خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور :

مجلس و دولت در ساماندهی قراردادهای کار اهتمام به خرج دهند

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۷۹۰۰

رئیس هیأت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور مهم‌ترین دغدغه و مشکل کارگران را عدم امنیت شغلی با توجه به نبود سازوکار مناسب در ثبت قراردادهای کار بین کارفرما و کارگر دانست وگفت: تحت پوشش بیمه قرار داشتن ۳۹ درصد جامعه نشان از توسعه نیافته بودن آن شهر است و انتظار داریم کلان‌شهری مانند کرمانشاه بالای ۶۰ درصد بیمه شده تامین اجتماعی داشته باشد.

اولیا علی بیگلی رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور  در گفتگو با خبرنگار ایلنا ، اشتغال مولد را اشتغالی عنوان کرد: که از مزایای قانونی برخوردار باشد که مهمترین شاخصه آن تحت پوشش قرار گرفتن تامین اجتماعی است و بر  اساس همین شاخصه  در حال حاضر  در استان کرمانشاه حدود دویست و پنجاه هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند که حدود ۳۹ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند که این تعداد برای کلان‌شهر پر جمعیتی مانند کرمانشاه زیبنده نیست .

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور  تصریح کرد: تحت پوشش قرار داشتن ۳۹ درصد جامعه نشان از توسعه نیافته بودن آن شهر است و انتظار داریم کلان‌شهری مانند کرمانشاه باید بالای ۶۰ درصد بیمه شده تامین اجتماعی داشته باشد که بخش عمده ای از آن باید در بیمه های اجباری قرار بگیرند و این نشان از  توسعه  یافتگی یک استان است  .

وی در بخش دیگری از سخنانش به امنیت شغلی کارگران اشاره کرد و افزود: ، یکی از مهم ترین دغدغه های جامعه کارگری عدم امنیت شغلی کارگران است ،که در حال حاضر بیش از ۹۶ درصد کارگران علیرغم اینکه بخش بزرگی از این تعداد در مشاغلی با ماهیت دائم مشغول بکار هستند همچنان با قراردادهای موقت یکماهه و سه ماهه و شش ماهه اشتغال بکار دارند و لذا مهمترین دغدغه جامعه کارگری در سراسر کشور همین عدم امنیت شغلی است .

علی بیگی  ادامه داد: متاسفانه علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تامین امنیت شغلی کارگران متاسفانه تا کنون این عمل به خوبی انجام نگرفته و به این توصیه ها توجه نشده است که  در حال حاضر شاهد این آمار ۹۶ درصد کارگران با قرارداد  موقت هستیم.

وی بیان داشت: در همین خصوص  کانون کارگری  برای رفع این مشکلات تلاش و پیگیری های را انجام داده است و از طرف دست اندرکاران مانند مجلس و دولت وعده های داده شده است ولی متاسفانه هنوز اراده جدی در این خصوص مشاهده نکرده ایم و امیدواریم که مجلس و دولت که همسو و انقلابی هستند این دغدغه اصلی کارگران و اتحادیه های کارگری  را مورد توجه ویژه قرار دهند  و در ساماندهی قراردادهای موقت کار اهتمام ویژه ای به خرج دهند .

این مسئول  با اشاره به دغدغه های متعدد کارگران گفت : مشاغلی که دائمی هستند باید کارگرانشان را بصورت قراردادهای دائمی بیمه کنند و مشاغل فصلی و موقت نیز باید قرار دادهای موقت را با کارگران منعقد کنند و باید ساماندهی در قراردادهای بیمه را مورد توجه قرار دهند که در صورت این تعبیر درست از قراردادها مشکل بخش عظیمی از کارگران در این زمینه مرتفع خواهد شد.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور  افزود: با مشخص شدن نوع قرارداد از طرف کارفرما ، در کارگر ایجاد انگیزه و امید می شود و  قطعا بهره وری و راندمان کار کارگاه نیز بالا خواهد رفت.

وی در بخش دیگری از سخنانش به شیوع بیماری کرونا  در جهان اشاره کرد و افزود: متاسفانه در دو سال اخیر بیماری کرونا باعث شد مشاغل زیادی در جهان از دست برود و تولید آسیب ببیند و جامعه کارگری ایران و استان کرمانشاه نیز از این قاعده مستثنی نبود و بیشترین ضرر را از این آسیب دیدند .

علی بیگی تصریح کرد: هرچند اقداماتی از طرف دولت در زمینه تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتن افرادی که کار خود را از دست می‌دهند صورت گرفت ، ولی واقیعت این است که آسیب جبران ناپذیری بر تولید و جامعه کارگری وارد شد و این حمایت ها نتوانست آنچنان که باید مشکلات معیشتی را که در جامعه حاکم است و با شیوع کرونا چند برابر شد را جبران کند .

وی ادامه داد: بخش صنوف و خدمات بیشتر ین آسیب را از کرونا دیدند و در ماه‌های اولیه شیوع بیماری علاوه بر ضررهای مالی و معیشتی از لحاظ روحی نیز آسیب های جدی به قشر کارگری وارد شد و بسیاری مشاغل خود را از دست دادند  .

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور   بیان داشت :کرونا و بیکاری و از دست رفتن مشاغل  میزان درآمد این قشر زحمت کش را کمتر کرد و خدا شاکر هستیم که با فروکش کردن این بیماری تا حدودی ثبات به بخش تولید  رسیده است و بخش بزرگی از کارگران نیز در مشاغل خود مشغول  به فعالیت  شده اند.

این مسئول در بخش پایانی صحبتهایش از نمایندگان مجلس و مسولان دولتی خواست به قشر کارگر توجه ویژه ای داشته باشند زیرا  چرخش چرخ های اقتصادی مملکت بر دوش این قشر زحمتکش است و ساماندهی قراردادهای آنها را بطور جدی و ویژه مورد توجه قرار دهند تا شاهد رونق تولید و شکوفا شدن اقتصاد در کشور باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز