خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنای فارس از بازار بی رونق پوشاک در آستانه نوروز؛

خرید پوشاک؛ اولویت چهارم شیرازی‌ها در بازارگردی نوروزی/ ابطال پروانه بیش از 500 فروشنده پوشاک در سال جاری

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۱۰۶۶

بازار پوشاک فارس در این روزهای اخر سالی بى رونق تر از همیشه، فروش شب عید خود را سپرى مى کند و اندک مشتریان باقی مانده نیز تنها به بررسى و مقایسه قیمت‌ها بسنده مى کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از فارس، چندسالى است که بازار پوشاک دچار رکود شده است و فروشندگان با کاهش شدید فروش مواجه هستند و این روند بسیارى را مجبور به کناره گیرى و تعطیلى کرده است. شروع کرونا، تعطیلى چندماهه فروشگاه ها و  افزایش قیمت و گرانى در بخش هاى مختلف منجر شد بسیارى به ناچار خرید پوشاک را جزء نیازهاى ضرورى قرار ندهند .

رضا یکى از فروشندگان شیرازى در رابطه با فروش بازار شب عید مى گوید: نه تنها بازار شب عید، بلکه چندسالى است که فروش بسیار کم شده است و حتى هزینه اجاره مغازه هم تامین نمى شود.

او که بیش از 10 است در بازار پوشاک فعالیت دارد ، بازار پوشاک را اشباح مى داند و مى گوید:زمانى تعداد فروشندگان مشخص بود و مشترى هم خوب بود اما امروز نه تنها تعداد فروشندگان بیش از نیاز شده که تقاضا هم کاهش یافته است.

نبود مشترى دغدغه بسیارى از فروشندگان شده است و در مقابل بیشتر خریداران عدم توان در پرداخت هزینه هاى پوشاک و افزایش قیمت ها را دلیل اصلى براى عدم خرید پوشاک بیان مى کنند.

حالا بیشتر بازارگردى ها به خرید نمى رسد و مشتریان فقط با هدف دیدن اجناس و مقایسه قیمت ها و در نهایت پیدا کردن پوشاکى ارزان قیمت راهى بازار مى شوند.

یکى از خریداران مى گوید: زمانى خرید پوشاک زیاد بود و حتى در فاصله چند ماه خرید انجام مى دادیم اما حالا بیشتر از 12 ماه مى گذرد که هیچ خریدى نداشته ایم.

افزایش قیمت پوشاک در سال هاى اخیر و افزایش هزینه هاى معیشتى بسیارى را از خرید این کالا منصرف کرده است و دیگر تهیه پوشاک اولویت اصلى نیست.

فروش پوشاک به 20 درصد رسید

در این رابطه خدابخش رضایى، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز در گفت و گو با «ایلنا»مى گوید: بازار پوشاک دو سال است که به فروش 20 درصدى رسیده و در واقع خریدار و مشترى نیست و این شرایط نسبت به پارسال شدیدتر شده است و بازار افت بیشترى دارد.

وى مى گوید: هرچه بگذرد افزایش تعداد فروشندگان و کاهش قدرت خرید مردم را شاهد خواهیم بود و درحالى پارسال نسبت به سال هاى گذشته فروش به 20 درصد رسید که الان همان میزان هم فروش نداریم.

رضایى با اشاره به اینکه مغازه ها حتى نمى توانند اجاره فروشگاه و حقوق کارگران را بدهند؛ عنوان مى کند: در طول این سال ها خیلى ورشکسته داشتیم و تنها در سال جارى آمار ابطال پروانه فروشندگان این صنف به صورت تقریبى به بیش از 600 پروانه رسیده است و در سال گذشته 700 ابطال پروانه داشته ایم.

وى با بیان اینکه افزایش ابطال پروانه به معناى کم شدن فروشندگان نیست، خاطرنشان مى کند: در واقع فروشگاه هاى دیگرى جایگزین شده است اما این همه خروج از صنف فروشندگان پوشاک نشان مى دهد که بازار پایدارى و دوامى ندارد و پرداخت هزینه ها بسیار سخت شده است و فروشگاه ها و مشاغل دوام نخواهند داشت.

خرید پوشاک؛ اولویت چهارم شیرازی‌ها در بازارگردی نوروزی/ ابطال پروانه بیش از 500 فروشنده پوشاک در سال جاری

نیاز به پوشاک اولویت چهارم خانواده‌ها است

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز همچنین در باره کیفیت پوشاک مى گوید: عامل کاهش فروش تنها کیفیت پوشاک نیست،

رضایى مى گوید: افول صنعت پوشاک متاثر از عوامل مختلفى است و مهم ترین موضوع کاهش قدرت خرید مردم است که گرانى ها و شرایط بداقتصادى باعث شده است که قدرت خرید آنها کاهش پیدا کند.

وى با بیان اینکه در شرایط فعلى پوشاک نیاز دسته سوم و چهارم مردم تلقى مى شود، عنوان مى کند: در حال حاضر پرداخت اجاره منزل، خوراک و هزینه هاى درمانى اولویت هاى اصلى است و پوشاک جزء اولویت چهارم است.

به گفته رضایى همچنین زیاد بودن عرضه در مقابل تقاضا موضوع دیگرى است که مى تواند باعث کاهش فروش باشد و در حالى که 4هزار و 500 پروانه فروشگاه داریم که 800 پروانه در دست اقدام براى صدور است و این نشان مى دهد که تعداد فروشندگان بسیار زیاد است و علاوه بر این که این فقط آمار شیراز است و در شهرها و روستاها نیز فروش پوشاک را داریم .

رضایى با بیان اینکه جنس چینى به دلیل مشکلات ارزى و گران بودن آن کمتر وارد بازار مى شود ، بیان مى کند: همچنین در سال جارى به دلیل مبارزه اى که با کالاى قاچاق صورت گرفته جنس چینى کمتر وارد مى شود اما در عین حال فروشندگان و تولیدکنندگان با مشکل تولیدکنندگان زیرزمینى روبه رو هستند .

خریدهاى مسافرتى خانوادگى و آنلاین مقابل خریدهاى حضورى

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز با اشاره به اینکه بخشى از کاهش فروش به دلیل این است که بسیارى از افراد خریدهاى خود را به صورت مسافرتى انجام مى دهند، ابراز مى کند: در حال حاضر شاهد هستیم که بسیارى با یک مسافرت چند چمدان لباس را خریدارى مى کنند که بخشى از آن براى خودشان است و بخشى را به نزدیکان مى فروشند و این موضوع باعث شده که فروش هاى حضورى و مراجعه به مغازه ها کمتر شود.

رضایى ادامه مى دهد: بخشى ازخریدها نیز در فضاى مجازى و فروشگاه هاى آنلاین انجام مى شود که چه در بازار داخلى و چه بازار خارجى مشترى دارد و این هم مزید بر علت شده است که فروش هاى حضورى کمتر شود.وى معتقد است: در حالى فروش هاى آنلاین و غیر حضورى بیشتر مى شود که قیمت اجناس آنها نسبت به فروش هاى حضورى است ضمن اینکه از کیفیت خوبى نیز برخوردار نیستند.

به گزارش ایلنا ؛ افزایش قیمت پوشاک و همچنین افزایش هزینه خانوارها در دیگر بخش ها؛ منجر به قرار گرفتن پوشاک در اولویت چهارم و حتا به دست فراموشى سپرده شدن آن در میان بسیارى از خانواده ها شده است و این صنعت روز به روز به شرایط سخت نزدیک تر مى شود .

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز