خبرگزاری کار ایران

در استودیو ایلنا مطرح شد/قسمت اول

پیشنهاد تاسیس پایانه مسافربری در شمال شهر قزوین/ 60 درصد ناوگان حمل مسافر قزوین فرسوده هستند+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۱۸۷۳

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین گفت: احداث یک پایانه مسافربری در شمال شهر قزوین به صورت یک ایده به مجموعه شورای ترافیک استان ارائه شده و آن را پیگیری خواهیم کرد.

جواد حق لطفی با حضور در برنامه گفت‌وگو محور ضلع سوم استودیو خبری ایلنا در پاسخ به این پرسش که چه تعداد شرکت حمل و نقل مسافربری در استان مشغول به فعالیت هستند، گفت: در استان قزوین باتوجه به موقعیتی که دارا است و در کوریدور ارتباطی شمال و شمال غرب کشور و نزدیک به پایتخت قرار دارد و با داشتن مراکز صنعتی متعدد، بخش‌های حمل و نقل در حوزه حمل بار و مسافر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین ادامه داد: حمل و نقل با شریان‌های حیاتی اقتصاد کشور ارتباط مستقیم دارد و همین امر اهمیت حمل و نقل در استان قزوین را نشان می‌دهد.

وی عنوان کرد: در استان قزوین 46 شرکت در حوزه مسافر در سه بخش اتوبوس، مینی بوس و سواری کرایه و 90 شرکت هم در حوزه جابه جایی کالا و حمل و نقل بار فعالیت دارند.

این مسئول درباره تعاملات شرکت‌های حمل و نقل با اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: علی‌رغم تمام مشکلاتی که در این بخش وجود دارد فعالان این صنعت مهم به بهترین شکل با مجموعه حمل و نقل راهداری و مدیریت استان تعامل دارند، بویژه در ایامی که درگیر همه گیری کرونا بودیم این تلاش و کمک‌ها حتی لحظه‌ای متوقف نشد که از تمام عواملی که تلاش کردند قدردانی داریم.

ایمنی مسافران اولویت اصلی راهداری است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پایانه‌های مسافربری موجود در استان کافی هستند یا نه، عنوان کرد: مدیریت ترمینال‌های مسافربری در سطح استان و کشور بر عهده شهرداری‌ها است و شرکت‌ها و رانندگانی که با ما همکار هستند در این ترمینال‌ها مستقر بوده و جابه‌جایی مسافر و بار را انجام می‌دهند، در شهر قزوین بنا بر بررسی‌های انجام شده در سال جاری، این نیاز وجود دارد که در شمال شهر یک پایانه مسافر احداث شود.

حق لطفی ادامه داد: ترافیک و دسترسی‌ها نیز موضوع بسیار مهمی است و تمام تلاش ما این است که ایمنی تردد کنندگان و مسافران را برقرار کنیم، این امر به  تمهیداتی نیاز دارد که در دستور کار قرار گرفته و در فاز صفر درحال طراحی هستیم و ایده و پیشنهاد طرح صورت گرفته و در جلسات تخصصی به آن پرداخته خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین ادامه داد: این موضوع با شهردار هم مطرح شده که مورد استقبال قرار گرفت، درواقع باتوجه به اتوبان‌ها، بزرگ‌راه‌ها و مراکز دانشگاهی و جمعیتی که در شمال شهر وجود دارد، داشتن یک پایانه مسافربری در این نقطه ضرورت دارد.

وی تاکید کرد: حفظ ایمنی و سلامت مسافران برای ما اولویت اصلی و اساسی است و از هم استانی‌ها خواهشمندیم برای جایه جایی و استفاده از ظرفیت ناوگان حمل مسافر حتما به ترمینال‌ها مراجعه کنند و از مبادی رسمی بلیط تهیه کرده و تردد کنند؛ چرا که تردد از کنار جاده از ایمنی لازم برخوردار نیست و بیمه، صورت وضعیت، سلامت و ایمنی  وسایل نقلیه عبوری مشخص نیست.

این مسئول ادامه داد: در بوئین زهرا یک ترمینال مسافری وجود دارد و در تاکستان و آبیک و حوزه شهرستان‌ها نیز موضوع رصد می‌شود و اگر پایانه‌ها نیاز به توسعه داشته باشد باید با شهرداران مکاتبه شود، در مجموع سلامت و ایمنی استفاده کنندگان از ناوگان ضرورت دارد و باید در توسعه پایانه‌ها این موضوع مهم مد نظر قرار گیرد.

40 درصد ناوگان حمل بار قزوین فرسوده است

وی درباره نظارت بر حوزه حمل و نقل بار و مسافر گفت: در حوزه حمل مسافر معاینه فنی ناوگان توسط افرادی که در پایانه‌ها مستقر هستند بررسی می‌شود و گزارشاتی که از سیستم‌های اتوبوسی و انتقال مسافرین در سواری کرایه اعلام شود در کمیسیون ماده 11 و 12 که مربوط به رسیدگی به تخلفات شرکت‌های حمل و نقل است بررسی می‌شود.

حق لطفی با اشاره به فرسوده بودن ناوگان حمل بار و مسافر عنوان کرد: از مجموع هزار و 400 ناوگانی که در بخش حمل و نقل مسافر فعالیت دارند تقریبا 60 درصد دارای سن بالا هستند که عمده آن‌ها شامل مینی‌بوس‌ها هستند، عمر متوسط اتوبوس‌ها 14 تا 15 سال و سواری کرایه هم 10 سال است.

وی ادامه داد: نگران بالا بودن سن مینی بوس‌ها هستیم و این موضوع در کمیسیون ایمنی راه‌های استان مطرح شد و چون عمده مینی بوس‌ها در سرویس کارخانه‌ها فعال هستند  بر داشتن معاینه فنی برای آن‌ها و توجه شرکت شهرک‌های صنعتی به این موضوع تاکید شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین اظهار کرد: نوسازی ناوگان مسافربری به عنوان یک موضوع بسیار مهم و تاثیرگذار در این بخش در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و در بودجه 1400 و 1401 لحاظ شده و به صورت کلان توسط وزارت راه و شهرسازی، صمت و سازمان استاندارد درحال پیگیری است و به محض ابلاغ به استان‌ها ما نیز آن را پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در حوزه بار، از 10 هزار خودور 40 درصد ناوگان دارای سن بالای 20 سال هستند و به‌روز رسانی ناوگان در دستور کار وزارت خانه قرار دارد و به محض ابلاغ آن را پیگیری می‌کنیم.

12 تیم گشت بر حمل کالا و مسافر در قزوین نظارت دارند

این مسئول درباره نظارت بر حمل بار و مسافر عنوان کرد: ما در شرکت‌ها تخلف نداریم، اما در زمینه رعایت شیوه‌نامه‌ها به لحاظ تعداد مسافر گزارشاتی داشتیم که به آن‌ها رسیدگی می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه بار هم اضافه تناژ مطرح است که بیشتر در بخشی که در حوزه معادن فعال هستند دیده می‌شود، در مجموع روزانه 12 تیم گشت حمل و نقل در سطح راه‌ها و گلوگاه‌های مهم استان مستقر هستند و وضعیت حمل و نقل را رصد می‌کنند.

حق لطفی گفت: کنترل معاینه فنی و سلامت خودروها و بررسی ایمنی، جعبه‌های امدادی، بارنامه‌ها و صورت وضعیت در پایانه بار و مسافری هم از مواردی هستند که مدیران فنی مستقر در سامانه‌ها آن‌ها را بررسی می‌کنند.

حجم ویدیو: ۲۵۲.۳۴M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۳:۳۲ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز