خبرگزاری کار ایران

ایلنا از کرمانشاه گزارش می‌دهد؛

قیمت‌های بالا قدرت خرید مردم را کاهش داده است/ بماند

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۴۷۵۰

یکی از بازاریان کرمانشاه معتقد است افزایش بی رویه و غیر اصولی قیمت ها طی سه سال گذشته باعث کاهش قدرت خرید مردم شده و این روند رکود بی سابقه ای را در بازار ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، در سالهای نه چندان دور با فرا رسیدن ایام پایانی سال شور و هیجان مردم برای خرید شب عید بطور چشمگیری افزایش می یافت و این شلوغی های بازار بر دخل کسبه و بازاریان تاثیر مثبتی داشت.

اگر چه در آن سالها حقوق و در آمد مردم کم و ناچیز بود ولی به دلیل پایین بودن نرخ تورم دخل و خرج مردم با هم می خواند و می توانستند با همان در آمد کم   هم خوراک بخرند و هم پوشاک و هم لوازم مورد نیاز برای همه اعضای خانواده ،اما چندین سال است که شلوغی های بازار شب عید کاذب شده است و بسیاری از مردم تنها تماشاگر ویترین های پر زرق و برق و قفسه های پر مغازه ها هستند و بسیاری از مردم تنها برای گذراندن وقت به بازار می آیند و اگر در توان داشته باشند مایحتاج اولیه و روزانه  خود را تامین کنند.

در سالهای پایانی دولت قبل و به دلیل خروج آمریکا از برجام  فشار اقتصادی بر مردم چندین برابر شد و نرخ تورم به گونه ای بالا رفت که به جرعت می توان گفت بسیاری از مردم خرید های شب عید را به کلی فراموش کردند تا بلکه بتوانند مایحتاج روزمره خود را تامین کنند.

از سوی دیگر شرایط کرونایی در دوسال اخیر فشار مضاعفی بر معیشت مردم وارد آورد به گونه ای که با توجه به آمار رسمی و غیر رسمی میزان خرید مردم بطور چشمگیری کاهش یافت و بسیاری از کسبه و بازاریان خُرد به فکر تعطیل کردن کسب و کار خود برای جلوگیری از ورشکستگی نمودند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و وعده های اقتصادی رئیس جمهور جدید مردم امیدوار به تغییر در معیشت خود بودند اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه بسیاری از اجناس شاهد رشد دو یا چند برابری قیمت شدند ، طبق آمار و ارقام در مدت مشابه سال گذشته قیمت کالاهای اساسی و مهمی چون برنج ، مرغ ، گوشت و  میوه جات تقریبا دو برابر شده است یعنی رشدی ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدی و این در حالی است که میزان حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان در خوشبینانه ترین حالت بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافت و این یعنی تورمی نجومی که علاوه بر خالی کردن هرچه بیشتر جیب مردم  بر درآمد کسبه و بازاریان نیز نتیجه منفی و ویرانگر دارد.

حقوق کارمندی‌ام تنها نیازهای اولیه زندگی را برآورده می کند 

اکبر که بهمراه خانواده اش به بازار شریعتی در مرکز شهر کرمانشاه  آمده است در گفت وگو با خبرنگار ایلنا  از ناتوانی در خرید بسیاری از ملزومات شب عید خود و خانواده اش می گوید  ، او می افزاید با حقوق کارمندی که دارم باید علاوه بر پرداخت اجاره خانه ،شارژ آپارتمان و پرداخت وامهایم باید برای شب عید بچه ها مایحتاج و مواد غذایی لازم را نیز تهیه کنم که با نگاهی به میزان پولی که برایم می ماند باید قید خرید لباس های نو را برای فرزندانم بزنم و آنها نیز با این مسئله کنار آمده اند و باید شب عید امسال را نیز شرمنده خانواده ام شوم ولی چاره ای جز ساختن با این شرایط نیست ، خیلی از مردم توان خرید خوراک و مواد غذایی شب عید را نیز ندارند، نمی دانم چه کسی باید پاسخگویی شرمندگی پدران باشد ولی خوب می دانم که دولتمردان توان کنترل بازار را در شب عید نخواهند داشت و قیمت ها باز هم افزایش خواهد رفت.

افزایش انحصارطلبی در بازار لوازم خانگی

یکی از کسبه بازار مسکن که در فروش لوازم خانگی فعال است می گوید فروش ما نسبت به سال گذشته و سالهای قبل تقریبا به یک سوم رسیده است ، در سالهای گذشته بازار اسفند ماه برای ما به اندازه فروش یکسال رونق داشت ولی در حال حاضر که ۱۰ روز از اسفند گذشته است هنوز چند قلم جنس نفروخته ایم.

این فرد بازاری می افزاید علت پایین آمدن فروش لوازم خانگی بالا رفتن سر سام آور قیمت هاست ، قیمت بعضی از اقلام مانند یخچال و فرش تا ۱۰۰ درصد نیز افزایش داشته است.

او در خصوص نظارت بر بازار می گوید متاسفانه تعزیرات حکومتی ، اتاق اصناف و گشت های بازرسی نظارت خود را بر کسبه بر بازاریان معطوف کرده اند و این در حالی است که افزایش قیمت از بالا صورت می گیرد و کارخانجات تولید لوازم خانگی به علت نبود رقیب خارجی در بازار و ممنوعیت ورود لوازم خانگی خارجی و با کیفیت به بازار و  انحصاری که در اختیار دارند قیمت ها را هر طور که بخواهند بالا می برند و کالاهای بی کیفیتی تولید می کنند و هیچگونه نظارتی بر روی آنها انجام می گیرد و مشکل بزرگ صنعت لوازم خانگی کشور عدم ورود کالاهای با کیفیت خارجی به کشور است که مجلس و وزارت صنعت باعث آن هستند.

همانگونه که اشاره شد برنج یکی از مهمترین اقلام سبد معیشت خانوارهای ایرانی است که نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته داشت و بعضی از اقلام برنج ایرانی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش داشته است.

گرانی برنج باعث شده مردم به برنج بی کیفیت تایلندی روی بیاورند

یکی از کسبه بازار برنج شریعتی که نام خود را فاش نکرد ،از کاهش شدید فروش برنج در شب عید امسال گله مند است و می گوید از شهریور ماه قیمت بعضی برنج ها به دوبرابر و حتی سه برابر رسیده است ، بسیاری از مردم توان خرید برنج ایرانی را ندارند و به سمت برنج های بی کیفیت دولتی مانند برنج های تایلندی و هندی روی آورده اند که سلامتی آنها را به خطر می اندازد، بعضی از مردم هم که توان مالی نسبتا خوبی دارند به برنج های ایرانی جنوب کشور روی آورده اند که قیمت نسبتاً کمتری دارند.

وی تصریح کرد : مردم با حقوق کارگری و کارمندی اگر خیلی صرفه جویی کنند نهایتا بتوانند اقلام مهم شب عید را خریداری کنند و خرید برنج ایرانی برای بسیاری رویا شده است.

این فروشنده علت گرامی برنج ایرانی را نا معلوم می داند و معتقد است دست های از رانت و فساد در کار است که قیمت برنج تا این حد افزایش یافته است زیرا برنج ایرانی نه به دلار و نه به تحریم ها مرتبط است ، دلال های که از حمایت های دولتی برخوردار هستند برنج را با قیمت کم از کشاورز می خرند و با قیمت های نجومی در بازار پخش می کنند و اینگونه برنج با کیفیت را از سفره های مردم دور می کنند ، متاسفانه دولت با وجود وعده های فراوان در خصوص کنترل تورم در این چند ماه نتوانسته است با این فساد گسترده در محصول مهم برنج و بسیاری از کالاهای دیگر  مبارزه کند و شاهد بالا رفتن هر روز قیمت ها و تورم  و کوچک شدن سفره مردم هستیم.

با تفاسیری که این بازاریان از بازار شب عید داشتند نتیجه می گیریم که قیمت تمامی  کالاها علیرغم وعده های دولت ، افزایش دو با چند برابری داشته و همین امر باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است ، نظارت بر بازار هرچند صورت می‌گیرد اما این نظارت باید از سطوح بالا و کارخانجات صورت بگیرد چون علت افزایش قیمت ها کارخانجات بزرگ و رانت موجود در بازار کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز