خبرگزاری کار ایران

شناسایی سه مورد مشکوک به آبله میمون در اصفهان

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۷۳۹

در حالی که دو هفته است آمار کشته شدگان کرونا در اصفهان به صفر رسیده، خبر از شناسایی یه مورد مشکوک به آبله میمون در اصفهان منتشر شده است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، هنوز پرونده کرونا بسته نشده است که شیوع بیماری آبله میمون، ترس دیگری برجامعه تحمیل کرده است.

هفته گذشته پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از شناسایی شش مورد مشکوک ابتلا به آبله میمون در کشور خبر داد و حالا خبر از شناسایی سه مورد مشکوک به آبله میمون در اصفهان منتشر شده است.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان در اینباره گفت: سه مورد مشکوک آبله میمون در اصفهان شناسایی و نمونه آزمایش مبتلایان به تهران ارسال شد.

رضا فدایی اظهار داشت: هنوز مورد مثبتی از آبله میمون در اصفهان شناسایی نشده است، اما سه مورد مشکوک گزارش شد که نمونه آزمایش‌های این افراد به تهران فرستاده شد و منتظر جواب بررسی آن‌ها هستیم.

وی ادامه داد: این بیماری نیز مانند کرونا، اما با تغییرات جزئی از کیت اختصاصی برخوردار است که این تست را در حال حاضر تنها انسیتوپاستور در ایران انجام می‌دهد و از آنجا که دانشگاه‌های علوم پزشکی مانند اصفهان مجهز به آزمایشگاه مرجع هستند احتمال دارد که در روز‌های آینده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز بتواند تاییدیه انجام تست را دریافت کند.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان یادآور شد: علامت‌های پوستی نخستین نشانه آبله میمون است و مانند بیماری سرماخوردگی ممکن است افراد علامت‌های تنفسی و تب، بدن درد و کمردرد نیز داشته باشند و به دنبال آن بثورات یعنی دانه‌های پوستی روی صورت، سینه و دست‌ها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه راه های انتقال این بیماری، تنفسی و پوستی است، تاکید کرد: برای پیشگیری از این بیماری لازم است همان شیوه نامه های بهداشتی که برای کرونا انجام می شد مانند: شست و شوی مداوم دست ها، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

فدایی تصریح کرد: در صورت مشاهده علائم این بیماری به ویژه دانه های پوستی حاوی مایع باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک یا مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا اقدامات لازم انجام شود.

گفتنی است علایم آبله میمون در انسان شبیه یا خفیف‌تر از بیماری آبله و دوره بروز آن، پنج روز است که با تب، سردرد، درد عضلانی، درد کمر، لرز و احساس خستگی شدید شروع می‌شود، تنها فرق علامتی آبله میمون و سایر بیماری‌ها با ظاهر مشابه در این است که می‌تواند غدد لنفاوی را درگیر و متورم کند.

دوره کمون (فاصله آلودگی فرد تا اولین علامت) در حدود ۶ تا ۱۴ روز است اما پنج تا ۲۱ روز هم گزارش شده است، بنابراین در صورت تماس قطعی با فرد مبتلا باید دوره قرنطینه را حتی تا ۲۱ روز رعایت کرد. فرد بیمار بعد از بروز تب، سردرد، خستگی و التهاب پوستی آبله‌ای بر روی صورت و سایر قسمت‌های بدن مشاهده می‌کند و خود به خود درمان می‌شود و به مصرف دارو خاصی نیاز نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز