خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبر داد؛

برداشت هزار و ۱۰۰تن گل محمدی در چهارمحال و بختیاری

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۱۹۴

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز فصل برداشت گل محمدی در استان گفت: پیش‌بینی می‌‎شود امسال یکهزار و ۱۰۰ تن گل محمدی در استان برداشت شود.

به گزارش ایلنا، عطاءالله ابراهیمی افزود: در استان یک‌هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده است که ۴۰۰ گونه گیاهی استان قابلیت دارویی، صنعتی، خوراکی و اقتصادی دارد و توسعه کشت گیاهان دارویی و معطر از اولویت‌های مهم جهادکشاورزی استان است.

وی ادامه داد: یک‌هزار و ۶۰۰هکتار از مساحت استان زیر کشت گیاهان دارویی قرار گرفته است که از این میزان ۳۷۰ هکتار زیرکشت گل‌محمدی است و به طور متوسط سه تن در هکتار تولیدگل محمدی در سطح استان است و سالانه بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ تن گل محمدی در استان تولید می‌شود.

ابراهیمی افزود: با توسعه بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی می‌توان ارزش افزوده این محصولات را افزایش داد و با اسانس‌گیری می‌توان علاوه بر ایجاد اشتغال زمینه توسعه و ارزش افزوده این محصولات را افزایش داد.

وی اضافه کرد: به طور متوسط یک کیلوگرم اسانس گل‌محمدی معادل ۲۷ تا ۴۰ میلیون تومان در بازار جهانی خریداری می‌شود و با افزایش تنوع فرآوری می‌توان اقتصادی شدن این گیاهان را افزایش داد.

وی بر برندسازی گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی در استان تاکید کرد و گفت: به دلیل تفاوت دما بین شب و روز کیفیت گل‌محمدی استان بسیار مطلوب است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه با توسعه کشت گیاهان دارویی و گل‌محمدی بهره‌وری منابع آبی افزایش پیدا کرده است، اضافه کرد: گل‌محمدی متوسط سه هزار و ۵۰۰متر مکعب به ازای هر هکتار نیاز آبی دارد که در مقابل سایر محصولات زراعی میزان آب کمتری مصرف می‌کند و گل محمدی قابلیت کاشت در خاک‌های درجه ۲ و سه را نیز دارد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه هم‌اکنون شهرستان‌های شهرکرد، لردگان، بروجن، بن، فارسان درحوزه کشت گل‌محمدی و شهرستان کوهرنگ در بخش کشت موسیر پیشرو است گفت سالانه یک میلیون نهال گل محمدی در استان تولید می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون کشت گل‌محمدی به سمت کشاورزی قرادادی رفته و ۲ واحد گلاب گیری در شهرکرد، جونقان فعال شده و راه‌اندازی ۲ مرکز اسانس‌گیری نیز در دستور کار قراردارد.

چهارمحال و بختیاری دارای ۶۷هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی است و سالانه ۱.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان برداشت می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز