خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

بیش از ۸۵ درصد زباله های کرمانشاه بازیافت می شود / زباله گردان عامل اصلی سرقت تجهیزات خدمات شهری

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۵۵۸۳

مسئول بهداشت معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری کرمانشاه عامل اصلی سرقت تجهیزات خدمات شهری را زباله گردها دانست و گفت: بیش از ۸۵ درصد زباله سطح شهر کرمانشاه بازیافت می شود.

محسن عبدی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا ، زباله گردی را یکی از مشکلات امروز  کشور دانست که بهداشت و سلامت جامعه را با خطر روبرو کرده است .

وی افزود: طبق قانون و به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی این عمل که زباله گردها پسماند های مخازن زباله را در سطح کوچه و خیابان پخش می کنند تحت عنوان تهدید علیه سلامت عمومی جرم است.

وی افزود: بر همین اساس و برابر ماده ۱۶  قانون مدیریت پسماند ، قانونگذار هرگونه خرید و فروش پسماند و پخش کردن آن در محیط را جرم می داند و برای آن مجازات قانونی تعیین نموده است .

عبدی تصریح کرد: متاسفانه بر طبق آماری که جمع آوری شده است حدود ۸۰ درصد سرقت تاسیسات و تجهیزات شهری دستگاههای خدمات رسان از جمله شهرداری ، آبفا ، توزیع برق ، مخابرات و شرکت گاز نیز توسط همین زباله گردها انجام می شود وضررهای مالی و جانی فراوانی را به مردم وارد می کند. 

وی تصریح کرد :بعنوان نمونه سرقت پایه و حفاظ پل های عابر پیاده ، درب مخازن سیستم فاضلاب ، تابلوهای کوچه و معابر از مواردی است که سرقت آنها صدمات زیادی را به مردم و این دستگاهها وارد می کند و حتی ممکن است باعث ضررهای جبران ناپذیر جانی شود.

این مسئول با بیان اینکه سرقت تابلوی کوچه و معابر به یک امر مرسوم در شهر تبدیل شده است ، گفت ما هر روز شاهد تماس شهروندان مبنی بر سرقت تابلوهای کوچه و معابر هستیم و در واقع سرقت این تجهیزات به یک عامل نگران کننده برای شهروندان تبدیل شده است که طبق گزارشات مردم و آماری که دستگاههای ذیربط اعلام می کنند اکثر این سرقت ها توسط افراد زباله گرد صورت می گیرد.

وی افزود: در مذاکراتی که با معاون حقوق عامه دادستانی محترم کرمانشاه داشته ایم خوشبختانه حکم برخورد با این سرقت ها و  پلمپ مغازه های ضایعاتی که مبادرت به خرید اموال بیت المال می کنند را به شهرداری داده است ، اما متاسفانه بسیاری از این مغازه های ضایعاتی فک پلمپ غیر قانونی نموده اند و ما پیگیر معرفی آنها به دستگاه قضا هستیم .

عبدی تصریح کرد: طبق مواد قانونی که ذکر شد و دستور معاون محترم دادستان ، طرح جمع آوری زباله گردهای که برای بهداشت جامعه و سلامت شهروندان می توانند خطرناک باشند را در دستور کار داریم که بزودی اجرایی خواهد شد .

مسئول بهداشت خدمات عمومی شهرداری کرمانشاه علت اصلی افزایش روز افزون زباله گردها و مغازه های ضایعاتی را افزایش قیمت مواد خشک بازیافتی دانست و افزود :موضوعی  متاسفانه یا افزایش قیمت این مواد ، دوره گردی که در قدیم وجود داشت در حال حاضر تبدیل به یک شغل کاذب  شده است که زباله گردها هم به آن ورود پیدا کرده اند که با ریختن پسماندها و پس آب های داخل مخازن زباله در سطح کوچه و خیابانها باعث تجمع حشرات و حیوانات موزی می شود و همین امر سالامت و بهداشت مردم را با خطر جدی مواجه خواهد کرد .

عبدی عنوان کرد: برای ساماندهی زباله گردها دستگاههای مختلف باید پای کار بیایند و بر همین اساس شرکت بازیافت در چند سال گذشته مطالعاتی در مورد ساماندهی افراد زباله گرد انجام داده و با حدود 200 نفر مصاحبه مستقیم داشته است  که بنظر می رسد در مجموع بر اساس برآورد می شود تا دو هزار  زباله گرد در سطح شهر وجود داشته باشد که به دلیل مشکلات اقتصادی روز بروز بر این افراد اضافه می شود. 

وی در بخش دیگری از سخنانش به میزان زباله تولیدی سطح شهر کرمانشاه اشاره  کرد و گفت : روزانه حدود ۶۷۰ تن زباله از سطح شهر کرمانشاه جمع آوری می شود که تمامی این زباله ها به شرکت بازیافت منتقل می شود و در آنجا بطور کامل پردازش می شود  و از این میزان  بیش از ۸۵ درصد این زباله ها بصورت کامل بازیافت می شود .

وی افزود : حدود ۱۵ درصد زباله های سطح شهر که شامل پلاستیک و مواد تجدید ناپذیر است و قابل بازیافت. نیست دوباره برگردانده می شود و در محل های مربوطه به شکل بهداشتی و با رعایت مسائل زیست محیطی به دفن و آنجا می شود .

عبدی تصریح کرد: در راستای استفاده از آینه ۱۵ درصد غیر قابل بازیافت هم برنامه ای در دست اجرا است و مذاکراتی توسط شهرداری و شرکت بازیافت با واحد‌های تولیدی استان انجام گرفته است که برای سوخت  کارخانه های سیمان از این مواد استفاده شود که در صورت اجرای این عمل کرمانشاه تنها استان کشور خواهد بود که از این کار را انجام می دهد و در واقع مانند کشورهای پیشرفته خارجی که سالهاست از زباله بعنوان سوخت استفاده می کنند ما هم به این فعالیت زیست محیطی خواهیم پیوست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز