خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

آداب و رسوم مردم آذربایجان غربی در روز سیزدهم فروردین

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۳۷۰۲

سیزده بدر یا جشن بدرقه نوروز از مهمترین رسوم مشترک در میان اقوام ایرانی است که در این میان مردم آذربایجان غربی آیین به خصوصی دارند.

به گزارش ایلنا، سیزده بدر یا جشن بدرقه نوروز از مهمترین رسوم مشترک در میان اقوام ایرانی است که طی سال های اخیر روز آشتی با طبیعت نام گرفته است  و مردم بعد از دوازده روز تعطیلات و سفر و دید و بازدید  برای تکمیل شادی های خود و دور کردن غم و غصه با حضور در طبیعت زیبا مراسم سیزده بدر را با نشاط و شادمانی اجرا می کنند.

پس از دوسال که مراسم سیزده بدر تحت تاثیر ویروس منحوس کرونا قرار گرفته بود امسال با واکسیناسیون گسترده و کاهش روند ابتلا به بیماری از محدودیت های دوسال گذشته خبری نیست و مردم آذربایجان غربی سیزده بدر امسال به دامان طبیعت رفته و آماده بدرقه نوروز هستند.

آیین های سنتی سیزده بدر در آذربایجان غربی

رقص شادی و نواختن ساز و انجام  رقص  سنتی و محلی آذری جلمان و رقص هله پرکی کردی و بازی های سنتی مانند پله دستی،تاب بازی،وسطی و آب بازی از آیین های است که روز سیزده فروردین مردم دیار آذربایجان  با انجام این رسومات شادی خود را تکمیل می‌کنند.

آداب و رسوم مردم آذربایجان غربی در روز سیزدهم فروردین

سبزه گره زدن

از دیگر برنامه های روز سیزده فروردین در آذربایجان سبزه گره زدن است در این روز  دختران دم بخت سبزه های عید را که با خود به طبیعت آورده اند گره زده و به امید باز شدن بختشان  آنها را به آب می اندازند.

آب پاشی و آب بازی کردن در سیزده بدر

 آب پاشی و آب بازی و خیس کردن یکدیگر از دیگر  آیین های سیزده بدر در روستاهای ارومیه است به اعتقاد مردم ارومیه، آب پاشیدن به روی یکدیگر در سیزده بدر، خوش یمن است و مایه خیر و برکت و بارش باران و داشتن سال پر آب است.

آداب و رسوم مردم آذربایجان غربی در روز سیزدهم فروردین

نهار ویژه  ۱۳ بدر

رسم است که در گذشته های دور خانواده ها، در ۱۳ بدر کوفته و آش را برای نهار در نظر می گرفتند اما امروزه غذاهایی مانند چلوکباب  و جوجه کباب را هم باید به آنها اضافه کرد و در واقع این غذاها ، پای ثابت نهار مردم در روز طبیعت به شمار می رود.

ولی مردم آذربایجان غربی از هر غذایی که بگذرند، نمی توانند از آش دوغ بگذرند و پخت آش دوغ هنوز پای ثابت غذاهای خانواده ها در روز طبیعت است.

در پایان روز  و قبل از غروب مردمان این دیار با جمع آوری بساط سیزده بدر راهی خانه های خود شده سفره هفت سین را جمع آوری کرده و با امید سالی پربار ایام نوروز را به پایان می رسانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز