خبرگزاری کار ایران

از ثبت ملی رقص های بومی_محلی تا برگزاری مراسم نوروزگاه در شهرهای آذربایجان غربی

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۷۳۸۷

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از ثبت ملی رقص های بومی _محلی و برگزاری مراسم نوروزگاه در استان خبر داد.

به گزارش ایلنا، جلیل جباری در گفت و گو با خبرنگاران، بیان کرد: تاریخ حجاری ها بر روی صخره سنگ های منطقه قوبستان در نزدیکی باکو نشان از رایج ترین و کهن ترین رقص های  بومی - محلی  است که امروزه در بیشتر مناطق آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل با نام جلمان یا یاللی شناخته می شود.

جباری با اشاره به اینکه،حرکات موزون و رقص هایی که هر یک برخاسته از فرهنگ و فولکلور قومی ملت ها است گفت:شیرخانی ( شیخانی )، اکملی، تک ایاق، ایکی آیاق ، اوچ ایاق، توولاما، یان باسدی، تن زره، کوچری و یارپدا  و ...  از انواعی هستند که در همه جای آذربایجان غربی در مراسم جشن های عروسی و اعیاد ملی و... توسط گروه های مردمی انجام می شود.

وی ادامه داد: اینگونه رقص های محلی که کنش های اجتماعی مستتر در بطن خود را دارد در آذربایجان غربی و در میان قومیت های مختلف با اسامی جلمان و یاللی در میان ترک زبان ها؛  گوند، هل پرکی و داوات در میان کردزبان ها و جانیمان و...  در میان مسیحیان شناخته می شود به صورت گروهی اجرا می شود که از نگاه مردم شناختی می تواند در پیوند فرهنگی اقوام داخل کشور و حتی در مرزهای فراملی موجب تقویت ارتباطات فرهنگی شود.

جباری گفت: با ثبت این اثر در فهرست آثار میراث ناملموس استان و با احتساب یک اثر ثبت جهانی میراث ناملموس، تعداد آثار ثبتی آذربایجان غربی در حوزه میراث ناملموس به ۶۰ مورد می رسد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی همچنین از برگزاری مراسم نوروزگاه در ۱۹ شهرستان استان خبر داد و گفت:این مراسم‌ در مکان‌های تاریخی و گردشگری پربازدید سطح استان برگزار شده و در تعدادی از شهرستان‌ها نیز نوروزگاه در چندین نقطه از شهر اجرا می‌شود.

جباری با اشاره به اینکه مراسم نوروزگاه از اول فروردین در آغاز می‌شود گفت: در هر شهرستان با توجه به آداب و رسوم هر منطقه برنامه‌های مختلفی اجرا خواهد شد و با توجه به شرایط کرونایی برنامه‌ریزی شده است نوروزگاه در مکان‌های روباز یا یک مکان بزرگ برگزار شود تا تجمع کمتری به وجود بیاید.

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی مراسم نوروزگاه در ارومیه در مدرسه تاریخی ۲۲ بهمن و مقبره سه‌گنبد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز