خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر کرج:

سیاست جبران کسری بودجه با فروش ارز آزاد، تورم زاست/ اصلاح نظام پرداخت یارانه ها، گرانی را پررنگ می کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۵۸۳۷

دبیر اجرایی خانه کارگر کرج از سیاست دولت و مجلس در اصلاح نظام پرداخت یارانه ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ انتقاد کرد و گفت: دولت می خواهد کسری بودجه خود را با فروش ارز به قیمت آزاد جبران کند و بدین ترتیب فشار بر قشر طبقات ضعیف جامعه کارگری اضافه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، فرشاد اوجانی با اشاره به مشکلات تورم و فشار اقتصادی کشور با انتقاد از اصلاح نظام پرداخت یارانه ها در یادداشتی نوشت: 

 نکته قابل توجه در بودجه سال آینده، اصلاح نظام پرداخت یارانه هاست که به تصمیم دولت و مجلس با حذف ارز دولتی ۴هزار و ۲۰۰ تومانی دنبال شد. دولت با این سیاست می خواهد کسری بودجه خود را با فروش ارز به قیمت آزاد جبران کند و فشار بر قشر طبقات ضعیف جامعه کارگری اضافه خواهد شد.

در این شرایط بسیاری از شرکت های صنایع مادر با حذف ارز دولتی، صدمه خواهند دید و مجبور می شوند مواد اولیه خود را با قیمت بالا وارد کنند که این روند در افزایش قیمت و کاهش مصرف، تاثیر خواهد داشت. 

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده های دامی، منجربه افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ و حذف آن از سفره کارگری می شود.

این تصمیم مجلس منجربه پُررنگ شدن گرانی و احتکار دارو خواهد شد که صدمات جانی جبران ناپذیر بسیاری به دنبال خواهد داشت.

با توجه به کسری بودجه سازمان تامین اجتماعی در سال آینده دوبرابر بودجه در نظر گرفته شده اما دولت نه تنها سهمی برای بدهی خود به سازمان تخصیص نداده بلکه سهمی برای بودجه جاری سازمان نیز در نظر نگرفته است. حال باید دید سازمان تامین اجتماعی چگونه می تواند به تعهدات خود عمل کند؟ لازم به یادآوری است که بحران صندوق باعث بحران در کل کشور می شود و این سوال مطرح می شود که شاید تامین اجتماعی به تامین اشتباهی تغییر نام داده است و پیرو این مساله، جامعه کارگری نگران پیامدهای آن خواهد بود.

در بودجه سال ۱۴۰۱، افزایش سن بازنشستگی مطرح شده که این امر باعث می شود تعداد زیادی از شاغلین برای جلوگیری از ضرر مالی، تقاضای بازنشستگی بدهند. طبق آمار در حال حاضر ۳۷۰هزار نفر شرایط بازنشستگی دارند و برای اینکه شامل این طرح نباشند، درخواست بازنشستگی می دهند. این موضوع باعث خواهد شد بار مالی سازمان بیش از حد بالا رفته که باعث ضرر مالی سازمان خواهد شد. حال این سوال مطرح می شود که چرا شخصی که سال ۱۴۰۱ بازنشسته شود نسبت به فردی که سال ۱۴۰۰ بازنشسته شده، دریافتی کمتری داشته باشد در حالیکه تورم چند برابر شده است؟ آیا این عدالت است؟

اکثر کارشناسان معتقدند بودجه سال آینده، فشار شدیدی روی قشر ضعیف جامعه وارد می کند و در این حالت چگونه می شود عقب ماندگی دستمزد کارگران از نرخ تورم را جبران کرد؟

این موضوع با یارانه ۴۵هزار تومانی شباهت دارد که در اولین سال واریز این مبلغ به حساب مردم، تورم با شتاب بالا رفت اما امروز با همان تورم باقی مانده، ۴۵ هزار تومان یارانه به اندازه یک وعده غذا هم نیست.

در چنین شرایط باید دید دولت چگونه می تواند متعهد شود که ارزش یارانه سال آینده مانند سال ۸۸ باعث تورم مضاعف نشده و در سال‌های آتی نیز حفظ شود؟

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز