر مشارکت در ساخت و ساز از شیوه ها و بسترهای مختلفی از جمله راه‌اندازی پویش های انگیزشی مثل پویش آجر به آجر و امثال آن بهره گیری کرده ام و در این طرح هر فرد از آحاد جامعه حتی با اختصاص یک آجر نیز می‌تواند در این مهم سهیم باشد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان ادامه داد: خیرین نیک اندیشی که قصد ورود به امر مهم مدرسه‌ سازی را دارند می‌توانند در شهرستان‌ها و مناطق به مجامع خیرین مدرسه ساز و در مرکز استان به مجمع استانی خیرین و حوزه معاونت مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی مدارس استان مراجعه و مشارکت کنند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان گفت: از جمله اولویت های دیگر این اداره کل توسعه فضاهای هنرستانی و فراهم کردن زمینه اشتغال دانش آموزان در آینده است که در این راستا در دو سال اخیر ۷ هنرستان در قالب ۵۹ کلاس درس با اعتباری بالغ بر ۶۵۵ میلیارد ریال احداث و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته و هم اکنون نیز ۲۳ پروژه هنرستانی در قالب  ۱۸۵ کلاس درس با اعتباری بالغ بر ۲۴۷۲ میلیارد ریال در دست ساخت است.

میثم لک‌زایی در خصوص نحوه تجهیز هنرستانها و کارگاه های مهارتی اظهار داشت: با هدف توسعه و تجهیز کارگاه های هنرستانی ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سال ۱۴۰۰ به این مهم اختصاص یافت که در حال انجام است.

وی با تاکید بر اولویت به روز رسانی تجهیزات کارگاه های هنرستان ها و ضرورت توسعه همه جانبه این فضاها خاطر نشان کرد: در کنار ساخت پروژه های هنرستانی به دنبال غنا بخشی به ماهیت و هویت رشته های تحصیلی با رویکرد مجهز کردن کارگاه های موجود هستیم و در این راستا ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سال ۱۴۰۰ به این موضوع اختصاص یافت که در حال انجام است.

 وی افزود: از این محل تجهیز کارگاه هایی از جمله تعمیر لوازم خانگی، برق صنعتی، برق ساختمان، الکتروتکنیک، حسابداری، خیاطی، مکانیک خودرو، تعمیر موتور خودرو و نقشه کشی ساختمان در دستور کار است و تلاش می شود تا بر اساس احصا نیازها و اولویت سنجی، کار با دقت نظر بیشتری صورت پذیرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان  در خصوص توسعه مدارس شبانه روزی گفت: با هدف ارتقاء شاخص پوشش تحصیلی دانش آموزان و فراهم شدن زمینه جذب حداکثری بازماندگان از تحصیل، در دو سال اخیر ۷ مدرسه شبانه روزی در قالب ۳۶ کلاس درس با اعتباری بالغ بر ۳۲۴ میلیارد ریال احداث و بهره برداری رسیده و هم اکنون نیز ۲۸ پروژه شبانه روزی در قالب ۱۶۸کلاس درس با اعتباری بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد ریال در دست ساخت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز