خبرگزاری کار ایران

درویش در گفت و گو با ایلنا مطرح‌ کرد ؛

طرح فلاحت در فراغت بزرگترین جنایت علیه محیط زیست فارس بود/ ویلا سازی در مسیر رودخانه‌های استان باعث خشکسالی در پایین دست شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۳۷۸۷

رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو با اشاره به اینکه طرح فلاحت در فراغت یکی از بزرگترین جنایت هایی است که علیه محیط زیست استان فارس اتفاق افتاد، گفت: ذکر این نکته ضروری است که سه تا از مدیران کل محیط زیست به دلیل مخالفت با طرح فلاحت در فراغت از کار برکنار شدند و به رغم هشدارهای فعالان محیط زیست مبنی بر اجرای طرح فلاحت در فراغت که سبب از بین رفتن پوشش های طبیعی استان فارس می شود اما متاسفانه این طرح عملیاتی اجرا شد.

به گزارش ایلنا محمد درویش در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه بعضی از نهاد ها در سال های گذشته اقدام به اشغال سواحل ایران کرده اند، افزود: 95 درصد از ویلاهایی که در سواحل ساخته شده اند متعلق به نهاد های دولتی است و این در حالی است که این نهادها بدون هیچ التزامی به قانون و با دور زدن قوانین اقدام به ساخت و ساز باغ شهر و ویلاها کردند.

 باغشهرهای گذشته به صورت قانونی ساخته نشده اند

 رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو با بیان اینکه باغ شهرهایی که در شهرها در حال تخریب است متعلق به افراد ثروتمندی است که در سال‌های گذشته با دور زدن قانون و پرداخت حق حساب اقدام به ساخت و ساز این ساختمان‌ها کرده اند، گفت: متاسفانه هیچ کدام از این باغشهرها به صورت قانونی ساخته نشده است.

دستگاه‌هایی که مجوز ساخت و ساز در باغ شهرها را صادر کرده اند قانون را دور زده اند

این فعال محیط زیست در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر اراده تخریب و مقابله با ساخت و سازهای ویلاها و باغشهرهای غیر مجاز در حاکمیت شکل گرفته است، بیان کرد: طبق قانون تمام رودخانه ها دارای حریم بستر سیلابی هستند که هیچ ساخت و سازی در این منطقه نباید انجام شود و این در حالی است که دستگاه ها و ارگان هایی که به باغ شهرها و ویلاهایی که در این حریم مجوز ساخت و ساز، کنتور برق، آب، گاز و .... داده اند اقدام به دور زدن قانون کردند.

 رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو در ادامه با اشاره به اینکه قطعا مسئول اجرای قانون در ساخت و ساز ویلا و باغ شهر ها در حریم رودخانه‌ها چشمشان را بر روی ساخت و ساز‌ها بسته است، تصریح کرد: در شرایط فعلی مسئولان چشم‌شان را به روی این ساخت و سازهای غیر مجاز باز کرده‌اند و این در حالی است که تخریب ساخت و سازها تا چه اندازه می‌تواند در مقابل مافیا کوتاه بیاید.

درویش با اشاره به اینکه این تخریب ها در زمان دولت هشتم و نهم هم انجام گرفت، بیان کرد: اما این تخریب ها بعد از مدتی متوقف شد و این در حالی است که معتقدم آقای رئیسی در این بخش نمی تواند خیلی موفق عمل کند.

درویش در ادامه با اشاره به اینکه طرح فلاحت در فراغت که در استان فارس و نزدیکی شیراز انجام شد یکی از بدترین اقدامات محیط زیستی بود که رخ داد تصریح کرد: قطعا از طرح فلاحت در فراغت به عنوان سندروم ویلا سازی یاد می شود.

ویلا سازی در مسیر رودخانه‌هاباعث خشکسالی در پایین دست شد

وی با اشاره به اینکه ویلا سازی در تمام مسیر رودخانه های سیوند، کر و مناطق مانند بهشت گمشده باعث شده تا آب رودخانه هایی که قرار بود وارد سد درودزن و ملاصدرا و سیوند شود صرف این ویلاها می شود افزود: متاسفانه این اتفاق سبب خشکسالی در پایین دست می شود.

رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو با اشاره به اینکه ویلا سازی‌هایی که در بالا دست در حال انجام است از دلایل مهم خشک شدن تالاب های بختگان، کمجان، به شمار می رود ادامه داد: متاسفانه این ساخت و سازها هنوز ادامه دارد و همچنان شاهد این اتفاق در ساتان های اصفهان، کرج و تهران هستیم.

درویش با اشاره به اینکه متاسفانه در منطقه حفاظت شده گلستانک در شمال شاهد احداث ویلا با جاده اختصاصی هستیم بیان کرد: متاسفانه این اقدامات هنوز ادامه دارد.

درویش در ادامه با اشاره به اینکه بعضی از دستگاه‌ها به صاحبان باغ شهر‌ها و ویلاها عنوان می کنند که بابت تراکم زیاد در ساخت باید مبلغی را بپردازند گفت: اگر این ساخت و ساز غیر قانونی است چطور می شود میزان تراکم زیاد را با پول حل کرد؟

بارندگی های سال گذشته خشکسالی فارس را جبران نمی کند

رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو در ادامه با بیان اینکه متاسفانه بارندگی های سال گذشته به هیچ وجه نمی تواند کم آبی و خشکسالی های سال های گذشته را جبران کند ادامه داد: متاسفانه در 6 سال اخیر تمام ذخیره های آب نابود شد و این در حالی است که در حال حاضر استان فارس بدترین وضعیت را در موضوع آب دارد.

درویش با اشاره به اینکه سالانه میزان تراز منفی آب در استان فارس رقمی بالغ 2 و سه دهم میلیارد متر مکعب است افزود: متاسفانه تراز منفی آب استان فارس در سال رقمی بالغ بر هجده میلیارد متر مکعب است و ادامه این روند منجر به متروکه شدن روستاها و شهرهای کوچک استان فارس خواهد شد.

رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر 40 هزار روستا در کشور از سکنه خالی شده است گفت: متاسفانه این یک اتفاق و هشدار بسیار حاد و خطرناک برای کشور است.

درویش با بیان اینکه میزان حاشیه نشینی از 700 هزار نفر در سال 1356 به حدود 20 و دو میلیون نفر در سال جاری افزایش پیدا کرده است تصریح کرد: این در حالی است که 70 درصد جرم و جنایت در حاشیه شهرها در حال رخ دادن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز