خبرگزاری کار ایران

در واکنش به تخریب منابع طبیعی و محیط زیست رخ داد؛

استعفای دسته‌جمعی ۲ شورای روستایی در یزد/ فعالیت معدنی و حفر چاه عامل اصلی استعفا

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۷۴۹۰

اعضای شورای اسلامی روستای کردآباد و زردین شهرستان تفت در استان یزد در اعتراض به بی توجهی مسئولان استان و شهرستان از عضویت در شورای این روستاها اعلام استعفا کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، هفته گذشته در روز پنچشنبه اهالی روستای زردین در شهرستان تفت با تجمع در مقابل استانداری یزد خواستار پیگیری جدی مسائل زیست محیطی و جلوگیری از فعالیت های معدنی و حفر چاه در این منطقه شدند.

به دنبال این تجمع اعضای شورای اسلامی روستای کردآباد و زردین شهرستان تفت هم به دلیل بروز مشکلات زیست محیطی ناشی از فعالیت معدنی و حفر چاه از عضویت در شورای این روستاها اعلام استعفا کردند.

حمید زارع زردینی؛ رئیس شورای اسلامی روستای زردین با اعتراض به بهره برداری از چاه جدید در محدوده این دهستان و وجود ۱۸ حلقه چاه در دشت زردین گفت: این منطقه ظرفیت حفر چاه جدید را ندارد و با توجه به وضعیت خشکسالی و کم آبی که هرسال با کاهش آب مواجه هستیم میزان آبدهی چاه ها نیز کاهش یافته و ضرورتی برای حفر چاه جدید نیست.

وی با اشاره به وجود یکصد رشته قنات در سال‌های گذشته در این منطقه افزود: خشکسالی سال‌های اخیر سبب کاهش آب قنوات و چاه ها شده و  آبرسانی به دهستان های اطراف از جمله شهر نیر، دلیلی شد تا حفر چاه های متعدد در دستور کار باشد و در حال حاضر با حفر تعداد ۱۸ حلقه چاه هنوز این منطقه با مشکلی ابی دست و پنجه نرم می کند.

زارع با تاکید بر اینکه به اذعان مسئولان از ۱۰ سال گذشته دشت زردین دیگر ظرفیت حفر چاه جدید را ندارد اظهار داشت: این اظهارات در حالی مطرح شده که پس از گذشت یک دهه در شرایطی که وضعیت بدتر شده و آبی برای شرب مردم هم وجود ندارد و با انبوهی از مشکلات زیست محیطی و حتی از نابودی کشاورزی به حفر چاه اعتراض داریم.

در پاسخ به اعتراض، محل حفر چاه را ۲ هزار و ۸۰۰ متر جابجا کردند

رئیس شورای روستای زردین با اشاره به تاثیرگذاری کاهش بارندگی ها و مشکلات زیست محیطی در افزایش سختی اب و افت شدید کیفیت اب مصرفی روستا عنوان کرد:  آب دهی چاه های عمیق دشت زردین به عمق ۲۴۰ متر کاهش یافته و سختی (EC) آب این دشت نیز به ۱۴۰۰ رسیده است.

وی با بیان اینکه مردم روستا در فصل تابستان فقط یک ساعت و نیم در روز آب دارند افزود: در مواقع مختلف اعتراض خود را مبنی بر حفر چاه جدید به مسئولان اعلام کردیم اما با این وجود در هفته گذشته محلی را در دشت زردین با عنوان حفر چاه بحران هموار کردند.

زارع با بیان اینکه این اقدام واکنش روستائیان را به دنبال داشت تصریح کرد: با اعتراض مردم و برگزاری چندین نشست با مسئولان استان، تنها محل حفر چاه را ۲ هزار و ۸۰۰ متر جابجا کردند.

فعالیت های معدنی مخل آسایش و آرامش روستائیان است

رئیس شورای اسلامی روستای کردآباد شهرستان تفت هم در خصوص علت استعفای دسته جمعی اعضای این شورا گفت: در حال حاضر ۱۷ معدن در اطراف این روستا فعالیت دارند که آرامش ساکنان را به هم زده و محیط زیست و منابع طبیعی را نابود کرده اند اما شاهد آغاز به کار معدنی دیگری در نزدیک محل زندگی ساکنان روستا هستیم.

احمد مزیدی با انتقاد از اینکه فعالیت های معدنی نظم و ارامش و آسایش روستا را به هم زده و شبانه روز فعالیت دارند تصریح کرد: مردم روستا به واسطه فعالیت معادن شب و روز آسایش ندارند، جاده های روستا خراب شده و این معادن هیچ منفعتی برای روستای کردآباد نداشتند.

وی با انتقاد از رویه یک بام و دو هوای مسئولان در برابر ساکنان و بهره بردار معدن افزود: متاسفانه مسئولان استان رویکردهای متفاوتی دارند و از یک سو در حمایت از روستا نشینان سخن می‌گویند و از سوی دیگر و جلوی معدن دار از او حمایت می‌کنند.

مزیدی با انتقاد از اینکه اعضای شورا در چنین شرایطی نمی‌توانند پاسخگوی مطالبات مردم باشند تصریح کرد: پیگیر مطالبات و خواسته های مردم هستیم و از خواسته خود کوتاه نمی‌آییم.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز