خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اداره کار چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایلنا:

دهک‌بندی‌ها تاثیر بسزایی در وضعیت معیشتی جامعه دارد/ پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال روستاییان تا پایان خردادماه

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۴۰۰۷

مدیرکل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری گفت: دهک‌بندی‌ها تاثیر بسازیی در قشر ضعیف جامعه خواهد داشت و قطعا چون قشر کارگر نیز جزو اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه و از دهک‌های پایین جامعه است، می‌تواند از این منافع بهره‌مند شود.

محسن مولوی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: دهک بندی‌ها در جامعه کارکرد بسیار موثری دارند که می‌تواند به نفع اقشار آسیب‌پذیر و کم درآمد جامعه و بویژه قشر کارگر بشود. وقتی جامعه را به ۱۰ دهک اقتصادی تقسیم‌بندی می‌کنند، دهک‌های این طرح مثلا یک تا ۳ که به عنوان ضعیف‌ترین و آسیب پذیرترین دهک به لحاظ اقتصادی هستند. کارکرد موثر دهک‌بندی‌ها این است که دولت از این به بعد می‌داند که در دهک یک چه میزان دخالت و حمایت موثر مالی، اقتصادی و معیشتی باید داشته باشد.

وی گفت: قبل از این شاهد چنین اتفاقی در کشور نبودیم یعنی یارانه پرداخت می‌شد اما هیچگونه برنامه‌ریزی و تقسیم‌بندی وجود نداشت. به طور مثال کالایی مانند روغن را دولت روی یارانه پرداخت می‌کند و این کالا وارد چرخه فروش و مصرف می‌شود و هر کس متناسب با درآمد و توان مالی که دارد خرید می‌کند. حالا فرد دهک بالای جامعه قطعا درآمد بیشتری دارد و هزینه بیشتری برای خرید خواهد کرد اما بیشتر از این کالایی که می‌خرد به جیب وی بازمی گردد.

مدیرکل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری افزود: ولی دهک‌های ضعیف جامعه که توان مالی بالایی ندارند قطعا خرید کمتری دارند و یارانه کمتری هم به سمت‌شان هدایت می‌شود. خود به خود قدرت خرید را هم بالا برده‌اند با توجه به تامین مابه تفاوتی که دارد توی این مردمی‌سازی یارانه‌ها اتفاق می‌افتد.

وی گفت: در سطح استان چهارمحال و بختیاری درصددیم یکسری فروشگاه‌های زنجیره‌ای که از قبل هم بوده‌اند مانند امکان که به جامعه کارگری اختصاص دارند به صورت فعال نگه داریم و امیدوارم بتوانیم اقلام غذایی جامعه کارگری را از طریق این فروشگاه‌ها تامین کنیم. ضمن اینکه برخی از تشکلات هم به این سمت دارند حرکت می‌کنند و قراردادهای خوبی با بانک‌های عامل انعقاد می‌کنند که از این طریق نیز بتوانند بخشی از آن منابع مالی مورد نیاز خانوارهای کارگری را به نوعی تامین بکنند.

مدیرکل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها باعث قدرت خرید اقشار آسیب‌پذیر جامعه می‌شود. اگر کالا برگ الکترونیکی هم توزیع شود باعث می‌شود امنیت غذایی اقشار ضعیف جامعه نیز تامین شود. سرانه برای مصرف غذایی باید در نظر گرفته شود حالا برخی به دلیل‌عدم وجود درآمد یا مشکل مالی شاید نتوانند آن سرانه را تامین و مصرف بکنند که با توزیع کالابرگ و حمایت‌های مالی قطعا امنیت غذایی اقشار آسیب‌پذیر جزو مزیت‌های این طرح است که با خرید کالا و محصولات ایرانی برخی از کارخانجات و کارگاه‌های که در بحث فروش محصولات مشکل نداشته باشند و کارگاه‌ها رونق اقتصادی بگیرند.

مولوی افزود: افرادی هم که هم اکنون مشغول به کارند، اشتغال‌شان تصویب می‌شود و می‌توانند خطوط تولید متفاوتی که دارند راه‌اندازی بکنند یا در آن سقف سرانه تولیدی که دارند عملکردشان بهتر می‌شود و برخی از افراد بیکار و جویای کار هم زمینه شغلی در این کارگاه برای‌شان مهیا می‌شود.

وی گفت: باتوجه به رسالتی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد هدف‌گذاری اشتغالی امسال در سطح کل استان‌ها در نظر گرفته می‌شود. هر استانی تعهد اشتغالی را در بخش‌های مختلف اقتصادی مانند صنعت، خدمات و کشاورزی هدف‌گذاری کردند که در استان چهارمحال و بختیاری هم ۳۹ دستگاه اجرایی مکلف‌اند در حوزه‌های مختلف چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم این هدف‌گذاری را با جدیت دنبال بکنند که بتوانند در زمینه اشتغالزایی وظیفه‌شان را انجام بدهند.

مدیرکل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: ضمن اینکه ما سفر ریاست‌جمهور را هم به استان‌مان هم خواهیم داشت که امیدواریم از محل مصوبات این سفر قطعا یک شکوفایی خاصی هم در بخش اشتغال با توجه به فعال شدن پروژه‌ها و تدوین و شروع پروژه قطعا اتفاق افتاد. منابع مالی خوبی هم الان در اختیار داریم در بحث روستایی و عشایری که در همین سه ماهه اول امسال ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات داریم که الان داریم به طرح‌هایی که در حوزه اشتغال روستایی که افرادی که جویای کار هستند و دارای طرح اقتصادی هستند این تسهیلات را پرداخت می‌کنیم.

وی گفت: طبق تبصره ۱۸، صد میلیارد تومان اداره کار، تعاون کار و رفاه اجتماعی تسهیلات در بخش‌های مختلف هزینه کرد. در بخش مشاغل خانگی در ۶ ماه دوم سال گذشته در دو مرحله ۶۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات در استان اختصاص یافت. اینها هم به هرحال تسهیلات‌شان در حال پرداخت و کل منابع دارد جذب می‌شود. مجموع این اقدامات در کنار هم قطعا رشد خوبی در حوزه ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری می‌شود و در سطح استان امسال برداشته خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز