خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

راه‌های سیستان و بلوچستان؛ عامل اصلی عدم پیشرفت استان/ مرگ 15 مادر باردار در سال گذشته به دلیل عدم امکانات درمانی

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۹۱۸۵

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان با اشاره به مشکلات زیرساختی این استان از جمله راه، آموزش و صیادی ،گفت: در حوزه بهداشت و درمان هم در استان شرایط خوبی نداریم ،در حوزه جنوب استان تنها یک بیمارستان داریم که در چابهار است و به تمامی منطقه خدمات می دهد..

فاروق اعظمی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: سیستان و بلوچستان از نعمت بزرگ راه و آزادراه محروم است. اکثر جاده های روستایی و راه های دسترسی  به شهرستان ها نیاز به ترمیم و بازسازی دارند. حتی محور زاهدان- چابهار هم که جزو محورهای اصلی استان است از ایمنی کافی برخوردار نیست و تا زمانی که مشکل زیرساخت راه ها، راه آهن و جاده درست  نشود، نمی توان انتظار داشت که استان متحول شود.

عضو شورای عالی استان ها افزود:مشکلات  راه یکی از عوامل  اصلی عدم پیشرفت استان سیستان و بلوچستان  است. یعنی   مانع بزرگی بر سر راه تحول این استان است که اگر توجه ویژه ای به این موضوع شود می توان در بحث توسعه استان قدم های خوبی را برداریم. 

اعظمی در ادامه عنوان کرد: مشکل بعدی استان سیستان و بلوچستان آب است. مردم استان در کنار دریا زندگی می کنند اما متاسفانه هنوز از  استفاده در ست از این نعمت خدادادی بی بهره اند.

                                              با گرم شدن هوا شرایط آب در این مناطق بحرانی تر می شود

وی گفت: با آب دریا نه تنها جنوب استان و سیستان و بلوچستان بلکه می توان تمامی مشکل آب کشور را برطرف و آب رسانی کرد. متاسفانه حوزه جنوب استان در حاشیه دریا هستند اما همیشه مردم این مناطق با مشکل کم آبی و بی آبی به خصوص در روستاها مواجه اند و اهالی روستاها همیشه از این مشکل در رنج و عذابند. از این به بعد با نزدیک شدن به فصول گرم سال  شرایط آب در این مناطق بحرانی تر هم خواهد شد. ناگفته نماند اقداماتی هم از سوی دولت ها برای مشکل آبی استان شکل گرفته و بودجه هایی در این حوزه اختصاص یافته که با توجه به وسعت استان و محرومیتی که وجود دارد کفایت نمی کند.

                                                       در حوزه آموزشی، استان در شرایط مناسبی قرار ندارد

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان ها در بخش دیگری از صحبت های خود به مشکلات حوزه آموزشی استان نیز اشاره کرد و افزود: در حوزه آموزشی باید بگویم اصلا استان در شرایط مناسبی قرار ندارد. کمبود مدارس برای آموزش به جای خود، سرانه فضای آموزشی استان حتی از نرم کشوری 50 -60 درصد پایین تر است. حتی در برخی از شهرستان ها این نرم سرانه فضای آموزشی  به 10 درصد کشوری هم نمی رسد.

اعظمی تصریح کرد: کمبود فضای آموزشی و معلم باعث بی انگیزه شدن دانش آموزان برای تحصیل شده که این موضوع بسیار نگران کننده است.

                                                            مرگ زنان باردار به دلیل عدم امکانات کافی درمانی

عضو شورای عالی استان ها بیان کرد: در حوزه بهداشت و درمان هم در استان شرایط خوبی نداریم باز هم از سرانه کشوری فاصله زیادی داریم. در حوزه جنوب استان تنها یک بیمارستان داریم که  در چابهار است و به تمامی  اهالی منطقه  با امکانات محدودش خدمات می دهد. برخی از مادران باردار حین زایمان جان خود را از دست می دهند که یکی از دلایل مرگ این زنان باردار عدم امکانات کافی درمانی است.

                                                                     مرگ 15 مادر باردار در یک سالی که گذشت

وی اضافه کرد: در سالی که گذشت حدودا 15 مادر باردار  به واسطه نبود امکانات و سهل انگاری مسئولان که بخشی از این سهل انگاری به مدیران علوم پزشکی ایرانشهر بازمی گردد و بخشی دیگر نیز به دلیل کمبودهای زیرساختی  و انسانی است، اتفاق افتاده است. به طور مثال در حوزه جنوب استان ماما، متخصص و جراح خوب نداریم. همچنین امکانات کافی برای احیای بیماران نداریم. همه اینها مزید بر علت شده که مشکلات مادران باردار روز به روز بیشتر شود. این اتفاقات متاسفانه در جنوب استان و بیشتر در چابهار بیشتر رخ می دهد.

اعظمی عنوان کرد: روستاهای دورافتاده به دلیل عدم جاده به امکانات بهداشتی و درمانی دسترسی ندارند و از سوی دانشگاه علوم پزشکی به آنها رسیدگی نمی شود. بیماران با شرایط بحرانی در این مناطق به دلیل فقر مالی برای درمان نمی توانند به مراکز درمانی بهتر در مرکز شهرستان و استان بروند که این عوامل دست به دست هم داده و موجب مرگ شان می شود.

وی گفت: برخی از زنان باردار نیز در بیمارستان به دلیل عدم رسیدگی و کمبود ماما و پزشک متخصص و همچنین عدم امکانات ویژه برای احیای شان دچار خونریزی و فوت می شوند. متاسفانه امکانات ویژه ای هم وجود ندارد که بیمار را در این شرایط فورا به اتاق عمل منتقل کنند.

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: حتی در بخش آی. سی .یو بیمارستان چابهار با توجه به جمعیت  بالایی که وجود دارد کمبود تخت داریم. وقتی بیماری با  وخامت حال به آنجا منتقل می شود مجبورند بیرون از آن بخش آی سی یو  او را نگه دارند که منجر به مرگ شان به خصوص ماردران باردار و فرزندشان می شود.

اعظمی در بخش پایانی صحبت هایش به مشکلات صید و صیادی استان سیستان و بلوچستان هم اشاره کرد و گفت: شغل بیشتر مردم جنوب استان صید و صیادی است که بیشتر قایق های صیادان از مجوزهای لازم برای صیادی برخوردار نیستند. همچنین تعداد ادارت شیلات و گمرک هم برای خدمات دهی به این قشر کم است که نیاز به افزایش دارند. با احیای این ادارات باعث ایجاد شغل برای جوانان بیکار در این مناطق می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز