خبرگزاری کار ایران

تولید محصول دانش‌بنیان «روناسولیت» برای نخستین بار در مرکزی

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۲۶۸۴

کارشناس کمیته ملی پرندگان و شبکه‌های برق ایران گفت: محصول نوآورانه و دانش‌بنیان «روناسولیت» در راستای حفاظت از پرندگان و شبکه‌ برق کشور در استان مرکزی تولید شد. پوشش «روناسولیت» قابلیت کاربرد بر روی اجزای فلزی شبکه توزیع را داراست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود کلنگری افزود: پوشش «روناسولیت» خاصیت عایقی فوق‌العاده‌ای را از خود نشان داده است به طوری که در «آزمون شکست عایقی» تا بیش از 20 کیلوولت، توانایی دارد تا ساختار خود را حفظ کند.

وی ادامه داد: پوشش «روناسولیت» در «شرکت تولیدی و شیمیایی رنگسازی روناس» استان مرکزی فرموله و ساخته شده است. با ساخت این محصول بخش‌هایی از خطوط انتقال و توزیع نیروی برق که با جمعیت هایی از پرندگان در تقابل بودند، به محصولات نوین حفاظتی تجهیز شده و همزمان مطالعات تخصصی بر روی امکان طراحی، ساخت و عرضه سایر ادوات آغاز شده است.

کارشناس کمیته ملی پرندگان و شبکه‌های برق ایران اظهار داشت: یکی از معضلات مهم شـبکه‌هـای توزیع نیرو، برق‌گرفتگی پرندگان است که در اصطلاح، «پرنده‌زدگی» نامیده می‌شود که همواره باعث جراحت یا از دست رفتن جان پرندگان، می‌شود. همچنین این اتفاق می‌تواند همواره باعث ایجاد خطا در شبکه توزیع نیرو شده و یا به صورت خاموشی در مناطق مسکونی، تجاری یا صنعتی نمود پیدا کند و یا همزمان موجب آتش‌سوزی و آسیب به تجهیزات شود.

کلنگری تصریح کرد: تبعات زیست‌محیطی پرنده‌زدگی در کشورهای مختلف به صورت کاهش جمعیت پرندگان و یا در مواردی، انقراض منطقه‌ای آنها گزارش شده است. از سویی دیگر نیز در حوزه صنعت برق، قطع جریان برق و عدم پایداری در تامین آن موجب کاهش بهره‌وری و توان اقتصادی شرکت‌های توزیع می‌شود و نارضایتی مشترکین را در پی دارد.

وی بیان داشت: از نظر ماهیت و علت بروز پدیده پرنده‌زدگی، شاید نتوان هیچکدام از عوامل خاموشی‌های ناخواسته در شبکه‌های توزیع را به آن تشبیه نمود، به عبارت دیگر، پیچیدگی‌های رفتاری پرندگان، تفاوت در آرایش شبکه‌های توزیع و دخالت سایر عوامل محیطی و انسانی در این پدیده، آن را به معضلی چندوجهی مبدل ساخته که کماکان در بیشتر کشورها حل‌نشده باقی مانده است.

کارشناس کمیته ملی پرندگان و شبکه‌های برق ایران تأکید کرد: آتش‌سوزی در پستهای فوق توزیع در آمریکا و مرگ چندین نفر، قطع جریان برق کارخانجات در اسپانیا و پرتغال و خاموشی های پراکنده در چندین شهر ایران، همگی با منشاء پرنده‌زدگی، گواه بر عدم موفقیت‌ راهکارهای پیشگیرانه مرسوم در سطح ملی و بین‌المللی است.

مدیرعامل شرکت تولیدی و شیمیایی رنگسازی روناس نیز در خصوص ساخت محصول «روناسولیت» گفت: پرنده‌زدگی موجب ضعف در پایداری و تداوم برق‌رسانی که وظیفه اساسی شرکت‌های توزیع است، می‌شود و محصول نوآورانه «روناسولیت» تا حد قابل توجهی این مشکل را حل می‌کند.

فضل‌اله حسینی افزود: این محصول را می‌توان در بخش‌های مختلف صنعت برق از قبیل پست‌های برق و سطوح ترانسفورماتورها نیز به کار برد که افزایش ایمنی کارکنان و کاهش وقوع آرک از نتایج مطلوب آن است.

وی ادامه داد: امید است روند صادرات محصول «روناسولیت» تسهیل شود و علاوه بر ایران، سایر کشورهای منطقه نیز از ثمرات امیدبخش آن در حوزه محیط زیست و صنعت برق بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز