خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

افزایش دو تا سه برابری بستری بیماران کرونایی در ICU / غفلت مسئولان در اجرای محدودیت ها / دو رقمی شدن آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در اصفهان

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۹۳۱۳

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آمار بستری افراد مبتلا به کووید 19 در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ها در اصفهان دو تا سه برابر شده است و پیش بینی می کنیم در پایان فروردین شرایط بسیار سخت تری را تجربه کنیم.

دکتر آرش نجیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در اصفهان اظهار داشت: تا امروز 1360 نفر در 22 شهرستان استان اصفهان به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان های تحت نظارت علوم پزشکی بستری شده اند که آمار نگران کننده ای است.

وی ادامه داد: با این وجود، خوشبختانه هنوز ظرفیت بیمارستان ها تکمیل نشده، ولی تعداد افراد بستری شده در بخش مراقب های ویژه نسبت به هفته گذشته دو تا سه برابر شده است. این آمار نتیجه رفتار شهروندان در روزهای ابتدایی سال جدید است و با توجه به ترددهای نوروزی، پیش‌بینی می شود در انتهای فروردین شرایط بدتری پیش رو خواهیم داشت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تغییر وضعیت اصفهان از نارنجی به قرمز تصریح کرد: با اینکه دو روز از این تغییر وضعیت می گذرد، متاسفانه شاهد اجرای قوانین از سوی ادارات و آموزشگاه ها و سازمان ها نیستیم و تغییری در روند تردد و تعداد کارکنان صورت نگرفته است.

نجیمی یادآور شد: مشاغل درجه 2 تا 4 در شرایط نارنجی و قرمز باید دورکار و تعطیل باشند و مشاغل درجه یک نیز با یک سوم ظرفیت فعالیت کنند، اما در اصفهان این قانون به درستی اجرا نمی شود، بطوریکه از شدت ترافیک سطح شهر و تعداد کارکنان ادارات و سازمان ها کاسته نشده است و هیچ تکاپویی در ادارات، اصناف و مراکز آموزشی برای کاهش حجم مراجعات حضوری مشاهده نمی شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مراکز آموزشی و ادارات در اصفهان جزو گروه شغلی یک نیستند، افزود: نظارتی بر روند فعالیت این مراکز نیست، در حالی که ما قوانین متعدد و موثری داریم که در صورت اجرایی شدن می‌تواند سبب کند شدن زنجیره انتقال شوند، اما نظارتی در این زمینه وجود ندارد. ما نیازمند اعمال و نظارت بر اجرای قوانین محدود کننده هستیم. باید گفت که نظارت بر قوانین بسیار ضعیف است.

عدم تامین واکسن مورد نیاز کادر درمان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یادآور شد: نمی‌توان به طور قطع گفت در صورت انجام واکسیناسیون، شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم، چرا که امکان واکسیناسیون گسترده با جمعیت بالا مانند ایران در یک بازه زمانی کوتاه وجود ندارد.

وی تاکید کرد: وزارتخانه در سال گذشته و تا این لحظه نتوانسته به تعهد خود در قبال تامین واکسن برای گروه هدف در سند ملی که همان کادر درمان است، عمل کند. از طرف دیگر نباید انتظار داشته باشیم که دو هفته تا یک ماه بعد از واکسیناسیون، آمار ابتلا به صفر برسد.

عدم فرهنگ سازی در رعایت فاصله گذاری اجتماعی

نجیمی با اشاره به نبود فرهنگ رعایت فاصله گذاری اجتماعی گفت: فرهنگ سازی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی اصلی ترین نکته ای بود که در مورد آن غفلت شد. اگر مانند سایر کشورهای  پیشرفته روی این اصل فرهنگ سازی می شد، شاهد صف های طولانی خرید مرغ و روغن بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی و روند صعودی ابتلا به کرونا نبودیم.

وی یادآور شد: از سوی دیگر در شرایط فعلی با دو معضل عدم فرهنگ سازی و عدم فرهنگ پذیری روبرو هستیم؛ جدای از عدم فرهنگ سازی در خصوص رعایت فاصله گذاری اجتماعی، افرادی هستند که تحت هیچ شرایطی در غالب یک فرهنگ و الگوی رفتاری قرار نمی گیرند. این شرایط کار را سخت تر کرده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: نظارتی بر شیوه رفتار شهروندان که خودمان هم شامل آنها می شویم و افراد مسئول در ادارات، سازمان ها و مراکز آموزشی نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و قوانین انجام نمی شود و نتیجه این بی‌توجهی‌ها تغییر وضعیت اصفهان از رنگ نارنجی به قرمز در روند شیوع کرونا است.

وی اضافه کرد: آمار مرگ و میر در اصفهان دو رقمی شده و امروز سه شنبه هفدهم فروردین ماه به رقم 25 نفر رسیده است. در حالی که در هفته گذشته تک رقمی بودیم.

نجیمی اظهار داشت: رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و تقلیل تعداد کارکنان مشاغل درجه یک به یک سوم و دورکاری و تعطیلی مشاغل درجه دو تا چهار در شرایط فعلی در کاهش روند ابتلا به کویید 19 بسیار تاثیر گذار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز