خبرگزاری کار ایران

ایلنا از قزوین گزارش می‌دهد؛

«پیام شهر» قزوین در انتظار تصمیم‌گیری برای فعالیت دوباره/ آیا سرنوشت پیام شهر قزوین مغلوب فضای برخط و مجازی می‌شود ؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۲۱۷۸

در ماه گذشته چاپ نشریه پیام شهر قزوین تا اطلاع ثانوی متوقف شده و این نشریه برای ادامه و نوع فعالیت در انتظار تصمیم‌گیری است، برخی اعضای شورای شهر مخالف حذف کاغذی نشریه هستند اما شهرداری از انتقال آن به فضای برخط می‌گوید.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، اقدامات اولیه برای نشریه پیام شهر قزوین به‌عنوان یک رسانه مکتوب و ماهنامه از سال 1382 کلید خورد و پس از کسب مجوز در اردیبهشت 83 فعالیت خود را آغاز کرد و چند سال بعد در قالب هفته نامه به فعالیتش ادامه داد.

این نشریه به‌عنوان نشریه اطلاع رسانی و ارتباط شورا و شهرداری قزوین برای مردم بوده و اقدامات ارائه شده در این نهاد را به مردم استان مخابره می‌کرد.

چندی پیش در فضای مجازی حذف این نشریه با سابقه چندین ساله مطرح شد که با عکس‌العمل‌های مختلفی از طرف مسئولان شهری قزوین و فعالان رسانه استان مواجه شد.

 یک نشریه هزینه زا اولویتی برای مردم ندارد

شهردار قزوین در جلسه تقدیم لایحه بودجه به شورای شهر درباره این نشریه گفت: امروز در شرایطی که ارتباطات به‌صورت برخط بوده، متوجه شدیم که هنوز درحال چاپ روزنامه هستیم و این موضوع دیگر جواب نمی‌دهد.

مهدی صباغی ادامه داد: امروز باید در حوزه هوشمند و فضای مجازی وارد شویم از این رو در صددیم ارتباطات خطی را برای تسهلیل‌گری و اطلاع رسانی بین شهروندان انجام دهیم.

وی تاکید کرد: خواسته مردم نیز صرفه‌جویی در هزینه‌ها است و صرفه‌جویی در پول مردم برای ما اولویت خیلی ویژه دارد و باید بتوانیم هزینه‌های عمومی مدیریت شهری و حذف هزینه‌های غیرضرور را مدیریت کنیم.

انتشار پیام شهر پس از یک بازنگری

رئیس شورای شهر قزوین در این باره به خبرنگار ایلنا در قزوین گفت: چاپ پیام شهر به طور موقت متوقف شده و به این معنا نیست که مانند آنچه در بیرون شایعه شده از مکتوب به برخط تبدیل شود؛ بلکه فعلا بنا براین است که پیام شهر به طور موقت انتشار کتبی نداشته باشد تا در آن بازنگری و اصلاح صورت گیرد؛ در واقع بنا بر حذف این نشریه نیست و من هم نشنیدم که قرار است حذف شود.

فرج الله فصیحی رامندی ادامه داد: البته ممکن است مانند سابق انتشار پیدا نکند و نسخه‌های آن در حد محدود و با شرایط خاصی منتشر شده و در اختیار مسئولان شهری قرار گیرد و سیاست گذاری برای چاپ مجدد تا ماه آینده اتخاذ می‌شود.

این مسئول در پاسخ به این سئوال که آیا در بودجه 1401 برای پیام شهر سهمی در نظر گرفته شده یا نه، گفت: هنوز ریز بودجه را مشاهده نکرده‌ام، ولی قطعا بودجه خواهد داشت؛ اما اگر نداشته باشد هم به جرأت می‌گویم که شورای شهر؛ ردیفی را برای انتشار پیام شهر در نظر خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: سیاست‌های اجرایی با شهردار است اما تصویب سیاست‌ها و تایید آن‌ها توسط شورای شهر اتخاذ می‌شود و تا این لحظه نشنیدم که شهردار بخواهد پیام شهر را تعطیل کند؛ بلکه تغییر ساختار و تغییر نگاه به آن مطرح است؛ اما اگر بنا باشد که پیام شهر را تعطیل کنند شورای شهر می‌تواند تصمیم بر تخصیص بودجه برای آن قائل شود.

تبدیل پیام شهر به رسانه برخط نیازمند مجوز شورا است

عضو دیگر شورای شهر قزوین نیز درباره پیام شهر به خبرنگار ایلنا گفت: اگر قرار است رسانه‌ای به نام پیام شهر به وضعیت دیگری تبدیل شود همان روز که قرار بود مجوزش را بگیرند از شورا مصوبه گرفتند، الان هم که قرار است از وضعیتی به وضعیت دیگر تبدیل شود باید از شورای شهر مصوبه داشته باشند و من به شخصه موافق حذف پیام شهر کاغذی نیستم.

فاطمه اشدری ادامه داد: امروز می‌بینیم که سایت‌ها و کتابخانه‌های دیجیتال شکل گرفته‌اند و باید شرایطی ایجاد شود تا اطلاع رسانی در این فضاها هم داشته باشیم، اما وسعت اعتباری که پیام شهر به‌عنوان رسانه‌ای کاغذی دارد نباید با عنوان صرفه جویی حذف شود.

وی عنوان کرد: باید صرفه جویی را در جاهایی داشته باشیم که به عنوان فرهنگ صرفه‌جویی تاثیر داشته باشد، مانند حذف قبوض کاغذی اما اینکه پیام شهر کاملا دیجیتالی شود را قبول ندارم، این رسانه می‌تواند هم دیجیتالی باشد و هم کاغذی چون بسیاری از افراد ارتباط با برگه‌های کاغذی یک رسانه را دوست دارند.

این مسئول بیان کرد: لازم است پیام شهر رسالت خود را حتی شده در قالب تک برگ و دو برگی داشته باشد؛ چرا که مردم با آن انس گرفته و علاقه‌مند هستند و به‌عنوان آرشیو از نسخه‌های آن نگهداری می‌کنند، رسانه کاغذی نباید به بهانه اینکه رسانه را به روز کنیم حذف شود.

پیام شهر تریبون قابل استناد و ماندگار شهرداری قزوین است

مدیرمسئول هفته نامه پیام شهر نیز به خبرنگار ایلنا در قزوین گفت: هفته نامه پیام شهر به عنوان یک تریبون قابل استناد و ماندگار در شهرداری قزوین در سال‌های فعالیت خود توانسته افتخارات ارزنده‌ای را نصیب مجموعه مدیریت شهری کند که کسب مقام‌های مختلف در جشنواره‌های کشوری و استانی در بخش‌های مختلف خبر، گزارش، عکس و ویژه‌نامه که آخرین آن هم کسب مقام سوم بخش تیتر ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر بود که در بهمن ماه جاری برگزار شد، از جمله آن‌ها است.

عادله مهرابی افزود: جامعیت و تنوع مطالب، دارا بودن مخاطب عام و خاص و تولید محتوا در جهت نیاز تمام شهروندان از جمله جامعه نابینایان "پیام شهر نشریه‌ای است که به خط بریل چاپ شده و در اختیار شهروندان نابینا قرار می‌گیرد" از جمله شاخصه‌های این نشریه به شمار می‌رود که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

تقویت پیام شهر از برنامه‌های پیش روی مدیریت شهری است

وی با اشاره به حواشی عدم فعالیت موقت هفته‌نامه پیام شهر قزوین بیان کرد: با توجه به موارد مذکور و اینکه در عصر حاضر نمی‌توان جایگاه نشریات الکترونیک، برخط و فضای مجازی را به‌عنوان یک فرصت نادیده گرفت، مجموعه مدیریت شهری در نظر دارد در جهت حفظ و تقویت این رسانه در قالب یک رسانه فراگیرتر ظاهر شود. 

این مسئول اظهار امیدواری کرد: مجموعه مدیریت شهری قزوین تمام ظرفیت و توان خود را برای تقویت این رسانه اثرگذار استفاده کند، به نحوی که پیام شهر بتواند نقش موثرتری را در عصر ارتباطات ایفا کند.

این فعال رسانه ای بیان کرد: با توجه به فعالیت ۲۵ساله در عرصه رسانه‌های برخط، مجازی و مکتوب معتقدم فضای مجازی و رسانه‌های مکتوب مکمل و ملزوم هم هستند و هریک کارکرد خود را دارند؛ مصداق آن را می‌توان هنگام ورود تلویزیون به عرصه رسانه‌ها مشاهده کرد، آن زمان گمان بر این بود که رادیو از صحنه رقابت تلویزیون حذف می‌شود، اما اینطور نشد.

گزارشگر: طاهره سادات موسوی

 

انتهای پیام/
طاهره سادات موسوی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز